تفاوت یو پی اس سه فاز و تک فاز

تفاوت یو پی اس سه فاز و تک فاز

یو پی اس ها دستگاه های بسیار ضروری و مهمی برای مراکز صنعتی و تجاری هستند. یو پی اس ها علاوه بر تامین نیروی دستگاه های متصل به خود در زمان قطعی برق، از آن ها در مقابل نوسانات برق شهری محافظت میکنند. زمانی که به فکر خرید یو پی اس هستیم یکی از مواردی که باید در نظر بگیریم سه فاز یا تک فاز بودن آن است. با وجود این که هردو نوع یو پی اس یک کار را انجام میدهند اما وظایف متفاوتی دارند. در این مقاله به تفاوت این دو نوع یو پی اس میپردازیم.

تک فاز بودن یا سه فاز بودن یعنی چه؟

اگر تازه با مفاهیم الکتریکی آشنا شده باشید، ممکن است با اصطلاح فاز آشنایی نداشته باشید. در مفهموم پایه، فاز به معنای توزیع نیروی الکتریکی است. و در واقع به معنای انتقال جریان متناوب بر حسب زمان است.

برق تک فاز که به دلیل استفاده در خانه ها برق مسکونی نیز نامیده میشود، شامل دو سیم فاز و نول است و ولتاژ آن 220 ولت است. این برق در خانه ها برای استفاده در لوازم خانگی مورد استفاده قرار می گیرد.

برق سه فاز شامل سه سیم فاز است که با یکدیگ اختلاف ولتاژ 380 ولتی دارند. این برق به دلیل این که توانایی انتقال قدرت بالا و به صورت مداوم را دارد میتواند برای راه اندازی دستگاه های صنعتی مورد استفاده قرار گیرد. همچنین از برق سه فاز برای انتقال قدرت از نیروگاه ها استفاده میشود.

یو پی اس چیست و چه کاربردی دارد؟

یو پی اس تک فاز

یو پی اس تکفاز ورودی تکفاز و خروجی تک فاز دارد. در ورودی و خروجی یو پی اس تکفاز از دو سیم برای فاز و نول استفاده میشود که یک جریان متناوب سینوسی با ولتاژ 220 ولتی را از خود عبور میدهد. این یو پی اس برای استفاده های عمومی و استفاده برای لوازم خانگی مناسب است.

یو پی اس سه فاز

یو پی اس سه فاز به دو دسته یو پی اس تقسیم میشود. یو پی اس 3:1 که در آن برق سه فاز به ورودی یو پی اس و برق تک فاز به خروجی متصل میشود و یو پی اس 3:3 که در آن ورودی و خروجی هر دو سه فاز هستند. یو پی اس سه فاز برای مراکز صنعتی و یا تجاری مناسب است.

تفاوت های یو پی اس سه فاز و یو پی اس سه فاز

تفاوت های یو پی اس سه فاز و تک فاز از چند حیث در زیر آمده است.

تعمیرات و نگهداری: سیستم یو پی اس تک فاز دارای پیچیدگی کمتری نسبت به یو پی اس سه فاز است و به همین دلیل کارکرد با آن و تعمیر و نگهداری آن آسانتر است.

مصرف بهینه: برای وسایلی که توان مصرفی کمی دارند یو پی اس تک فاز وسیله ای مناسبتر است اما اگر توان های بسیار بالا نیاز باشد، استفاده ازیو پی اس سه فاز بهینه تر است.

هزینه: شاید به ظاهر قیمت خرید یو پی اس سه فاز بیشتر از قیمت یو پی اس تک فاز باشد. اما این به دلیل ظرفیت توانی بالای این یو پی اس هاست. در صورتی که قیمت یو پی اس های سه فاز به دلیل استفاده از سیم کشی کوچکتر و ارزانتر، به نسبت ازیو پی اس های تک فاز ارزانتر است.

کاربرد: یو پی اس های تک فاز برای دستگاه هایی که توان مصرفی کمی دارند مناسب است. در واقع یو پی اس های تک فاز برای دستگاه هایی مناسب هستند که ظرفیت توانی آن ها از 20 کیلوولت آمپر کمتر باشد و برای ظرفیت های بالاتر اگر برق ورودی دستگاه شما از نوع تکفاز است یو پی اس سه فاز 3:1 برای شما مناسب است و اگر برق ورودی دستگاه شما سه فاز باشد یو پی اس سه فاز 3:3 مناسب شماست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، از سرویس reCAPTCHA Google حریم خصوصی و شرایط استفاده استفاده کنید.

با این شرایط موافق هستید.