یو پی اس آنلاین دابل کانورژن (Double Conversion)

یو پی اس آنلاین با تکنولوژی دابل کانورژن یکی از انواع یو پی اس آنلاین است. یو پی اس های با این تکنولوژی میتوانند تا چهار حالت عملیاتی داشته باشد. در این مقاله قصد داریم به بررسی یو پی اس آنلاین با تکنولوژی دابل کانورژن (Double Conversion) بپردازیم سپس نحوه کار و استاندارد های IEC این یو پی اس را در هر کدام از این حالت های عملیاتی بررسی میکنیم.

جهت آشنایی با انواع یو پی اس ها به مقاله انواع یو پی اس مراجعه کنید.

ویژگی های یو پی اس آنلاین دابل کانورژن (Double Conversion)

یو پی اس های آنلاین به این دلیل «آنلاین» نام گذاری شده اند که اینورتر آن ها به صورت دائم روشن و آماده به کار است. این آماده به کار بودن اینورتر کمک میکند که در صورت قطعی برق تغییر منبع از برق شهری به برق باتری  در زمان 0 میلی ثانیه انجام بپذیرد. یو پی اس آنلاین با توپولوژی دابل کانورژن محبوبترین تکنولوژی برای ساختن یو پی اس های توان بالا با حداقل توان 10KVA است. شکل موج خروجی این تکنولوژی کاملا سینوسی بوده و میتواند برقی بدون هر گونه نوسان و نویز در خروجی داشته باشد.

کاربردهای یو پی اس آنلاین

یو پی اس آنلاین با دقت و اطمینانی که دارد میتواند برای مصارفی چون سرورهای تجاری و لوازم حساس آزمایشگاهی مورد استفاده قرار گیرد. قیمت یو پی اس آنلاین Double Conversion به نسبت دیگر یو پی اس ها بسیار بالاست و برای مصارف شخصی یا سرورهای کوچک گزینه ی به صرفه ای نیست اما اگر از ان در سرورهای بزرگ و قطعات شبکه حساس استفاده شود در آینده بازگشت سرمایه و اطمنینان بیشتری برای مصرف کننده به ارمغان می آورد.

حالت های کاری یو پی اس آنلاین Double Conversion

همانطور که گفتیم یو پی اس آنلاین بسته به این که سازنده ی یو پی اس محصول خود را چگونه ساخته باشد چند حالت کاری دارد. معمولا این حالت های کاری بستگی به وجود سوییچی به نام سوییچ Bypass دارد. در این جا غیر از حالت باتری که صرفا اتصال باتری به برق خروجی از طریق اینورتر در صورت قطعی برق است حالت های دیگر آن را بررسی میکنیم.

حالت normal:

در این حالت برق شهری از طریق یک یکسوساز به برق باتری متصل میشود و سپس برق خروجی از طریق اینورتر از باتری تغذیه میشود. یکسوساز جریان برق متناوب شهری را به جریان برق مستقیم تبدیل کرده و به باتری منتقل میکند و سپس اینورتر جریان برق مستقیم را از باتری گرفته و به جریان برق متناوب تبدیل میکند و سپس به خروجی میفرستد. دلیل نام گذاری این توپولوژی با نام Double Conversion یعنی تبدیل دوگانه نیز از همین جا می آید. زمانی که برق شهری قطع شود یکسوساز خاموش میشود و برق شهری فقط از طریق باتری تامین خواهد شد. این باعث میشود که زمان تبدیل از حالت نرمال به حالت عادی در صفر میلی ثانیه انجام پذیرد.

استاندارد های حالت normal:

این حالت کاری به دلیل فرایندی که از ورودی به خروجی دارد تاثیرات ولتاژ و فرکانس را کاملا از بین خواهد برد. به همین دلیل IEC به این حالت کاری رده ی VFI یعنی مستقل از ولتاژ و فرکانس را داده است. از آنجایی که در هر در هر دو حالت اتصال به باتری و اتصال به برق شهری خروجی آن سینوسی است، IEC از نظر شکل خروجی این حالت را در رده ی SS قرار داده است. تغییر از حالت برق شهری به باتری در این حال در 0 میلی ثانیه انجام می پذیرد و موج خروجی بدون هیچ پرشی خواهد بود به همین دلیل IEC به این حالت امتیاز 11 را میدهد. بدین ترتیب این نوع یو پی اس در حالت کاری نُرمال دارای استاندارد VFI-SS-11 است.

