محافظ برق چیست؟

همه ی ما در خانه هایمان محافظ برق داریم و از آن استفاده کرده ایم. اما شاید بپرسید که محافظ برق چگونه کار می کند و یا یک محافظ خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟ بسیاری از ما محافظ را با چند راهی اشتباه میگیریم. شاید محافظ های برقی نوعی چند راهی محسوب شوند اما چند راهی ها به عنوان محافظ  به حساب نمی آیند.

محافظ برق چيست و وظيفه آن چيست؟

در واقع محافظ ها از وسایل الکتریکی ما در برابر نوسان برق محافظت می کنند.

یک محافظ ولتاژ یا همان محافظ برق وسیله‌ای حیاتی است که با اتصال به تجهیزات برقی، می‌تواند به هنگام افت یا افزایش ناگهانی ولتاژ برق، این تجهیزات را از سیستم جریان برق جدا کند. این دستگاه متشکل از یک برد الکترونیکی است و به‌هنگام نوسانات برقی، جریان برق را به کلی از تجهیزات برق قطع می‌کند. به این ترتیب از آسیب‌رسیدن و سوختن وسایل برقی جلوگیری خواهد کرد. به هنگام نوسانات ولتاژ برق، محافظ در شرایط خاموشی کامل قرار می‌گیرد. پس از مدت زمان اندکی، با قرارگرفتن ولتاژ برق در حالت عادی، مجددا به‌صورت خو‌دکار روشن می‌شود و جریان برق ایده‌آل را به دستگاه‌های متصل به خود بازمی‌گرداند.

وظیفه محافظ برق ، شناسایی ولتاژ بیش از حد و منحرف کردن الکتریسیته اضافی به سیم اتصال به زمین است تا از نوسانات احتمالی جلوگیری کند.

نکته ی مهمی که باید به آن توجه کنیم آن است که در کشور ما به علت عدم رعايت مقررات ملي ساختمان که مبنی بر اجراي صحيح تاسيسات برقي ساختمان‌ها است وجود محافظ برق براي هر دستگاه برقي يا سر راه کنتور برق ساختمان ضروری است.

بهترین زمان برای استفاده از محافظ برق

در حالت عادی، بیشتر تجهیزات برقی به گونه‌ای ساخته می‌شوند که بتوانند میزان مشخصی از تغییرات ولتاژ، (بین هشت درصد افزایش ولتاژ و ده درصد کاهش ولتاژ) را تحمل کنند. در برخی موارد هم میزان نوسانات از این محدوده خارج است.

از سویی دیگر، سازندگان وسایل برقی هم ضمانتی برای خرابی ناشی از تغییرات ولتاژ در اختیار مشتریان قرار نمی‌دهند. در این حالت، بهترین گزینه برای جلوگیری از خسارت خرید یک محافظ برق و اتصال آن به تجهیزات برقی است.

نكاتي كه هنگام خريد محافظ بايد به آن توجه كنيم

ما برای خرید یک محافظ مناسب باید به نکات زیر توجه کنیم.

  • در ساخت یک محافظ خوب باید از مواد مقاوم در برابر آتش سوزی استفاده شده باشد.
  • گارانتی تعویض محافظ  یکی از مزایای یک محافظ خوب است. به عبارت بهتر تضمین می‌کند این محافظ حداقل در طول مدت گارانتی به درستی کار خواهد کرد.
  • برای تهیه یک محافظ بایستی به میزان مصرف دستگاه مصرف‌کننده و حداکثر توان خروجی محافظ دقت کنید. زیرا میزان مصرف هر دستگاه الکتریکی با دستگاه دیگر متفاوت است.
  • بهتر است فيوز محافظ  در دسترس باشد.
  • در زمانی که در اثر عبور بيش از حد شدت جريان فيوز آن بسوزد مصرف کننده به راحتي بتواند آن را تعويض نمايد.

بیشتر بخوانید؛ هنگام خرید محافظ برق، به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

چه دستگاه هایی به محافظ برق نیاز دارند

به طور عمده همه ی دستگاه های برقی به محافظ برق نیاز دارند. لوازم برقی مثل یخچال یا کولر گازی که ممکن است به مدت طولانی در تابستان روشن بماند به محافظ برق نیاز دارند. همچنین دستگاه هایی مانند ماشین لباسشویی نیز که به صورت مقظعی روشن هستند نیز در معرض خطرات ناشی از نوسانات برق شهری قرار دارند که به موتور و دیگر قطعات حساس آن ها آسیب میرساند. پس، بهتر است برای تمام وسایل برقی خود از محافظ برق استفاده کنیم.

برای اظلاعات بیشتر میتوانید به وویس زیر گوش کنید:

سخن آخر

در آخر باید بگوییم که در بازار محافظ های برق متنوعی وجود دارد. با این وجود باید دقت کرد که صرفا قیمت بالا یا پایین یک محافظ دلیل بر بالا یا پایین بودن کیفیت آن نیست. در این گونه مواقع بهتر است به شرکت‌های معتبر با گارانتی معتبر اعتماد کرد.

شما برای کدام یک از لوازم الکتریکی خود محافظ تهیه می کنید؟

در صورت نیاز به مشاوره رایگان دیجی خرید با شماره تلفن ۰۲۱۸۸۳۰۱۰۲۵ یا ۰۹۳۷۳۱۷۸۹۸۲ تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، از سرویس reCAPTCHA Google حریم خصوصی و شرایط استفاده استفاده کنید.

با این شرایط موافق هستید.