چگونه از دستگاه لیزر محافظت کنیم؟

استفاده از دستگاه‌های لیزر یکی از روش‌های عالی و تقریبا بدون درد برای از بین بردن موهای زائد، رفع تیرگی، لک، جوش، زگیل و … می‌باشد که در چند سال اخیر محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. درواقع این محبوبیت به دلیل پیشرفت در ساخت دستگاه‌های لیزر جدید است که به راحتی با طول موج‌های مشخص در زمان کم این کار را انجام می‌دهند. با اینکه این دستگاه‌ها از ایمنی بالایی برخوردار هستند اما محافظت از دستگاه لیزر به خصوص در هنگام تغییر ولتاژ ناگهانی شهر، امکان سوختن آن و ضرر مالی زیاد را به بار خواهد آورد.

بهترین دستگاه‌های لیزر چه دستگاه‌هایی هستند؟

امروزه تولیدکنندگان زیادی در این زمینه فعالیت می‌کنند که هر کدام برای فروش بیشتر تنها بر مزایای دستگاه‌های تولیدی تمرکز دارند، اما از نظر پزشکی نمی‌توان بهترین دستگاه لیزر را مشخص کرد. زیرا هرکدام از این دستگاه‌ها معایب و مزایایی دارند و برای نوع خاصی از پوست‌ها و شرایط فرد متقاضی مناسب است. به عنوان مثال دستگاه الکساندریت که معروفترین دستگاه لیزر است با تمام خوبی‌هایش مانند سریع و موثربودنش، برای پوست‌های تیره و موهای ضخیم عملکرد موثری ندارد. بقیه دستگاه‌ها نیز به همین شکل هستند.

نوع فناوری به کار رفته در این دستگاه‌ها نیز متفاوت است، به طوریکه استفاده از دستگاه‌های تخصصی تر در کلینیک‌ها نیاز به دانش لازم برای تنظیم ولتاژ برق ورودی و موج مورد نیاز برای لیزر دارند.

محافظت از دستگاه لیزر

استفاده از دستگاه استابلایزر برای محافظت از دستگاه لیزر

محافظت از برق دستگاه‌های لیزر برای عملکرد مناسب و طول عمر بیشتر حائز اهمیت است. به همین منظور برای محافظت از این دستگاه‌ها باید از استابلایزر استفاده شود. استابلایزر یک تثبیت کننده ولتاژ است، در نتیجه حتی اگر در برق شهری متصل به دستگاه نوسانی ایجاد شود استابلایزر اجازه انتقال این نوسانات به برق دستگاه را نداده و از آسیب رسیدن به آن جلوگیری می‌کند. از طرفی، معمولا در دستگاه‌های قوی مانند دستگاه‌های لیزر پزشکی از برق سه فاز  و ولتاژ 380 استفاده می‌کنند. به همین دلیل احتمال صدمه دیدن و سوختن آن‌ها در صورت عدم محافظت با استابلایزر و نوسانات ناگهانی وجود دارد.

بیشتر بخوانید؛ مزایای استفاده از استابلایزر

در دستگاه‌های کوچکتر با توان کمتر که در برخی مطب‌ها و سالن‌های آرایشی از آن‌ها استفاده می‌شود همان برق 220 ولت شهری کافی است. با این حال برای مراقبت از این نوع دستگاه‌ها نیز باید قبل از استفاده سیم کشی ساختمان بررسی شود و همچنین حتما از محافظ‌های خانگی قوی(استابلایزر یا ترانس اتوماتیک) برای آن استفاده کنید تا در صورت نوسانات برق یا قطع جریان دستگاه آسیب نبیند.

انتخاب استابلایزر مناسب برای محافظت از دستگاه لیزر

در هنگام خرید دستگاه استابلایزر برای دستگاه مورد نظر باید مشخص باشد که استابلایزر قرار است دقیقا به چه دستگاهی با چه ویژگی‌های الکتریکی متصل شود. درواقع باید تلرانس بین دستگاه لیزر پزشکی مورد نظر با مشخصات فنی استابلایزر با دقت و کیفیت مناسب تطابق داشته باشد و یا حداقل باید بدانید که میزان جریان دستگاه شما چه اندازه ای است تا مطابق آن استابلایزر را انتخاب کنید.

نتیجه

دستگاه‌های لیزر پزشکی از دستگاه‌های الکترونیکی قدرتمندی هستند که بعضا برای کارکردشان نیاز به ولتاژهای بالاتر از ولتاژ شهری می‌باشد. اگر به درستی از آن‌ها محافظت نکنیم احتمال نوسان ناگهانی برق وارد شده به دستگاه و سوختن آن وجود دارد. از طرفی به دلیل هزینه‌های بالای این دستگاه‌ها خسارات مالی آن‌ها نیز در نتیجه عدم محافظت، بالا می‌باشد.

 

نویسنده: تیم تولید محتوای دیجی‌خرید(رحیم نعمتی لیمایی)

امکان اعزام کارشناس جهت آمپرکشی در تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، از سرویس reCAPTCHA Google حریم خصوصی و شرایط استفاده استفاده کنید.

با این شرایط موافق هستید.