انواع لامپ و معرفی هرکدام

انواع لامپ

لامپ یکی از مهم ترین وسایل الکتریکی است که امروزه کمتر جایی را می‌توان یافت که از انواع لامپ برای روشنایی استفاده نکنند. در حال حاضر لامپ‌هایی که به بازار عرضه می‌شوند از نظر اندازه، قدرت پخش نور، شکل، قیمت و ویژگی‌های دیگر بسیار متنوع هستند و تولیدکنندگان انواع لامپ به سختی در حال رقابت می‌باشند. به همین دلیل اگر بخواهید یک لامپ مناسب برای کاربرد مورد نظرتان تهیه کنید باید با انواع لامپ آشنا باشید.

بیشتر بخوانید؛انتخاب نور مناسب اتاق و فضاهای خانه

انواع لامپ

همان طور که گفتیم لامپ‌ها در انواع مختلف با تنوع بسیار بالا در بازار موجود هستند و همین امر ممکن است کاربر را برای انتخاب یک لامپ مناسب سردرگم کند. انواع لامپ‌هایی که در حال حاضر بیشترین کاربرد را دارند عبارت ‌اند از:

لامپ رشته ای

لامپ‌های رشته ای قدیمی‌ترین نوع لامپ هستند که امروزه به دلیل کاهش مصرف انرژی و طول عمر کمتر نسبت به لامپ‌های جدیدتر کمتر به کار برده می‌شوند. در واقع لامپ‌های رشته ای جای خودشان را به لامپ‌های ال ای دی داده اند. با این حال نور لامپ‌های رشته ای باعث ایجاد راحتی و زیبایی در فضا می‌شود.

لامپ‌های LED SMD

به طور کلی SMD یک نوع فناوری جدید است که در این روش قطعات الکترونیکی بدون نیاز به ایجاد سوراخ و تنها با انجام لحیم کاری روکار به بورد اصلی متصل خواهند شد. استفاده از این فناوری در لامپ‌های ال ای دی، مزیت این لامپ‌ها را دوچندان کرده است و باعث افزایش طول عمر و بازدهی بیشتر لامپ می‌شود. این لامپ‌ها قدرت پخش نور زیادی را دارند و انواع حبابی و شمعی آن‌ها در بازار موجود است.

انواع لامپ

لامپ‌های فلورسنت فشرده

لامپ فلورسنت فشرده یا CFLS، از نظر مصرف انرژی بسیار مقرون به صرفه هستند. طوری که مصرف انرژی در آن‌ها 75 درصد کمتر از لامپ‌های رشته ای است؛ اما عمرش طولانی تر می‌باشد. توناژ رنگ نوری که توسط این لامپ‌ها تولید می‌شود سرد است. عیب لامپ‌های فلورسنت وجود جیوه در آن‌هاست و با اینکه مقدارش خیلی کم است اما باز هم می‌تواند خطر آفرین باشد.

لامپ‌های LED فیلامنتی

ظاهر این نوع لامپ‌ها دقیقاً شبیه لامپ‌های رشته ای است و به همین دلیل به آن‌ها لامپ‌های ال ای دی رشته ای نیز گفته می‌شود. در داخل این لامپ‌ها مجموعه ای از لامپ‌های ال ای دی کوچک در کنار هم قرار می‌گیرند. لامپ‌های فیلامنتی از نظر طراحی ظاهری بسیار زیبا هستند و به همین دلیل بیشتر در چراغ‌های تزئینی و زینتی از آن‌ها استفاده می‌شود. این لامپ‌ها در کنار زیبایی خاصی که دارند نورشان چندان خیره کننده نیست. به همین دلیل برای مکان‌های مثل کافی شاپ بسیار مناسب هستند.

لامپ هالوژن

لامپ‌هالوژن دارای نوری سفید و مشابه نور طبیعی روز می‌باشد. مصرف انرژی این لامپ‌ها 10 الی 20 درصد کمتر از لامپ‌های رشته ای است. معمولاً در چراغ قوه‌ها و یا در بالای آرک آشپزخانه از لامپ‌های‌هالوژنی استفاده می‌کنند.

لامپ‌های ال ای دی معمولی

عمر مفید لامپ‌های ال ای دی معمولی حدود 20 سال است و مصرف انرژی در آن‌ها کمتر از لامپ‌های رشته ای است. به همین دلیل استفاده از آن‌ها در منازل و محیط‌های کاری بسیار مقرون به صرفه است.

 

همان طور که ملاحظه کردید لامپ‌ها تنوع بسیار زیادی دارند. هر کدام از لامپ‌هایی که معرفی کردیم خودشان از نظر ظاهری و قدرت نوردهی دارای دسته بندی‌های جداگانه هستند که برای کاربردهای مختلف تولید می‌شوند.

 

نویسنده: تیم تولید محتوای دیجی‌خرید(رحیم نعمتی لیمایی)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، از سرویس reCAPTCHA Google حریم خصوصی و شرایط استفاده استفاده کنید.

با این شرایط موافق هستید.