راه‌های تغییر فرکانس 50 هرتز به 60 هرتز

همانطور که می‌دانید برق شهری با استفاده از جریان متناوب انرژی الکتریکی را انتقال می‌دهد. این جریان شامل دو مشخصه مهم فرکانس و ولتاژ است که میزان عبور جریان و قدرت آن را مشخص می‌کند و در کشورهای مختلف دارای استانداردهای متفاوتی می‌باشد به همین دلیل تغییر فرکانس برق شهری برای استفاده از وسایل برقی یک کشور در کشور دیگر یکی از موضوعات مهم است. واحد فرکانس هرتز است که به معنی تعداد نوسان و یا جریان رفت و برگشتی الکتریسیته در واحد زمان است.

بیشتر بخوانید؛ فرکانس برق شهر چیست ؟

استاندارد فرکانس مصرفی در ژنراتورها

میزان فرکانس در هر ژنراتور یکی از پارامترهای مهم است که بر اساس آن ژنراتور را رتبه بندی می‌کنند. در ژنراتورهای اولیه به دلیل محدودیت‌های تجهیزاتی و مکانیکی نهایت فرکانس تولیدی 25 هرتز بوده است. بعدها با پیشرفت تکنولوژی مقدار آن نیز افزایش پیدا کرد، اما در همه کشورها به صورت یکسان نیست. مثلا کشورهای اروپایی، آمریکای جنوبی، استرالیا، کشورهای آسیایی و آفریقایی اکثرا از استاندارد فرکانس 50 هرتز با ولتاژ 220 الی 240 استفاده می‌کنند، در حالیکه کشورهایی مانند ژاپن، فیلیپین و … از ولتاژ 110 تا 120 ولت با فرکانس 60 هرتز استفاده می‌کنند.

روش‌های تغییر فرکانس برق شهری

روش‌های مختلفی برای تغییر فرکانس وجود دارد. برخی از مهمترین و کارآمدترین روش‌ها عبارتند از:

1. تغییر میزان فرکانس خروجی با استفاده از تغییر سرعت موتور

یکی از رایج ترین روش‌های تغییر میزان هرتز خروجی، تغییر در سرعت چرخش موتور ژنراتور می‌باشد. برای این کار باید در ژنراتورهای دو پله برای تولید فرکانس 60 هرتز از دور 3600 بار در دقیقه و برای فرکانس 50 هرتز از دور 3000 هرتز استفاده کنند. در ژنراتورهای چهار پله میزان دور موتور برای فرکانس 60 هرتز 1800 بار در دقیقه و برای فرکانس 50 هرتز 1500 بار در دقیقه است.

2. استفاده از مبدل‌های فرکانس

برای تغییر فرکانس برق شهری می‌توانید یک مبدل فرکانس را به خروجی ژنراتورهای با سرعت ثابت متصل کنید. این مبدل‌ها از یک همسو کننده و یک اینورتر تشکیل شده اند. همسو کننده جریان متناوب را به جریان مستقیم تبدیل کرده و اینورتر نیز فرکانس مورد نظر را با توجه به میزان جریان ایجاد می‌کند. در گذشته این مبدل‌ها با استفاده از انرژی ترکیبی الکتریکی و مکانیکی کار می‌کردند، اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی کاملا الکتریکی هستند. از این دستگاه‌ها علاوه بر تبدیل هرتز برای کنترل گشتاور و سرعت موتورهای AC نیز استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید ؛ جریان متناوب و جریان مستقیم 

3. استفاده از ژنراتورهای با سرعت الکتریکی متغیر

برخی از ژنراتورها دارای سرعت متغیر هستند که با تنظیم بر روی هر سرعت میزان فرکانس خروجی آن تغییر می‌کند؛ اما به دلیل اینکه برای سرعت‌ها و فرکانس‌های خاصی تولید شده است، اگر کاربر فرکانس دیگری را نیاز داشته باشد برای اصلاح نهایی فرکانس خروجی باید از یک اینورتر فرکانس استفاده کند. از مزایای این دستگاه حذف درایو سرعت متغیر و ترانسفورماتور است و از معایب آن گران بودن و عدم قابلیت استفاده در محیط‌های خشن که در آن‌ها از ژنراتورهای دیزل استفاده می‌شود، می‌باشد.

