راه های باز و بسته کردن کرکره برقی هنگام قطعي برق

راه های باز و بسته کردن کرکره برقی هنگام قطعی برق

همانطور که میدانید کرکره ی برقی مغازه ها به وسیله ی نیروی برق کار میکند. حال اگر زمانی پیش بیاید که برق شما قطع شود این دستگاه ها کار نخواهند کرد و ممکن است برای شما و مشتریانتان مشکلاتی را به وجود اورند. در این مقاله به بررسی راه حل هاي باز و بسته كردن كركره در زمان قطعی برق یعنی باز و بسته کردن کرکره برقی به صورت دستی یا استفاده از برق اضطراری برای کرکره برقی میپردازیم.

حالتی را تصور کنید که در آن شما برای کاری ضروری باید موقتا مغازه خود را ببندید و ترک کنید و یا مثلا تصور کنید در پایان روز، هنگامی که میخواهید به خانه بروید و فینال مسابقات قهرمانی اروپا را در کنار خانواده تماشا کنید برق مغازه برود و شما نتوانید کرکره برقی مغازه ی خود را ببندید. در این صورت ممکن است به کارهای ضروریتان نرسید و یا مسابقه ی فوتبال را از دست بدهيد. حال اگر بدون مشکلی کرکره برقی را بسته و به کار ضروریتان یا مسابقه ی فوتبالتان رسیدید، در صورتی که بخواهید مجدد درب مغازه را باز کنید، آنگاه اگر برق دچار مشکل شود و نتوانید کرکره ی برقی را باز کنید ممکن است مشتریان خود را از دست بدهید. برای حل این مشکلات دو راه حل کلی وجود دارد. یک راه حل موقتی و یک راه حل دائمی.

راه حل موقتی باز و بسته کردن کرکره برقی به صورت دستی

راه حل موقتی این است که با استفاده از آچار یا پیچ گوشتی جعبه دنده ی کرکره را باز کنید و آن را به صورت دستی با یک جک بالا و پایین کنید.

این روش با این که روشی کارآمد است اما راه حل مناسب و کاملی نیست. زیرا این کار وقت و انرژی زیادی از شما تلف میکند. از طرفی، قطعی برق در کشور ما خصوصا در فصول گرم سال به صورت سراسری و هرروزه انجام می پذیرد که میتواند انجام مرتب این کار به صورت مداوم برای شما سخت و طاقت فرسا باشد.

لذا این روش برای مواردی همچون قطعی برق گزینه ی مناسبی نیست و بهتر است برای زمانی استفاده شود که مثلا سیستم کرکره یا درب اتوماتیک شما دچار مشکل شده و یا موتور آن کار نمیکند.

راه حل دائمی باز و بسته کردن کرکره برقی : استفاده از برق اضطراری برای کرکره برقی

استفاده از برق اضطراری برای کرکره برقی با یو پی اس را شاید بتوان بهترین راه حل برای این مشکل دانست. یو پی اس ها میان برق شهری و سیستم درب اتوماتیک برقی شما قرار می گیرند و در زمان متصل بودن برق شهری از قطعات حساس و موتور آن در برابر نوسانات برق شهری که مهمترین عامل خرابی دستگاه های برقی است حفاظت میکنند و در زمان قطعی برق، نیروی مورد نیاز این دستگاه ها را تامین میکنند. همچنین شما میتوانید علاوه بر کرکره چند لامپ کم مصرف و یا یک دستگاه پوز را نیز میتوانید روشن کنید تا مغازه شما در زمان تاریکی نیز نور داشته باشد و مشتریان شما نیز احساس راحتی کنند.

