نکاتی در مورد طول عمر لامپ‌ها و گارانتی لامپ‌ها

لامپ یک چشمه نور است و چه بخواهیم، چه نخواهیم زندگی بدون آن سخت و دشوار است. به هنگام خرید لامپ ویژگی‌ها و نکات مهمی‌را باید مد نظر قرار دهیم و صرف قیمت ارزان نباید ملاک انتخاب ما باشد. چه بسا لامپ‌های ارزان قیمت نه تنها اقتصادی نیستند بلکه قبض برق شما را نیز نجومی‌می‌کنند!

لامپ‌ها در انواع مختلفی با توان مختلف تولید می‌شوند. تولیدکنندگان انواع لامپ‌ها برای برخی از لامپ‌های خود که عمر مفید بالا و بازده بالا دارند مزایایی مثل گارانتی در نظر می‌گیرند تا مشتری با خیال راحت خرید کرده و از مزایای گارانتی آن لامپ نیز بهره ببرد.

اینکه عمر مفید لامپ چقدر است و چه عواملی باعث افزایش یا کاهش آن می‌شوند موضوعی است که در این مقاله به آن پرداخته خواهد شد. همچنین نکاتی در مورد گارانتی و شرایط آن نیز در مقاله گنجانده شده است. مقاله پیش رو با موضوع نکاتی در مورد طول عمر لامپ‌ها و گارانتی لامپ‌ها به شما کمک خواهد کرد هر آنچه در مورد گارانتی و عمر مفید لامپ بدان نیاز دارید را کسب کنید.

عوامل کاهش دهنده طول عمر لامپ

برای اینکه نکاتی در مورد طول عمر لامپ‌ها و گارانتی لامپ‌ها بدانیم باید به بررسی عوامل کاهنده طول عمر لامپ بپردازیم. عوامل زیادی بر کاهش طول عمر مفید یک لامپ اثر می‌گذارد.

رطوبت:

یکی از عوامل کاهنده طول عمر یک لامپ رطوبت است. قرار گرفتن لامپ در معرض رطوبت باعث زنگ زدگی و خوردگی مدار و تجهیزات فلزی لامپ می‌شود و در نتیجه عملکرد لامپ با مشکل مواجه شده و طول عمر آن نیز کاهش می‌یابد.

گرمای تولید شده درون لامپ:

لامپ‌ها به هنگام تولید روشنایی گرما نیز تولید می‌کنند که البته میزان گرمای تولیدی از لامپی به لامپ دیگر متفاوت است. گرمای درون لامپ باید به نحو احسن مدیریت شود زیرا محبوس ماندن گرما باعث صدمه به درایور و برد لامپ می‌شود که این امر به کم نور شدن یا حتی سوختن لامپ منجر می‌شود. در صورتی که لامپ‌ها در یک محیط در بسته نصب شوند و یا از خنک کننده در کنار آنها در آن محیط قرار نگیرد قادر به خارج کردن گرما نخواهند بود و افت شدیدی در عملکرد آنها پیش خواهد آمد.

محیط‌های اسیدی:

استفاده از لامپ‌های مختلف در محیط‌های اسیدیته مثل ساحل، استخر و امثال اینها، اگر بدون حفاظ باشند طول عمر لامپ را کاهش می‌دهند. در مناطق با اسیدیته بالا از لامپ‌های مخصوص البته با حفاظ و درجه حفاظتIP  بالا استفاده می‌شود.

رتبه یا درجهIP  به میزان محافظت لامپ از گرد و غبار و تغییرات دما گفته می‌شود که هرچه رقم بالا باشد به معنی این است که لامپ برای قرار گرفتن در شرایط محیطی آسیب رسان مناسب است.

آشنایی با جدول درجه حفاظت تجهیزات الکتریکی یا استاندارد IP

دمای محیط:

یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر طول عمر یک لامپ اختلاف دمای محیط است. گرما و سرمای شدید و همچنین اختلافات ناگهانی دما به کم نور شدن و افت طول عمر منجر می‌شود. به طور کل محیط‌هایی که از لحاظ دما ثبات ندارند، باعث کاهش طول عمر لامپ می‌شوند. اگر لامپ بایستی به طور دائم در بیرون از خانه نصب شود، با یک حفاظ شیشه ای داشته باشد و یا اینکه رتبه IP آن بالا و مناسب محیط‌های بیرون طراحی شده باشد. استفاده از پناهگاه روی لامپ، آن را از برف و باران در امان نگاه می‌دارد. در داخل منزل از نصب لامپ‌ها در کنار وسایل گرمایشی و سرمایشی خودداری کنید زیرا باعث کاهش طول عمر لامپ می‌شوند.

