سوالات متداول در خصوص یوپی‌اس و اینورتر

لطفا در صورتیکه در خصوص یوپی‌اس و اینورتر سوالی دارید در ادامه همراه ما باشید.

س: یوپی‌اس چیست؟

پ: UPS مخفف عبارت Uninterruptible power supply و به معنای منبع تغذیه بدون وقفه است.

یوپی اس یک منبع تغذیه الکترونیکی است که وظیفه اصلی آن ، تامین بدون وقفه توان مورد نیاز بار مصرفی است، این سیستم بین برق شهر و دستگاه مصرف کننده قرار گرفته علاوه بر تثبیت و تنظیم برق شبکه مانع از نفوذ نویز و اختلالات شبکه به تجهیزات حساس مصرف کننده می‌گردد . همچنین یوپی اس به عنوان منبع توان بدون وقفه با استفاده از انرژی ذخیره شده در باتری، برق مورد نیاز تجهیزات مصرف کننده را در هنگام قطع جریان برق تامین می‌نماید.

بیشتر بخوانید؛ یو پی اس چیست و چه کاربردی دارد؟

س: اینورتر چیست؟

پ: اینورتر یك دستگاه الكتریكی است كه می‌تواند با استفاده از ترانسفورماتورها، سوئیچ ها و مدارات كنترل جریان مستقیم (DC) را به جریان متناوب (AC) تبدیل كند. اینورترها معمولا برای تغذیه توان AC از منبع DC استفاده می‌کنند همچون پنل خورشیدی یا باتری‌. علت این نامگذاری نیز اینست كه برای تبدیل كردن DC به AC از مبدل های AC به DC به صورت معكوس استفاده می‌شود.

 

س: آیا یوپی‌اس و اینورتر با یکدیگر تفاوت دارند؟

پ: یوپی‌اس و اینورتر به لحاظ عملکردی و فنی تفاوت دارند، اما اصلی‌ترین تفاوت این دو دستگاه در زمان تبدیل یا سوییچ است. زمان تبدیل عبارتست از زمان کلی که سیستم پشتیبانی باتری صرف می‌کند تا بعد از قطع شدن الکتریسیته منبع تغذیه را پشتیبانی کند. این زمان در یوپی‌اس‌‌ها کمتر از اینورتر است. پس یوپی‌اس برای دستگاه‌های حساس‌تر مناسب‌تر است. ضمن اینکه وجود مدار بسیار پیچیده همراه با عملکرد سریع موجب شده‌اند یو پی اس نسبت به اینورتر گران قیمت‌تر باشد.

 

س: یوپی‌اس برای چه دستگاه‌هایی مناسب‌تر است؟

پ: یوپی‌اس‌ها بیشتر برای دستگاه‌هایی نظیر کامپیوترهای صنعتی، سرورها، تجهیزات آزمایشگاهی و ایستگاه‌های کار که وظایف مهم و اساسی را بر عهده دارند و نمی‌توانند تأخیر در منبع تغذیه را تحمل کنند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

خرید انواع یو پی اس و اینورتر

س: اینورتر برای چه دستگاه‌هایی مناسب‌تر است؟

پ: اینورترها بیشتر برای ابزارها و وسایل الکتریکی غیرتخصصی مانند اکو امپلیفایر، کامپیوتر خانگی، لامپ، تلویزیون، ویدیو و نظایر آن که عملکردشان تحت تأثیر تأخیرهای نسبتا طولانی‌تر(زمان تاخیر در اینورترها کمتر از 1 ثانیه است و در بسیاری از موارد این تاخیر حس نمی‌شود) در منبع تغذیه قرار ندارد ارجحیت دارند.

