یو پی اس آفلاین

یو پی اس آفلاین چیست و چه کاربردی دارد؟

یو پی اس ها در انواع و اقسام مختلفی وجود دارند. هر کدام از این مدل های یو پی اس کاربرد ها، استانداردها و محدودیت های خاص خود را دارند که آن ها را برای کار های خاصی آماده میکنند. در این مقاله قصد داریم به صورت گسترده راجع به یو پی اس آفلاین و کاربردها و کارآیی آن صحبت کنیم. اگر میخواهید به صورت کلی با انواع یو پی اس ها آشنا شوید به مقاله ی انواع یو پی اس مراجعه کنید.

ویژگی های سیستم یو پی اس آفلاین

سیستم یو پی اس آفلاین ساده ترین نوع از یو پی اس های موجود در بازار است. این یو پی اس شامل یک باتری، اینورتر و سوییچ انتقال است و در موارد پیشرفته تر، برای محافظت از دستگاه مصرفی، شامل یک محافظ و فیلتر نویزگیر نیز خواهد بود.

نحوه کار سیستم به این صورت خواهد بود که دستگاه مصرفی در حالت عادی به برق شهری متصل است و باتری نیز یا با حریان کمی در حال شارژ است یا شارژ شده است. در صورت قطعی برق شهری، یو پی اس به صورت خودکار از حالت برق شهری با استفاده از سوییچ انتقال به حالت برق باتری تغییر میکند. اینورتر نیز که وظیفه ی تغییر جریان مستقیم باتری به برق شهری را دارد در حالت عادی خاموش بوده و زمانی شروع به کار میکند که برق شهری قطع باشد و اسم آفلاین نیز از همین موضوع نشات میگیرد.

اندازه ی یو پی اس آفلاین کوچک بوده و وزن آن کم است. علاوه بر این شکل موج خروجی آن شبه سینوسی است و بازدهی بالایی دارد. همچنین برخی مدل های این یو پی ای اس دارای محافظ ولتاژ و فیلتر نویزگیر است که میتواند کیفیت برق خروجی را بالا ببرد. قیمت یو پی اس آفلاین از دیگر انواع یو پی اس ها بسیار پایینتر است و توان عمده ی یو پی اس های این دسته بین 0.2KVA و 2KVA است.

استاندارد یو پی اس آفلاین

از آنجایی که یو پی اس آفلاین توانایی اصلاح ولتاژ و فرکانس را ندارد استاندارد IEC این یو پی اس را دسته بندی وابسته به فرکانس و ولتاژ(VFD) قرار داده است. همچنین از آنجایی که این یو پی اس در حالت نرمال و متصل به برق شهری خروجی سینوسی دارد و در حالت باتری شکل خروجی شبه سینوسی است، IEC به این یو پی اس استاندارد SY داده است. از آنجایی که این یو پی اس زمان حداقل ده میلی ثانیه ای طول میدهد تا از حالت برق شهری به برق باتری متصل شود و تنظیم ولتاژ دقیقی انجام نمیدهد، IEC به این یو پی اس استاندارد 33 میدهد و به طور خلاصه استاندارد VFD-SY-33 به این نوع یو پی اس تعلق می گیرد.

کاربرد یو پی اس آفلاین

یو پی اس آفلاین میتواند برای استفاده های شخصی مانند کامپیوتر و مودم وایفای مورد استفاده قرار گیرد. استفاده از این یو پی اس برای امور تجاری، آزمایشگاهی و سرورها توصیه نمیشود زیرا این یو پی اس به دلیل عدم کنترل مناسب خروجی و کند بودن زمان سوئیچ مناسب تجهیزات حساس تجاری و آزمایشگاهی نیست.

سخن آخر

در این مقاله به طور مفصل به یو پی اس آفلاین پرداختیم و در مورد استاندارد، محدودیت ها و مزایای آن صحبت کردیم. همچنین در مورد کاربرد این یو پی اس صحبت کردیم و گفتیم که این یو پی اس با توجه به هزینه ی پایین خرید و ویژگی های دیگری که گفتم بهترین گزینه برای مصارف خانگی و کامپیوترها است. نکته ای که باید توجه داشته باشید این است که یو پی اس آفلاین به طور کلی به مدت کوتاهی توانایی پشتیبانی دستگاه شما را دارد و نباید به عنوان یک منبع تغذیه به صورت دائم و یا مدت طولانی روی آن حساب کرد. بهترین استفاده ی یو پی اس برای کامپیوتر شما این است که به شما فرصت ذخیره ی اطلاعات و خاموشی دستگاه به صورت امن را میدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، از سرویس reCAPTCHA Google حریم خصوصی و شرایط استفاده استفاده کنید.

با این شرایط موافق هستید.