استانداردهای یو پی اس ها

افرادی که میخواهند یو پی اس تهیه کنند موارد مختلفی را برای تهیه ی یک یو پی اس در نظر میگیرند. عواملی مانند توان، قیمت و ظاهر یو پی اس در انتخاب یو پی اس عوامل مهمی هستند. یکی از مهمترین عوامل در انتخاب یو پی اس کارآیی آن است. در این مطلب قصد داریم به معرفی استاندارد IEC بپردازیم که برای دسته بندی یو پی اس ها از نظر کارآیی تعریف شده است. این استاندارد شامل سه بخش استقلال مقدار خروجی از مقدار ورودی، شکل موج و زمان پاسخ دهی است. اگر نمیدانید یو پی اس چیست و چه کاربردی دارد به مقاله ی یو پی اس چیست مراجعه کنید.

استقلال مقدار خروجی از ورودی(AAA)

این معیار میتواند مشخص کند که خروجی یو پی اس چقدر تحت تاثیر برق ورودی آن است. هر چقدر خروجی از ورودی مستقل تر باشد کیفیت برق خروجی بهتر خواهد بود. استاندارد IEC برای این معیار شامل سه دسته بندی است:

  • وابسته به ولتاژ و فرکانس (VFD)
  • مستقل از ولتاژ(VI)
  • مستقل از ولتاژ و فرکانس(VFI)

همانطور که گفته شد کیفیت برق خروجی با استقلال آن از برق ورودی رابطه ی مستقیم دارد. این به این دلیل است که یو پی اس میتواند مشکلاتی که برق ورودی دارد را به نوعی رفع کند و به خروجی تحویل دهد. جدول زیر شامل 7 عدد از مشکلات برق ورودی و میزان توانایی هر کدام از سه دسته بندی بالا در رفع آن هاست.

مشکلات VFD VI VFI
وقفه یا قطعی برق
کمبود و بیشبود ولتاژ(اتصال کوتاه)
اسپایک ولتاژ *
ولتاژ خارج از محدوده ی پایدار
اعوجاج شکل موج ولتاژ **
نوسانات ولتاژ **
دگرگونی فرکانس

 

*: برخی از یو پی اس هایی که در دسته VFD قرار میگیرند دارای محافظ ولتاژ هستند که نوعی محافظت در برابر اسپایک ولتاژ فراهم می آورد.

**:در بین یو پی اس های دسته ی VI فقط یو پی اس های آنلاین دارای توانایی رفع اعوجاج شکل موج و نوسانات ولتاژ هستند.

همانطور که مشاهده میکنید یو پی اس هایی که در دسته بندی مستقل از فرکانس و ولتاژ (VFI) هستند ایده آل ترین یو پی اس ها از لحاظ استقلال خروجی از ورودی هستند.

شکل موج ولتاژ خروجی(BB)

بخش دوم به بررسی کارآیی یک یو پی اس از لحاظ شکل موج خروجی دستگاه در دو حالت نرمال (هنگام اتصال دستگاه های برقی به برق شهری به صورت مستقیم – حرف اول از چپ) و حالت انرژی ذخیره شده(هنگام اتصال دستگاه های برقی به برق باطری – حرف دوم از چپ) میپردازد. این شکل موج خروجی برای هر دو حالت شامل سه دسته بند کلی است.

  1. شکل موج سینوسی با اعوجاج هارمونی کل پایین که با S نمایش داده میشود.
  2. شکل موج سینوسی با اعوجاج هارمونی کل متوسط که با X نمایش داده میشود.
  3. شکل موج غیر سینوسی یا شبه سینوسی(مثل موج مربعی) که با Y نمایش داده میشود.

معمول ترین یو پی اس هایی که در بازار وجود دارند یا شکل موج سینوسی (S) دارند یا شکل موج شبه سینوسی (Y). به طور معمول یو پی اس هایی که دارای توان نامی 2KVA و بالاتر هستند در رده ی SS و یو پی اس هایی که توانی کمتر از 2KVA دارند در رده ی SY قرار میگیرند.

کارآیی خروجی دینامیک (CC)

بخش سوم استاندارد یو پی اس به تغییراتی که در ولتاژ در هنگام تغییر نوع کاربری یو پی اس انجام می پذیرد (مانند سوییچ از برق شهری به باطری) و مقدار زمان این تغییر میپردازد. این رده بندی شامل دو حرف است. حرف اول نشان دهنده ی میزان تغییرات در زمان تغییر بین حالت نرمال، حالت ذخیره و Bypass است و حرف دوم از چپ نیز شامل زمان اتصال و کشیدن دستگاه برقی از یو پی است است. این رده بندی با امتیازی از 1 تا 3 برای تغییرات ایجاد شده انجام میپذیرد که تعریف این امتیازدهی ها به صورت زیر است.

  • 1: بدون وقفه با تنظیم 20 درصدی ولتاژ در کمتر از 10 میلی ثانیه
  • 2: وقفه ی حداقل 1 میلی ثانیه ای با تنظیم ولتاژ 20 درصدی در کمتر از 10 میلی ثانیه
  • 3: وقفه ی حداقل 10 میلی ثانیه ای با تنظیم ولتاژ 10 تا 20 درصدی در کمتر از 100 میلی ثانیه

نتیجه گیری

کارآیی یو پی اس ها طبق استاندارد IEC یک معیار خوب برای خرید یو پی اسی است که برای کار خود نیاز دارید. دسته بندی هایی که در این استاندارد قرار دارند به طور خلاص به صورت AAA-BB-CC نوشته میشوند. برای مثال یو پی اسی که در دسته بندی VFI-SS-11 قرار دارد مستقل از فرکانس و ولتاژ بوده، دارای شکل موج خروجی سینوسی در هر دو حالت است و جریانی کاملا بدون وقفه در اختیار دستگاه شما قرار میدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، از سرویس reCAPTCHA Google حریم خصوصی و شرایط استفاده استفاده کنید.

با این شرایط موافق هستید.