لامپ COB و کاربردهای آن

COB مخفف عبارت Chips On Board است که در فارسی به معنای چیپ تراشه‌ها بر روی برد است. COB از لامپ‌های LED دسته دوم است که ویژگی‌ها و کاربردهای متفاوتی نسبت به SMD دارد. طراحان لامپ‌های ال ای دی سعی کردند محدودیت‌هایی که در لامپ‌های SMD وجود دارد را در COB برطرف نمایند.

سبک مدرن لامپ COB ظرفیت جایگذاری 9 دیود و در برخی از آن‌ها حتی تعداد بیشتر از 9 دیود در هر تراشه را دارند. این مسئله تفاوت بسیار زیادی در بهبود روشنایی ساطع شده از لامپ‌های ال ای دی ایجاد می‌کند. به علاوه بر خلاف ال ای دی‌های دیگر این نوع ال ای دی تنها یک مدار و دو قطب اتصال دارد که به آن طراحی تک مداری نیز گفته می‌شود. به علاوه پیکر بندی آن روی پنل فشرده تر است. این حالت بدین معنی است که COB می‌تواند نور چند جهته یا نور یکنواخت در همه جهات ایجاد کند. عیب این نوع از لامپ‌های ال ای دی این است که نمی‌توان از ویژگی تغییر رنگ مانند SMD در آن استفاده کرد.

با این حال برای استفاده در تعداد زیاد و حجم گسترده نسبت به SMD‌ها مقرون به صرفه تر هستند؛ یعنی حدود 10 درصد نسبت به آن‌ها ارزان تر می‌باشند. همچنین برای تولید SMD حدود 15 درصد از کل هزینه‌های تولید شامل هزینه کار و مواد می‌باشد که در لامپ‌های ال ای دی COB این هزینه به 10 درصد کاهش پیدا می‌کند که به نفع تولید کننده و خریدار است.

لامپ COB و کاربردهای آن

از نظر کارایی نیز این لامپ‌ COB قادر به تولید لومن بالا و کارآمد هستند. بسیاری از مکان‌های صنعتی نظیر کارخانه‌ها، اسکله‌ها و بندرهای تحویل بار در سطح وسیع از این نوع لامپ‌ها استفاده می‌کنند. همچنین از لامپ‌های COB می‌توان در شهرسازی برای روشنایی پارکینگ‌ها، خیابان‌ها، هر نوع فضای باز مانند پارک‌ها و موارد مشابه برای پخش نور گسترده استفاده کرد.

توجه داشته باشید که در محیط‌های گرم استفاده از لامپ‌های ال ای دی COB بهتر از لامپ‌های SMD می‌باشد؛ زیرا حساسیت کمتری به گرما دارند و دیرتر خراب می‌شوند. از این مزیت می‌توان در تاسیسات صنعتی که دائماً با درجه حرارت بالا سر و کار دارند استفاده نمود.

بیشتر بخوانید؛ مقایسه انواع لامپ و ویژگی های آن ها

در لامپ‌های COB از سیم طلا استفاده نمی‌شود؛ بنابراین خریدار دیگر نگران این موضوع نیست که اگر از سیم طلا استفاده نشده باشد عمر ال ای ای کوتاه بوده و بعد از مدتی ضعیف خواهد شد. در لامپ‌های ال ای دی COB به جای مفتول طلا از بردهای فلزی مرغوب جهت برقراری اتصالات مورد نیاز استفاده می‌شود.

همچنین تعدادی چیپ روی برد این لامپ‌ها وجود دارد که بر روی آن‌ها از ماده فسفرسانس استفاده می‌کنند؛ بنابراین از این نظر بهتر از لامپ‌های SMD هستند که حتماً باید با سیم نازک طلا جریان برقرار شود و برد واحدی در آن‌ها وجود ندارد.

لامپ‌های SMD و COB دو گروه بزرگ از لامپ‌های LED هستند. هر کدام از این لامپ‌ها دارای معایب و مزایای متفاوتی می‌باشند و کاربردهای مختلفی دارند؛ بنابراین شما به عنوان کارفرما یا مصرف کننده باید با توجه به تفاوت‌ها و ویژگی‌های هر کدام از این لامپ‌ها بهترین آن‌ها را برای کاربرد مورد نظرتان انتخاب کنید تا بهره وری بیشتری داشته باشید.

 

نویسنده: تیم تولید محتوای دیجی‌خرید(رحیم نعمتی لیمایی)

خرید لامپ COB

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، از سرویس reCAPTCHA Google حریم خصوصی و شرایط استفاده استفاده کنید.

با این شرایط موافق هستید.