منبع تغذیه لامپ:

توان، میزان انرژی الکتریکی مورد نیاز یک لامپ را گویند. عدم توجه به مقوله توان باعث کاهش بازدهی و طول عمر لامپ می‌شود. قبل از نصب لامپ حتما بررسی کنید که آیا ولتاژ مناسب لامپ را دارید یا خیر. اتصال لامپ به ولتاژ نامناسب باعث کاهش طول عمر آن می‌شود.

عوامل دیگری همچون نوسان برق، روشن و خاموش کردن‌های مکرر، آسیب دیدن درایور لامپ نیز می‌توانند به کاهش عمر لامپ منجر شوند.

خرید لامپ های کم مصرف در اندازه های مختلف

عوامل افزایش دهنده طول عمر لامپ

در مقابل عوامل کاهنده طول عمر، عواملی نیز وجود دارند که با رعایت آنها طول عمر لامپ افزایش پیدا می‌کند. با این عوامل در این بخش از مقاله نکاتی در مورد طول عمر لامپ‌ها و گارانتی لامپ‌ها آشنا خواهیم شد.

 در ابتدا باید بگوییم که یک روش افزایش طول عمر لامپ رعایت نکاتی است که در بخش قبل بیان شدند. یعنی اینکه لامپ را از رطوبت، اختلافات دمای محیط دور نگهداشته و با خنک نگه داشتن لامپ، استفاده از ولتاژ مناسب و غیره طول عمر آن را افزایش دهید.

یک روش دیگر برای افزایش طول عمر لامپ استفاده از دستگاه دیمر Dimmer است. دیمر نوعی دستگاه است که به جای کلید روشن خاموش برای لامپ‌ها نصب می‌شود و به واسطه آن می‌توان شدت نور لامپ را کنترل کرد. به این عملیات دیمینگDimming  گفته می‌شود و مزایای زیادی برای استفاده کننده دارد.

 از مزایای دیمینگ افزایش عمر مفید لامپ است زیرا با کم کردن ولتاژ و نور لامپ حرارت کمتری در سینک حرارت جمع می‌شود و از این رو استهلاک لامپ کمتر می‌شود.

یک مزیت دیگر دیمینگ کاهش مصرف انرژی است که به خصوص برای لوسترهای با تعداد لامپ بالا بسیار مناسب خواهد بود. با اجرای دیمینگ شما می‌توانید همه لامپ‌های لوستر را روشن کنید و از زیبایی آن لذت ببرید بدون اینکه نگران کاهش طول عمر و مصرف انرژی باشید.

چگونه مصرف برق خانگی را کاهش دهیم؟

شرایط و ضوابط گارانتی لامپ

در این بخش از مقاله بهتر است به سراغ معرفی شرایط و ضوابط گارانتی لامپ برویم. شرایطی که در ادامه می‌آیند بین همه لامپ‌ها تقریبا مشترک هستند، مگر اینکه شرکت تولید کننده بخواهد شرایط خاص خود را برای محصول مورد نظر ارائه دهد. در صورتی که لامپ شما در برگیرنده ضمانت باشد با توجه به این شرایط می‌توانید از گارانتی تعویض لامپ به صورت رایگان بهره ببرید.

