انواع یو پی اس ها و کاربردهای آن ها

معمولا افرادی که فکر خرید یو پی اس هستند فکر میکنند تنها موردی که باید هنگام خرید در نظر بگیرند توان و قیمت یو پی اس است. درست است که این موارد، موارد مهمی هستند اما مهمتر از این موارد، توجه به نیاز شما به یو پی اس و سیستم یو پی اسی است که این نیاز شما را رفع خواهد کرد. انتخاب سیستم یو پی اس اشتباه میتواند شما را به پرداخت هزینه ی گزاف برای یو پی اسی که نیاز ندارید کند یا در موارد شدیدتر سیستم های شما که به یو پی اس متصل هستند را دچار اخلال کند. ما در این مقاله به بررسی انواع سیستم های یو پی اس و کاربرد آن ها میپردازیم. در صورتی که نمیدانید یو پی اس و کاربرد آن چیست به مقاله یو پی اس چیست مراجعه کنید.

یو پی اس آفلاین

یو پی اس های آفلاین میتوانند به صورت تک خروجی برای دستگاه هایی  مانند کامپیوترهای شخصی مورد استفاده قرار گیرند. معمولا توان یو پی اس های ساخته شده با توپولوژی آفلاین کمتر از 2000 ولت آمپر است و شکل موج خروجی آن ها شبه سینوسی است. یو پی اس آفلاین به دلیل سادگی از قیمت کمتری نسبت به سایر انواع یو پی اس ها برخوردار است و میتواند برای مصارفی مانند کامپیوترهای شخصی و وسایل اداری گزینه ی مناسبی باشد. این دستگاه تغییر میان حالت های مختلف عملیاتی را (از حالت برق شهری به باتری یا بالعکس) در زمان حداقل ده میلی ثانیه انجام میدهد که برای دستگاه های حساس زمان زیادی است. بنابراین، استفاده از یو پی اس آفلاین برای دستگاه هایی مانند سرورها و در مکان هایی مثل دیتا سنترها توصیه نمیشود. برخی از یو پی اس های آفلاین دارای محافظ برق و قابلیت نویزگیری نیز هستند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد یو پی اس آفلاین به مقاله ی یو پی اس آفلاین مراجعه کنید.

یو پی اس لاین اینتراکتیو

یو پی اس های لاین اینتراکتیو توپولوژی عمده ی یو پی اس ها با توان 0.5KVA تا 5KVA است. شکل موج خروجی این یو پی اس میتواند در حالت های استفاده از برق شهری و استفاده از باتری، سینوسی یا شبه سینوسی باشد . همچنین این یو پی اس شامل یک رگولاتور ولتاژ (AVR) است که میتواند نوسانات شدید برقی و نویز ها را فیلتر کند و در صورت خارج از محدوده بودن ولتاژ برق شهری آن را قطع کرده و روی باتری سوییچ کند به همین دلیل یو پی اس لاین اینتراکتیو میتواند امنیت دستگاه یا دستگاه های متصل به خود را نیز تامین میکند. کارآیی بالا، کوچک بودن و قابلیت نصب در رک، قیمت بصرفه و زمان سوییچ پایین از برق شهر به برق باتری (کمتر از 10 میلی ثانیه)، یو پی اس لاین اینتراکتیو را ابزاری ایده آل برای سرورهای کوچک کرده است. برای توضیحات بیشتر به مقاله ی یو پی اس لاین اینتراکتیو مراجعه کنید.

یو پی اس 1300 فاراتل
یو پی اس ونوس 1300 فاراتل یک یو پی اس لاین اینتراکتیو (برای مشاهده اطلاعات کامل محصول روی عکس کلیک کنید).

یو پی اس آنلاین

یو پی اس های آنلاین به این دلیل “آنلاین” نام گذاری شده اند که اینورتر آن ها به صورت آنلاین کار می کند به این معنا که منتظر قطعی برق برای سوییچ منبع از باتری به یو پی اس نمی مانند و به صورت مداوم فارغ از این که منبع برق باتری باشد یا برق شهری مشغول برق رسانی به خروجی از طریق باتری هستند.

این یو پی اس ها با دو توپولوژی Double conversion و Delta conversion ساخته میشوند.