 

س: اینورترها به چند نوع تقسیم می‌شوند؟

پ: اینورترها بر اساس شکل موج خروجی به چهار دسته تقسیم می‌شوند:

1. خروجی به شکل مربع

2. خروجی به شکل سینوسی اصلاح شده(معمولی)

3. خروجی به شکل سینوسی اصلاح شده(پله‌ای)

4. خروجی به شکل سینوسی خالص

 

س: یوپی‌اس‌ها به چند نوع تقسیم می‌شوند؟

پ: یوپی‌اس نیز بر اساس شکل موج خروجی به سه دسته تقسیم می‌شوند:

1. یوپی‌اس آفلاین

2. یوپی‌اس آنلاین

3. یوپی‌اس لاین اینتراکتیو(شبه سینوسی)

بیشتر بخوانید؛ انواع یو پی اس (UPS)

س: یوپی‌اس آفلاین چیست؟

پ: در یوپی اس Off Line مصرف کننده ها از مسیر By pass انرژی دریافت می‌کنند.(برق شهر ورودی مستقیما به مصرف کننده ها وصل است) و اگر تغدیه مسیر By pass به هر دلیلی قطع شود یا ولتاژ آن خارج از محدوده قابل قبول و مجاز قرار گیرد مسیر اینورتر جایگزین می گردد. پس هر اختلال و اعوجاجی که در محدوده تعریف شده ورودی دستگاه باشد به مصرف کننده ها منتقل می‌شود. هر چند در این UPSها در مسیر By pass توسط ترانس موجود، افزایش و کاهش ولتاژ تا حدودی جبران می‌گردد(که اصطلاحا به آن استابیلایزر اطلاق می‌شود) ولی با توجه به ایرادات برق شهر ممکن است برخی از نوسانات کوچک به مصرف کننده متقل شود.

 

س: یوپی اس آنلاین چیست؟

پ: عملکرد دستگاه‌های On Line بدین صورت است که برق شهر(AC) پس از ورود به UPS به رکتیفایر رفته و تبدیل به برق DC می‌شود و توان مورد نیاز inverter و Charger را تامین می‌نماید، سپس قسمت Inverter برق DC موجود را تبدیل به برق AC نموده و پس از فیلتر کردن، آن را به خروجی UPS منتقل می‌نماید و اصطلاحاً برق AC به DC و مجدداً به AC تبدیل شده و بدین ترتیب برق ورودی به UPS ( برق شهر ) و برق خروجی از UPS از هم ۱۰۰ % ایزوله می‌باشند .

پس همواره UPS On Line فعال بوده و در تمام ساعت کاری عمل فوق مرتباً انجام می‌شود و هرگز برق شهر مستقیماً به مصرف کننده ها متصل نمی‌باشد و مصرف کننده ها همواره از برق سینوسی و سالم که توسط اینورتر دستگاه UPS تولید می‌شود استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید؛ تفاوت برق ac و dc چیست؟

س: یوپی اس شبه سینوسی چیست؟

پ: شكل موج خروجی بعضی UPS ها اصطاحا به پله‌ای یا شبه سینوسی معروف است . در این UPS ها بار با شكل موج پله‌ای با ولتاژ پیك معادل پیك شبكه و مقدار RMS برابر با RMS شبكه تغذیه می‌شود . بهترین شكل موج خروجی برای UPS ها، ‌شكل موج سینوسی هم دامنه و سنكرون با شبكه می‌باشد. در این UPS ها سیستم كنترل با تغییر بهره مدار رگولاسیون به روش‌های مختلف PWM خروجی را علیرغم تغییرات بار و ولتاژ باتری در مقدار ثابت نگاه می‌دارد.

س: از یوپی‌اس‌های شبه سینوسی برای چه مواردی نمی‌شود استفاده کرد؟

پ: استفاده وسایل زیر جهت مصرف از یوپی‌اس‌هاش شبه سینوسی توصیه نمی‌گردد:

• لامپ‌های فلورسنت یا لامپ‌های گازی

• موتورها و کمپرسورها

• دستگاه‌های تهویه مطبوع

• پرینترهای لیزری

هریک از این دستگاهها درحین کارکردن عادی و یا در لحظه روشن شدن ، جریان زیادی از منبع تغذیه خود می‌کشند جریان زیاد یو پی اس را به حالت اضافه بار می‌برد، در نتیجه ولتاژ خروجی یوپی‌اس قطعاً کاهش خواهد یافت و این امر سبب آسیب دیدن سایر قطعات و تجهیزات حساس می گردد مثلآ جریان راه اندازی موتورها معمولا بین 4 تا 10 برابر مقدار نامی آن می باشد. در صورتی که بخواهیم از یو پی اس برای حفاظت از بارهایی با جریان لحظه ای زیاد مانند پرینتر های لیزری و موتورها استفاده کنیم،یو پی اس مورد نظر باید از مشخصات الکتریکی قویتری برخوردار باشد.