مواردی که شامل گارانتی تعویض رایگان لامپ می‌شوند عبارتند از:

– کم شدن شدید نور لامپ و کاهش شار نوری نسبت به اولین استفاده

– سوختن خود بخودی لامپ

– داشتن تاریخ اعتبار گارانتی روی پاکت یا روی بدنه لامپ

– جدا شدن پیچ اتصال به هولدر از بدنه لامپ به صورت کاملا خود بخودی و‌ بدون دخالت دست

– سرپیچ اتصال به هولدر قبل از استفاده و بعد از خروج از جعبه دارای کجی و دفرمگی باشد

– نور تولید شده توسط لامپ با لرزش و‌ سوسو همراه باشد

چه مواردی شامل گارانتی لامپ نیستند؟

در ادامه مطلب به این بخش می‌رسیم که چه مواردی شامل گارانتی تعویض رایگان لامپ نمی‌شوند. این اصول برای همه لامپ‌های دارای گارانتی یکسان است مگر اینکه تولیدکننده بخواهد تغییراتی برای محصول خود در نظر بگیرد.

این موارد عبارتند از:

– محصولی که سالم و بدون عیب باشد

– محصولی که تاریخ ضمانت آن به پایان رسیده باشد

– معیوب شدن لامپ به دلیل استفاده در محیط محصور و دربسته که امکان تهویه و تبادل حرارت در آن امکان پذیر نبوده باشد.

– محصولی که بدون توجه به رتبه IP در مناطق مرطوب و تحت نفوذ آب خراب شده باشد.

– محصولی که تعمیر و یا دستکاری شده باشد.

– محصولی که تحت تاثیر صدمات فیزیکی سوراخ شده یا شکسته شده باشد.

– محصولی که ضمانت نامه آن و یا هولوگرام روی جعبه مخدوش یا محو شده باشد.

– محصول ارائه شده با نمایندگی بایستی کامل باشد. لامپ به همراه بدنه، پیچ، ماژول و درایور باشد.

– محصول یا لامپی که طبق دستورالعمل نصب و استفاده نشده باشد.

– لامپی که توسط هر عامل بیرونی مثل گردوغبار شدید، مواد شیمیایی، آب، صدمات فیزیکی و غیره معیوب شده باشد.

– لامپ مذکور نباید به دلیل تغییر ولتاژ یا دو فاز شدن بسوزد.

لامپی که به نمایندگی ارائه می‌شود بایستی محصول خود شرکت مورد نظر باشد. در صورتی که لامپ شما به این دلایل ایراد پیدا کند، معمولا مشمول گارانتی تعویض لامپ نمی‌شود.

چه نوع لامپ‌هایی از مزیت گارانتی برخوردار هستند

با توجه به اینکه موضوع مورد بحث ما راجع به نکاتی در مورد طول عمر لامپ‌ها و گارانتی لامپ‌ها است، بد نیست کمی‌به این سوال فکر کنیم که آیا همه انواع لامپ از مزایای گارانتی تعویض رایگان بهره مند هستند؟ پاسخ به این سوال قطعا منفی است. به طور کل گارانتی شامل انواع خاصی از لامپ‌ها می‌شود که طول عمر طولانی دارند و انرژی کمی‌مصرف می‌کنند.

 لامپ ال ای دی از این دسته است که برای آن معمولا ۱۲ ماه گارانتی در نظر گرفته می‌شود و گارانتی و تاریخ اعتبار آن به همراه هولوگرام شرکت سازنده رو جعبه ثبت می‌شود. در این مواقع تا اتمام مدت اعتبار بهتر است جعبه لامپ را پیش خود نگهداری کنید.

لامپ‌های کم مصرف دیگری نیز تحت ضمانت قرار می‌گیرند و تاریخ اعتبار ضمانت برای لامپ‌های کم مصرف مثل فلوئورسنت حدود ۱۸ ماه در نظر گرفته می‌شود. ضمانت نامه لامپ می‌تواند به صورت کاغذی درون جعبه جای گذاری شده باشد که در این حالت نیازی به نگهداری جعبه لامپ نیست.

نکاتی جامع در مورد گارانتی

بهتر است در کنار نکاتی در مورد لامپ‌ها و گارانتی لامپ‌ها، اطلاعاتی جامع در مورد گارانتی لامپ را داشته باشیم.