توپولوژی Double Conversion

یو پی اس های آنلاین Double Conversion معمولا چند حالت کاری دارند اما به طور کلی شکل موج خروجی در همه ی حالت های کاری چه جریان از طریق برق شهری تامین شود چه از طریق باتری، به صورت سینوسی است و زمان سوییچ بین باتری و برق شهری بین صفر تا ده میلی ثانیه است. این امکان، یو پی اس های آنلاین را ابزاری مناسب برای سیستم های حساس، سرور ها و تجهیزات آزمایشگاهی میکند. طول عمر بالا، کارآیی مناسب و دقیق بودن از دیگر ویژگی های این یو پی اس است.

دلیل نام گذاری این توپولوژی به این دلیل است که این یو پی اس در حالت کارکرد نرمال ابتدا برق ورودی را به باتری وارد میکند و سپس اینورتر برق باتری را به برق متناوب تبدیل میکند که خود دلیلی برای دقت بالای این یو پی اس است.

این سیستم معمولا مناسب برای توان های بالای 5KVA است و برای توان های پایینتر صرفه ی اقتصادی برای تولید ندارد.

با وجود این که این یو پی اس کارآیی بالاتری نسبت به یو پی اس های لاین اینتراکتیو و آفلاین دارد، هزینه ی تهیه ی این یو پی اس بسیار بالاست و با توجه به توان بالایی که دارد برای استفاده های شخصی یا مواردی که حساسیت و اهمیت بالایی ندارند گزینه مناسب و بصرفه ای نیست.

یو پی اس آنلاین SDC6000
یو پی اس آنلاین Double-conversion فاراتل مدل SDC6000 (برای مشاهده جزئیات محصول روی عکس کلیک کنید).

توپولوژی Delta Conversion

توپولوژی Delta Conversion یک تکنولوژی کاملا جدید است که کارآیی مشابهی همانند توپولوژی Double Conversion دارد اما اتلاف انرژی کمتری نسبت به آن دارد. شکل موج خروجی این سیستم سینوسی است و قابلیت تغییر حالت کاربری از حالت نرمال به حالت باتری را در زمانی بین صفر تا ده میلی ثانیه دارد. یکی از مهمترین ویژگی های این سیستم اتلاف انرژی بسیار پایین آن است که میتواند مزیت اقتصادی مهمی در طولانی مدت باشد. از این سیستم نیز میتوان همانند یو پی اس های آنلاین Double Conversion در سرورها، تجهیزات آزمایشگاهی و تجهیزات حساس الکترونیکی استفاده کرد.

این سیستم نیز همانند سیستم Double Conversion برای توان های بالای 5KVA ساخته میشود و قابلیت استفاده برای توان های پایینتر را ندارد. همچنین تهیه ی آن نیز همانند سیستم Double Conversion بسیار گران است وبرای مصارف شخصی توصیه نمیشود.

توپولوژِی Hybrid Conversion

این توپولوژی تکنولوژی نسبتا جدیدی است. هدف این توپولوژی این است که سیستم های طراحی شده با آن کارآیی مشابهی با سیستم های Double Conversion داشته باشد اما چگالی توانی بیشتری نسبت به آن داشته باشد. شکل موج خروجی یو پی اس هایبرید کاملا سینوسی است و زمان سوییچ آن میان برق شهری و برق باتری صفر میلی ثانیه است.

این یو پی اس ها برای توان های حداکثر 5KVA مناسب است و به دلیل کوچک بودن و قابلیت نصب در رک میتوانند در سرورهای کوچک مورد استفاده قرار گیرند.

سخن آخر

در این مقاله به بررسی انواع یو پی اس ها پرداختیم و هدف ما این بود که تفاوت این یو پی اس ها را در کاربرد و میزان توانشان به شما نشان دهیم. ما به شما نشان دادیم که یو پی اس های آفلاین برای مصارف شخصی بهترین نوع یو پی اس هستند و یو پی اس های لاین اینتراکتیو عمده ی یو پی اس های با توان بین 0.5KVA تا 5KVA را تشکیل میدهند و برای مصارف کوچک تجاری استفاده میشوند. همچنین در مورد یو پی اس های آنلاین و اهمیت آن ها در تجارت ها و تشکیلات حساس الکترونیکی صحبت کردیم. در صورتی که سوالی در

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، از سرویس reCAPTCHA Google حریم خصوصی و شرایط استفاده استفاده کنید.

با این شرایط موافق هستید.