محافظ برق یا ترانس برای کل ساختمان بخریم؟

محافظ برق ترانس ساختمان بخریم؟

بطور خلاصه در متن زیر توضیح داده می‌شود که:

مزیت محافظ برق کل ساختمان (محافظ برق پشت کنتور) یا ترانس کل ساختمان این است که از استفاده متعدد در جای جای خانه جلوگیری می‌کند و نه تنها از وسایل برقی محافظت می‌کند که از لامپ‌ها هم محافظت می‌کند.

محافظ برق یکی از وسایل برقی است که در بیشتر خانه‌ها و ادارات و مغازه‌ها وجود دارد و اگر نباشد لازم است که هرچه سریع‌تر خریداری شود. همان‌طور که می‌دانید وسایل برقی از جمله تلویزیون، یخچال فریزر، پکیج، کولر آبی، کولر گازی، ماشین لباسشویی و ظرفشویی و… دستگاه‌های نسبتا حساسی نسبت به نوسان برق هستند و متاسفانه امروزه خرابی و یا سوختن آن‌ها هزینه سنگینی برای دارندگان این وسایل به همراه دارد. محافظ‌های برق بر اساس نوع عملکردی که دارند از ورود ولتاژهای آسیب‌زا به دستگاه‌های برقی جلوگیری می‌کنند، وظیفه آن‌ها اندازه‌گیری مداوم ولتاژ ورودی است و چنانچه این ولتاژ از حدود 170  ولت کمتر و از 240 ولت بیشتر شود جریان خروجی را متوقف و پس از عادی شدن ولتاژ بر اساس مدت زمان تاخیر پیش فرض خروجی را بر قرار می‌کند. این زمان تاخیر معمولا برای سیستم‌های صوتی تصویری و سیستم‌های کامپیوتری حدود 5 الی 60 ثانیه و برای یخچال فریزر حدود 3 الی 6 دقیقه است.

در جدول می توانید مقایسه محافظ کل ساختمان با فردی که برای تک تک لوازم برقی خود محافظ برق تهیه کرده است:

ردیف نام کالا توان(ولت آمپر) کاربرد
1 محافظ مخصوص یخچال فریزر 2450 یخچال، فریزر، پکیج
2 محافظ مخصوص سیستم صوتی تصویری 2450 تلویزیون، کامپیوتر، پرینتر، ضبط صوت، مودم و …
3 محافظ مخصوص لباسشویی و ظرفشویی 5000 ماشین لباسشویی، ظرفشویی، ماکروفر، پلوپز و …
4 محافظ مخصوص کولرهای گازی 6500 کولر‌های گازی، اسپیلت و داکت اسپیلت تا 36000بی‌تی‌یو
۵ محافظ کلی ساختمان 12000 یک واحد مسکونی باکولرگازی 36000
یک واحد ویلایی با کولرگازی و مصرف متعارف

یکی از مشکلاتی در تهیه محافظ‌های برق با آن مواجه هستیم این است که دستگاه‌های برقی در تمامی بخش‌های منازل یا ادارت حضور دارند و این باعث استفاده از تعدد دستگاه‌های محافظ و صرف هزینه برای تهیه هریک از آن‌ها می‌شود. اگر بسیار به وسایل برقی خود و محافظت از آن‌ها اهمیت بدهید حداقل به 4 دستگاه محافظ در هر منزل و تعداد به مراتب بیشتری از آن در واحد اداری یا تجاری نیاز دارید.

به همین منظور محافظ برق کل ساختمان توسط برخی از تولیدکنندگان عرضه شده است. از مهمترین ویژگی‌های یک محافظ برق خانگی صرفه‌جویی در هزینه و امکان حذف سایر محافظ‌ها ست. محافظ کلی ساختمان پای فیوز اصلی ساختمان نصب شده و از تمامی وسایل برقی منزل یا دفتر و مغازه شما در برابر نوسانات برق شهری محافظت می‌کند و نه تنها دستگاه‌های برقی یاد شده که حتی از لامپ‌ها و هر وسیله برقی دیگری که به پریز‌ها وصل شود محافظت می‌کند.

این نوع محافظ‌ها همچون سایر محافظ‌های برق ولتاژ‌های زیر 170 و بالای 240 ولت را نامناسب تشخیص داده و خروجی را در این محدوده قطع کرده و همچنین برای محافظ از دستگاه‌های مصرف کننده هنگام نوسان و یا وصل مجدد جریان برق دارای تاخیر حدود 3 الی 6 دقیقه هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، از سرویس reCAPTCHA Google حریم خصوصی و شرایط استفاده استفاده کنید.

با این شرایط موافق هستید.