گارانتی لامپ یا بیمه لامپ؟

گارانتی و بیمه دو امر کاملا متفاوت از هم هستند. گارانتی برای تعویض لامپی استفاده می‌شود که شرایط گارانتی را داشته باشد، ولی بیمه شامل لامپ‌هایی می‌شود که شرایط گارانتی را ندارند. به عنوان مثال اگر به مرور لامپی کم نور شود، اگر گارانتی داشته باشد قابل تعویض است ولی اگر لامپ از دست بیفتد و بشکند بیمه خسارت آن را پرداخت می‌کند. بیمه و گارانتی شامل لامپ‌های خیلی گران و بزرگ می‌شود و معمولا لامپ‌های خانگی و اداری فقط از مزیت گارانتی برخوردار هستند.

آیا گارانتی از طرف شرکت اصلی تولید کننده لامپ است؟

بهتر است موقع خرید لامپ باکیفیت و دارای گارانتی، اطمینان حاصل کنید که نمایندگی‌های آن در محل زندگی شما مستقر باشند، زیرا احتمال اینکه نمایندگی‌های تقلبی به اسم شرکت اصلی جنس نامرغوب به شما عرضه کنند خیلی زیاد است. این اتفاق بیشتر برای برندهای خارجی می‌افتد.

مدت زمان گارانتی یک لامپ چقدر است؟

تا به اینجا توانستیم تا حدودی راجع به نکاتی در مورد طول عمر لامپ‌ها و گارانتی لامپ‌ها صحبت کنیم. ولی سوال این است که مدت زمان گارانتی یک لامپ چقدر است. همانطور که قبلا اشاره شد، گارانتی یک لامپ بین دوازده تا هجده ماه بستگی به نوع لامپ و قیمت آن است.

دقت کردن به شرایط ضمانت

خیلی مهم است که به هنگام خرید لامپ باکیفیت شرایط ضمانت آن را نیز مطلع شوید. معمولا شرایط لامپ روی جعبه و یا در یک کاغذ کوچک درون جعبه گنجانده می‌شود. ما در این مقاله که  راجع به نکاتی در مورد طول عمر لامپ‌ها و گارانتی لامپ‌ها است، در مورد  شرایط و ضوابط گارانتی لامپ در بالا صحبت کرده ایم.

اگر می‌خواهید یک لامپ با کیفیت بالا و دارای گارانتی معتبر داشته باشید، حتما از فروشگاه‌ها و نمایندگی‌های معتبر خرید کنید تا یک خرید امن بدون تقلب داشته باشید و خانه و محل کار شما تا مدت‌ها با آن لامپ‌ها روشن بماند.

نتیجه گیری

توجه به نکاتی در مورد طول عمر لامپ‌ها و گارانتی لامپ‌ها برای اطمینان از یک خرید امن بسیار حائز اهمیت است. باید بدانیم چه نوع لامپی چه طول عمری دارد و چه عواملی باعث افزایش یا کاهش عمر آن می‌شوند. ضمن اینکه لازم است بدانیم گارانتی لامپ‌ها به چه صورت است و چه شرایطی دارد تا دچار اشکال نشویم.

 متاسفانه برخی شرکت‌ها اقدام به قرار دادن هولوگرام تقلبی روی جعبه برای افزایش فروش می‌کنند و مردم به هوای اینکه آن محصول ضمانت دارد آن را خریداری می‌کنند. و هنگام تعویض و استفاده از گارانتی متوجه می‌شوند که برای یک جنس فاقد گارانتی هزینه کرده اند. امیدواریم مطالعه این مقاله به شما کمک کرده باشد تا با ذهنی باز اقدام به خرید لامپ روشنایی بفرمایید.

 

 

1 دیدگاه برای “نکاتی در مورد طول عمر لامپ‌ها و گارانتی لامپ‌ها

  1. فرهاد گفته:

    سلام
    شرایط عدم گارانتی آنقدر زیاد و متنوع هست که براحتی نمایندگی پذیرای گارانتی نخواهد بود. ودر ثانی اگر لامپ نباید در هیچ محفظه ایی قرار بگیرد و فقط در محیط باز باشد در هر دو مورد براحتی برای آن مشکل بوجود خواهد آمد . در محیط بسته خواهد سوخت و در محیط باز در بیرون اتاق دچار حادثه خواهد شد.فقط در چراغ داخل اتاق که اطراف آن باز باشد مصرف دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، از سرویس reCAPTCHA Google حریم خصوصی و شرایط استفاده استفاده کنید.

با این شرایط موافق هستید.