در پایان لازم به ذکر است، با این که هر کشوری بر اساس استانداردهای خاص خود لوازم الکتریکی را تولید می‌کند و آن لوازم برای کارایی بهتر نیاز به یک فرکانس و ولتاژ مشخص دارند، اما در کشورهای دیگر نیز با قابلیت تغییر فرکانس خروجی می‌توان به راحتی از آن‌ها استفاده کرد.

31 دیدگاه برای “راه‌های تغییر فرکانس 50 هرتز به 60 هرتز

  1. مهدی گفته:

    سلام و وقت بخیر ، آیا در وسایل کوچک و موتور دار مثل واترجت شستشوی دندان، آیا فرکانس 50 به دستگاه آسیب نمیرساند؟ فرکانس دستگاه 60 هست

    • دیجی خرید گفته:

      سلام
      در خصوص دستگاه‌های موتور دار(به جز یخچال و لباسشویی) استفاده از دستگاه هایی که خروجی 50 هرتز دارن توصیه نمیشه

    • دیجی خرید گفته:

      سلام
      این مورد رو بایستی با سازنده یا متخصص در زمینه کولرگازی مطرح نمایید. اما بطور کلی استفاده از دستگاه های موتوری با هرتز مختلف کمی در عملکرد آن اختلال ایجاد می‌کند.

  2. آزاده گفته:

    دوست عزیز استفاده از کمپرسور ۶۰ هرتز سبب بالا رفتن آمپر و کم شدن راندمان کولر میگردد و درنتیجه در طولانی مدت سبب آسیب به کمپرسور می‌شود

  3. نعيم گفته:

    با سلام
    ايا استفاده از برق ٥٠ هزتز براي كولر گازي با برق ٦٠ هرتز مشكل ايجاد نميكند و اگر دچار ميشكل ميشود راه حل ان چيست

  4. محمدرضا خلیل پور گفته:

    سلام روز بخیر دو عدد اسپیکر اکتیو برام از امریکا اومده تبدیل ۲۲۰ به ۱۱۰ دارم ولی ۶۰ هرتز هستن مشکلی ایجاد میشه؟
    اگر بله چه دستگاهی باید استفاده کنم هر اسپیکر هم ۱۰۰w هست

    • دیجی خرید گفته:

      سلام
      معمولا دستگاه مناسب برای دستگاه هایی که 60 هرتز طراحی شده اند دستگاه مبدل 60 هرتز است، اما معمولا دستگاه های فاقد موتور مثل دستگاه شما با 50 هرتز کمی در عملکرد دچار اختلال می شوند که البته این میزان بسیار ناچیز است.

  5. هادی گفته:

    سلام یک بخاری برقی دارم ولتاژش ۱۲۰ ولت هست فرکانسش هم ۶۰ هرتز سفارش عربستان ساخت ژاپن میباشد چطوری باید روشنش بکنم مبدل میخواد؟

    • دیجی خرید گفته:

      سلام
      بله شما نیاز به تبدیل برق 220 به 120 ولت دارید البته تبدیل هایموجود در بازار 220 به 110 هستن معمولا که با توجه به اینکه بخاری برقی هست معمولا مشکلی ایجاد نمی کند.

  6. محمد گفته:

    سلام و درود ،وقت بخیر
    میخواستم بپرسم از دبی برام کولر گازی توشیبا ۲۴۰۰۰هزار فرستادن با برق ۲۲۰_۶۰Hz ایا بدون فرکانس میشه استفاده کرد مشکلی پیش نمیاد، ممنون میشم اگر راهنمای کنید، موفق و سربلند باشد.