س: آیا می‌توانم از یوپی‌اس برای 5-6 ساعت استفاده کنم؟

اگر برق موردنیاز کم باشد و UPS بیش‌ازحد ارزیابی شود، احتمالا امکان‌پذیر خواهد بود. اما معمولا راه‌اندازی یک UPS برای مدت طولانی به تعداد زیادی باتری UPS نیاز دارد که هم از نظر مالی و هم از نظر فیزیکی غیرممکن می‌شود. برای رسیدن به این هدف، باید یک ژنراتور آماده‌به‌کار را در کنار یوپی‌اس خود راه‌اندازی کنید.

س: یوپی‌اس در کجا استفاده می‌شود؟

سیستم‌های یوپی‌اس را می‌توان در هر جایی که نیاز به اطمینان از ادامه جریان برق وجود دارد، استفاده کرد. رایج‌ترین کاربردها در مکان‌هایی هستند که برای جلوگیری از آسیب به زیرساخت‌ها حیاتی است، مانند مرکز داده یا تاسیسات تولیدی.

س: سوئیچ بای‌پس یوپی‌اس چیست؟

سوئیچ‌های بای‌پس UPS برای دورزدن عملکرد معمولی UPS در موارد هجوم یا خطای زیاد استفاده می‌شود. این معمولا به UPS اجازه می‌دهد تا درحالی‌که بار به‌طور معمول کار می‌کند، سرویس یا تعمیر شود.

س: برای انتخاب صحیح یک UPS چه چیزی باید بدانم؟

برای انتخاب صحیح یک یوپی‌اس، باید بدانید که آیا سیستم یوپی‌اس باید تک‌فاز باشد یا سه‌فاز؟ بار کل بر حسب وات آمپر چقدر خواهد بود؟ چقدر زمان پشتیبان‌گیری باتری مورد نیاز است؟ UPS از چه چیزی پشتیبانی می‌کند؟ و …

در صورت نیاز به مشاوره رایگان حتما با شماره02188301025  یا 09373178982 تماس بگیرید.

9 دیدگاه برای “سوالات متداول در خصوص یوپی‌اس و اینورتر

  1. اشتراک‌ها: پرسش‌های متداول - دیجی خرید | مرجع تخصصی عرضه ترانس،محافظ ،یو پی اس

  2. خودم گفته:

    سلام
    میتونم از یو پی اس بدون باطری که بصورت بای پس داره کار میکنه بعنوان استابلایزر استفاده کنم

  3. محسن گفته:

    سلام. میشه برای اصلاح جریان شبه سینوسی ups ،از استابلایزر سرووموتوری استفاده کرد و جریان سینوسی کامل دریافت کرد؟
    با تشکر

    • دیجی خرید گفته:

      سلام
      لطفا به چند نکته توجه بفرمایید اولا اینکه بیشتر یوپی اس ها دارای یک استابلایزر درونی هستند، نکته بعدی اینست شما میتوانید بعد از یوپی اس از استابلایزر استفاده کنید اما اگر یوپی اس دارای استابلایزر باشد این کار توصیه نمی شود و نکته آخر اینکه هنگامیکه برق تولید شده شبه سینوسی باشد استابلایزر چه رله ای چه استاتیک و چه سروو موتوری شکل موج را تغییر نمی‌دهد و اگر موج ورودی شبه سینوسی باشد خروجی هم شبه سینوسی خواهد بود.

  4. سلیمانی گفته:

    با سلام
    برای موتور توبلار درب پارکینگ خانگی چه مدلی از UPS رو پیشنهاد میکنید؟
    با تشکر

    • salehi99 گفته:

      سلام
      بستگی به توان مصرفی جک پارکینگ دارد، بهتر است در این زمینه با مشاوران ما با شماره 02188340148 تماس بگیرید اما اگر مصرف دستگاه کم باشد گزینه های مطلوب اینورتر 400 و یوپی اس 1000 وات سارا هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، از سرویس reCAPTCHA Google حریم خصوصی و شرایط استفاده استفاده کنید.

با این شرایط موافق هستید.