مفاهیم ابتدایی که باید درباره هر لامپ بدانید!

امروزه لامپ به عضوی جدانشدنی در خانه و محل کار همه ما تبدیل شده است و بدون آن نمی‌توان کارها را به درستی و دقیق انجام داد. همانطور که می‌دانید به دلیل کاربردهای مختلف لامپ، آن‌ها را در انواع بسیار متنوعی تولید می‌کنند. همین امر ضرورت شناخت مفاهیم ابتدایی درباره لامپ را برای همه ما مشخص می‌کند.

مفاهیم ابتدایی لامپ ها

کد فوتومتری:

کد فوتومتری یکی از مفاهیم ابتدایی لامپ است که باید بدانید. این کد یک کد شناسایی برای لامپ است که ویژگی‌هایی مانند شاخص نمود رنگ، دمای رنگ و … را نشان می‌دهد و طبق یک استاندارد جهانی می‌باشد.

درصد خرابی لامپ:

درصد خرابی لامپ احتمال خراب شدن آن در مدت زمان مشخصی است که باید کارخانه سازنده میزان آن را از طریق کاتالوگ مشخصات فنی لامپ به مصرف کننده بیان کند. همچنین با توجه به اینکه عمر لامپ‌های  LED وابسته به دمای محیط کارکرد آن‌ها می‌باشد کارخانه درصد خرابی را بر اساس نوع کاربرد باید مشخص کند.

بیشتر بخوانید؛ نکاتی در مورد طول عمر لامپ‌ها و گارانتی لامپ‌ها

فرکانس (Frequency):

فرکانس به تعداد دفعاتی که جریان برق در یک ثانیه کل مدار را طی می‌کند گفته می‌شود و واحد آن نیز هرتز می‌باشد. مثلا جریان 60 هرتز به این معناست که جریان برق در یک ثانیه 60 بار مسیر مدار را طی می‌کند.

دمای بهینه کارکرد لامپ:

لامپ‌ها در دماهای مشخصی با بیشترین کیفیت خود کار می‌کنند و اگر دمای محیط برایشان مناسب نباشد نمی‌توان حداکثر بهره برداری را از آنها نمود. به خصوص در لامپ‌های  LEDکه وابسته به دمای محیط هستند این امر بسیار مهم است. معمولا دمای کارکرد بهینه لامپ‌ها از 20 درجه تا 40 درجه متغیر است که باید در بروشور فنی لامپ توسط کارخانه مشخص شود.

برچسب مصرف انرژی

برچسب مصرف انرژی:

یکی دیگر از مفاهیم ابتدایی لامپ مربوط به مصرف انرژی آن‌‌ها است. لامپ‌ها نیز مانند هر وسیله برقی دیگر به برچسب انرژی نیاز دارند. معمولا روی جعبه لامپ‌هایی که این ویژگی مهم را دارند عبارت «سازگار با محیط زیست» نوشته شده است. هرچه رتبه درج شده برای رنگ سبز بیشتر باشد به معنای کارآمدتر و به صرفه تر بودن لامپ است.

خرید لامپ ال ای دی با مصرف انرژی پایین

سرپیچ لامپ:

سرپیچ یکی از تجهیزات الکتریکی بسیار پرکاربرد است که توسط آن لامپ را به برق ورودی یا وسایلی مانند لوستر وصل می‌کنیم تا بتواند جریان را انتقال داده و لامپ را روشن کند. درواقع سرپیچ به عنوان پایه اتصال لامپ محسوب می‌شود و با توجه به نوع لامپ سرپیچ‌های مختلفی نیز تولید می‌گردند. جنس سرپیچ‌ها عایق بوده و از باکالیت یا چینی ساخته می‌شوند. سرپیچ‌ها انواع مختلفی دارند که نوع E آن‌ها از همه پرکاربرد تر است.

فتوسل:

فتوسل وسیله ای است که برای چراغ‌های معابر در زمان تاریک و روشن شدن هوا استفاده می‌شود و اتوماتیک هستند.

کلید:

کلید وسیله انتقال جریان به لامپ است. اگر کلید نباشد لامپ یا باید همیشه خاموش و یا همیشه روشن بماند. بنابراین برای روشن کردن و خاموش کردن لامپ در هر زمانی که به آن نیاز داشتیم باید جریان هر لامپی به یک کلید متصل باشد.

دیمر:

دیمر نوعی وسیله جانبی برای لامپ محسوب می‌شود که از طریق آن می‌توان شدت نور ساطع شده از لامپ را تغییر داد.

رله:

از رله برای ساختمان‌ها و ادارات، به خصوص در راه پله‌ها استفاده می‌شود. با این وسیله می‌توان زمان روشن و خاموش شدن لامپ‌ها را برنامه ریزی کرد. مثلا مشخص می‌کنیم هر 10 دقیقه یک بار لامپ روشن شود و یا از این زمان تا زمان مشخصی لامپ‌ها روشن و بعد خاموش شوند.

انواع لامپ:

علاوه بر همه مواردی که در مورد شناخت مفاهیم ابتدایی لامپ توضیح دادیم اینست که باید بدانیم به طور کلی دو نوع لامپ داریم که هر کدام از آن‌ها به صورت گسترده ای در انواع مختلف تولید می‌شوند. این دو نوع لامپ عبارتند از:

لامپ‌های رشته‌ای:

لامپ‌های رشته ای که به آن‌ها لامپ التهابی نیز گفته می‌شود از هوا خالی شده و با فشار معینی از یک گاز بی اثر مثل گار آرگون پر می‌شود. در داخل حباب این نوع لامپ‌ها یک رشته فنری از جنس تنگستن وجود دارد که هنگام عبور جریان ملتهب می‌شود و مستقیما طیف کاملی از نور مرئی را تولید می‌کند.

مفاهیم ابتدایی که باید درباره هر لامپ بدانید!

لامپ‌های تخلیه در گاز:

نام دیگر لامپ‌های تخلیه در گاز لامپ‌های گازی می‌باشد که از حباب‌های شیشه ای مقاوم به حرارت ساخته می‌شوند. هوای داخل این لامپ‌ها تخلیه شده و با فشار معینی از گازهای بی اثر مثل نئون به همراه مقداری از فلز قابل تبخیر مثل جیوه یا سدیم پر می‌شوند.

زمانی که ولتاژ معینی از جریان به الکترودهای دو طرف حباب وصل می‌شود، فلز جیوه یا سدیم تبخیر و تحریک می‌شود. این فرایند منجر به تابش طیف الکترومغناطیس در محدوده نور مرئی یا ماوراء بنفش خواهد شد که در نهایت نور مرئی را ساطع می‌کند.

 

از آنجایی که لامپ‌ها در طرح‌ها و شکل‌های مختلف برای کاربردهای متفاوت تولید می‌شوند، شناخت مفاهیم مهم و اولیه درباره لامپ‌ها امری ضروری است. در واقع این اطلاعات به ما کمک می‌کند تا در هنگام خرید لامپ مناسبترین نوع آن را برای کاربرد مورد نظر انتخاب کنیم.

 

نویسنده: تیم تولید محتوای دیجی‌خرید(رحیم نعمتی لیمایی)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، از سرویس reCAPTCHA Google حریم خصوصی و شرایط استفاده استفاده کنید.

با این شرایط موافق هستید.