    • دیجی خرید گفته:

      سلام
      در این زمینه دوستانی که بصورت تخصصی در زمینه کولرگازی فعالیت دارند \اسخ دقیق‌تری ارایه خواهند داد. اما بطور کلی بیشتر دستگاه‌هایی که بر مبنای 60 هرتز طراحی شده‌اند قابلیت کارکرد با فرکانس 60 هرتز را دارند اما به هر صورت عملکرد و عمر آن‌ها ممکن است تخت تاثیر این اختلاف فرکانس قرار بگیرد.

  7. مهدی گفته:

    سلام آیا می شود با درایو یک موتور که 50 هرتز است را با فرکانس بالاتر از 50 استفاده کرد؟

  8. ساسان گفته:

    سلام برای استفاده از ریش تراش ۱۱۰ ولت که۶۰ هرتز هست از مبدا ۲۲۰ به ۱۱۰ استفاده کردم ولی مبدل فقط خروجی ۵۰ هرتز داره و صدای زیاد زیادی آیا راه حلی داره که خروجی تبدیل به ۶۰ هرتز بشه

    • دیجی خرید گفته:

      سلام
      صدای مربوطه احتمالا مربوط به اختلاف فرکانسی هست. راهکار استفاده از دستگاه‌هایی هست که تبدیل فرکانس انجام می‌دهند که متاسفانه ما نداریم دستگاهش رو.

  9. Mojtaba 838 گفته:

    سلام وقت شما را
    ما یه چندتا کولر از دبی آوردیم ۶۰هرتز
    هستن الان وقتی استفاده کردیم از یکیش داغ می‌کنه و روی موتور نمیره به نظر شما بایدیکار کنیم

    • دیجی خرید گفته:

      سلام
      بهتر هست این موضوع رو با همکاران فنی در زمینه کولرگازی مطرح بفرمایید.

  10. مهدی گفته:

    سلام من یک موتور برق گاز سوز دارم فرکانس ۵۰ میتونم برای تامین برق دستگاه ups دو کاوا استفاده کنم به دستگاه آسیب نمیرسه

    • دیجی خرید گفته:

      سلام
      برخی از یوپی اس‌ها قابلیت کارکرد با ژنراتور را دارند و برخی خیر.

    • دیجی خرید گفته:

      بسامد یا فرکانس برابر «تعداد رخداد یک رویداد تکراری» در «واحد زمان» است. از این رو گاهی به آن فرکانس زمانی هم می‌گویند تا بر اختلاف آن با فرکانس فضایی تأکید کنند و گاهی نیز به آن فرکانس معمولی می‌گویند تا بر اختلاف آن با فرکانس زاویه‌ای تأکید کنند. فرکانس به هرتز (Hz) اندازه‌گیری می‌شود، که برابر یک رویداد در ثانیه است.

  11. احمدی گفته:

    سلام یک دیزل ژنراتور داریم که فرکانس کارش موقع کار بین 45 تا 55 تغییر می کند به ورودی ups که می زنیم کار نمی کند چه باید کرد؟

    • دیجی خرید گفته:

      سلام
      لطفا با بخش خدمات پس از فروش شرکت تولید کننده یوپی اس تماس بگیرید معمولا یوپی‌اس‌های 50 هرتز تلورانس 5 هرتز رو پوشش می‌دن

  12. عباس گفته:

    یک پنکهٔ ۶.۲ وات ۱۱۰ ولت ۶۰ هرتز هدیه گرفته‌ام. آیا با مبدل 220 به 110 ولت 100 وات نیوترانس دیجی‌کالا کار می‌کند؟

    • دیجی خرید گفته:

      سلام
      معمولا دستگاه های دارای موتور که 60 هرتز هستند را جهت استفاده برای برق 50 هرتز توصیه نمی‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، از سرویس reCAPTCHA Google حریم خصوصی و شرایط استفاده استفاده کنید.

با این شرایط موافق هستید.