حالت Eco

این حالت بسیار شبیه یو پی اس آفلاین است. در این حالت سوییچ Bypass در مدار اتصال دارد و برق شهری را به صورت مستقیم به خروجی متصل میکند در حالی که یکسوساز با ولتاژ کم در حال شارژ باتری است و اینورتر نیز آفلاین است. هنگامی که برق قطع میشود سوییچ bypass باز میشود و اینورتر شروع به فعالیت کرده و برق خروجی را از باتری تامین میکند. این روش به دلیل این که از عمل تبدیل دوگانه(Double conversion) برای تامین برق خروجی استفاده نمیکند دارای کارآیی بالاتری نسبت به حالت نُرمال است و از طرفی استهلاک باتری تا حد زیادی کاهش پیدا میکند. این حالت برای کاهش هزینه های دستگاه و انرژی گزینه مناسبی است.

استانداردهای حالت Eco

از آنجایی که در این حالت دستگاه خروجی را به صورت مستقیم به برق شهری متصل میکند، یو پی اس دیگر نظارت چندانی روی ولتاژ و فرکانس برق ورودی ندارد و به همین دلیل IEC این حالت را در دسته بندی VFD قرار داده که به معنی وابستگی خروجی به فرکانس و ولتاژ ورودی است. از طرفی شکل موج خروجی همانند حالت نرمال استاندارد SS به خود میگیرد. به دلیل این که اینورتر در این حالت آفلاین است، سرعت واکنش یو پی اس برای تغییر برق مصرفی از منبع به باتری حداقل 10 میلی ثانیه است و همچنین ولتاژ در زمان تغییر با کمترین پرش به خروجی میرسد به همین دلایل IEC استاندارد 31 را به این حالت اختصاص داده است و به طور خلاصه استاندارد این حالت در پی اس آنلاین دابل کانورژن VFD-SS-31 میشود.

حالت PFC-Eco

این حالت همانند حالت Eco است یعنی برق خروجی به صورت مستقیم از برق ورودی تامین میشود با این تفاوت که در این حالت اینورتر دیگر آفلاین نیست و به صورت آنلاین کار میکند. این حالت این اطمینان را به ما میدهد که خروجی همیشه یک ولتاژ با شکل موج سینوسی دریافت خواهد کرد. این حالت زمان سوییچ بین برق شهری و باتری را به 0 میلی ثانیه کاهش میدهد. به طور کلی این حالت نقص های حالت Eco را ندارد در حالی که بازدهی آن مشابه بازدهی حالت Eco است.

استانداردهای حالت PFC-Eco

استاندارد این حالت بسیار مشابه حالت Eco است منتها به دلیل این که تاخیر سوییچ این حالت 0 میلی ثانیه ست و ولتاژ کاملا کنترل شده به خروجی میرسد، IEC استاندارد 11 را به این حالت داده است و به این ترتیب استاندارد این حالت VFD-SS-11 است.

سخن پایانی

در این مقاله به صورت مفصل به یو پی اس آنلاین با تکنولوژی Double Conversion پرداختیم و حالت های کاری آن را بررسی کرده و استانداردهای هر حالت را بیان کردیم. شما میتوانید بسته به نیازی که دارید از هر یک از حالات بالا استفاده کنید. مثلا، اگر یو پی اس را برای سرورهای حساس، تجهیزات آزمایشگاهی و تجهیزات شبکه  میخواهید بهتر است یو پی اس را روی حالت نُرمال بگذارید و اگر یو پی اس را برای مثلا اتصال یک یا چند کامپیوتر میخواهید هر کدام از حالت های Eco یا PFC Eco میتواند گزینه ی مناسبی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، از سرویس reCAPTCHA Google حریم خصوصی و شرایط استفاده استفاده کنید.

با این شرایط موافق هستید.