حالت های کاری یو پی اس

یو پی اس ها با توجه به نوع توپولوژی ای که دارند معمولا دارای چند حالت کاری مختلف هستند که با توجه به نیاز ما میتوانند میان این حالت های کاری تعویض داشته باشند. در این مقاله ی کوتاه به بررسی حالت های کاری یو پی اس ها میپردازیم و میگوییم که کدام سیستم های یو پی اس دارای کدام حالت های کاری هستند. اگر نمیدانید یو پی اس چیست حتما مقاله ی یو پی اس چیست را مطالعه کنید و اگر میخواهید در مورد انواع توپولوژی های یو پی اس ها بدانید به مقاله ی انواع یو پی اس مراجعه کنید.

به طور کلی یو پی اس ها دارای سه حالت کاری هستند:

حالت نرمال:

در این حالت یو پی اس برق مصرفی دستگاه متصل به خود را توسط جریان برق متناوب شهری تامین میکند. و باطری متصل به یو پی اس یا در حال شارژ شدن است یا به طور کامل شارژ شده.

حالت استفاده از انرژی باطری

در این حالت یو پی اس انرژی مصرفی دستگاه متصل به خود را از طریق جریان DC باطری تامین میکند. یعنی جریان برق مستقیم را به جریان متناوب تبدیل میکند. این حالت در یو پی اس ها زمانی رخ میدهد که برق شهری قطع شده باشد.

حالت نرمال با بهره وری بالا

این حالت همانند حالت نرمال است یعنی برق دستگاه به صورت مستقیم از برق شهری تامین میشود و باطری نیز در حال شارژ است. تفاوتی که این حالت با حالت نرمال معمولی دارد بهر وری بالاتر آن است. این حالت خود شامل دو حالت eco و PFC eco است.

در حالت  eco برق متناوب شهری به صورت مستقیم به دستگاه منتقل میشود در حالی که نیروی نسبتا ضعیفی نیز به باتری انشعاب پیدا کرده و آن را شارژ میکند. اینورتر دستگاه نیز صرفا در حالت آفلاین قرار دارد تا هنگام قطع برق و زمان استفاده از باطری شروع به کار کند.

حالت PFC eco همانند حالت eco است اما در این جا اینورتر به صورت آماده باش نیست و در حال کار کردن و انتقال نیرو به خروجی است. مزیتی که این حالت دارد این است که وقفه ی دستگاه هنگام تعویض به باتری به صفر میرسد.

تمام یو پی اس هایی که در بازار هستند دو حالت نرمال و استفاده از انرژی ذخیره شده را دارند و فقط تعداد کمی از یو پی اس ها دارای حالت سومی ینی حالت نرمال با بهره وری بالا هستند. جدول زیر نشان میدهد کدام نوع از یو پی اس ها دارای حالت سوم هستند.

انواع یو پی اس ها حالت نرمال با بهره وری بالا
eco PFC eco
آفلاین *
لاین اینتراکتیو **
آنلاین با تکنولوژی Double-conversion
آنلاین با تکنولوژی Delta conversion
آنلاین با تکنولوژی هایبرید

 

* حالت نرمال در یو پی اس های آفلاین را میتوان همان حالت eco در نظر گرفت.

** یو پی اس های لاین اینتراکتیو میتوانند با قطع اتصال از ترانس AVR خود در حالت eco قرار بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، از سرویس reCAPTCHA Google حریم خصوصی و شرایط استفاده استفاده کنید.

با این شرایط موافق هستید.