هنگام خرید یو پی اس کرکره به چه نکاتی توجه کنیم؟

توجه به ظرفیت یو پی اس

شاید مهمترین نکته ای که باید به آن توجه کرد ظرفیت یو پی اس کرکره برقی است. ظرفیت یو پی اس کرکره برقی شامل دو عامل توان و جریان خروجی یو پی اس است. اگر جریان خروجی یو پی اسی که تهیه میکنید کمتر از جریان لحظه ای موتور کرکره برقی باشد، یو پی اس قدرت کافی برای راه اندازی و به کارگیری موتور کرکره برقی را نخواهد داشت و عملا یو پی اسی که خریده اید برای شما تفاوتی ایجاد نمیکند. از طرفی، اگر یو پی اسی که میخرید ظرفیتی بالاتر از حد مورد نیاز داشته باشد، شما فقط یک هزینه ی گزاف برای یو پی اسی پرداخت کرده اید که شاید اصلا لزومی به پرداخت آن نبوده. برای این که بهترین یو پی اس را با مناسبترین ظرفیت خریداری کنید بهتر است به موارد زیر توجه کنید.

  • توان موتور:

توان موتور کرکره برقی میتواند تعیین کند که یو پی اس شما به چه مقدار توان نیاز دارد تا بتواند موتور برقی را به راه بیاندازد. این توان معمولا روی خود موتور نوشته شده و میتوان با بررسی موتور مقدار آن را فهمید.

  • اندازه ی کرکره برقی:

اگر نتوانستید توان موتور را بفهمید میتوانید به صورت حدودی با اندازه گیری کرکره برقی مقدار توان یو پی اس مورد نیاز خود را بفهمید. اندازه ی کرکره برقی هر چقدر بیشتر باشد ظرفیت یو پی اسی که میخرید باید به هماند اندازه بیشتر باشد. برای کرکره های کوچک میتوان از یو پی اس های کم توان کوچک استفاده کرد ولی برای دستگاه های بزرگتر حتما به برق اضطراری کرکره برقی با ظرفیت بالاتری نیاز است.

مثلا برای یک کرکره با عرض سه متر، یک  یو پی اس 400 وات سارا به عنوان برق اضطراری برای کرکره برقی کافی است. اما برای کرکره های بزرگتر از سه متر بهتر است از یو پی اس های قویتر مانند یو پی اس 1000 وات سارا استفاده شود. توجه داشته باشید که اگر چند کرکره ی مجزا دارید احتیاج به یک یو پی اس با توان بالا ندارید و صرفا کافیست که هر کدام از درها را به صورت حداگانه بالا دهید.

  • جریان خروجی یو پی اس

البته توان یو پی اس تنها معیار برای تهیه ی برق اضطراری برای کرکره برقی نیست بلکه جریان خروجی یو پی اس نیز باید مورد توجه قرار گیرد زیرا موتور کرکره های برقی برای شروع به کار به یک جریان لحظه ای نسبتا بالا نیاز دارند تا شروع به کار کنند. اگر حداکثر جریان خروجی برق اضطراری ای که برای کرکره برقی در نظر گرفته اید از جریان لحظه ای موتور کرکره برقی کمتر باشد یا موتور کرکره برقی کار نخواهد کرد و یا فشار زیادی به یو پی اس وارد خواهد شد. به همین دلیل در نظر گرفتن جریان خروجی یو پی اس به همان اندازه مهم است که در نظر گرفتن توان آن مهم است. مثلا اگر یو پی اس توان 1000 وات داشته باشد اما جریان خروجی آن به اندازه ی کافی نباشد کرکره ی شما در زمان قطعی برق کار نخواهد کرد.

  • باتری یو پی اس

به دلیل این که کرکره های برقی مصرف بالایی ندارند و به صورت مداوم از ان ها استفاده نمیشود یک باتری کم ظرفیت با ظرفیت 20 آمپر ساعت میتواند کافی باشد که فرد بخواهد بر حسب ضرورت در صورت نبود برق به اندازه ی یک یا دو بار بالا و پایین کردن کرکره از یو پی اس استفاده کند. تا در زمان اتصال برق، یو پی اس، باتری را برای استفاده ی مجدد شارژ کند.

توجه به نحوه ی اتصال برق

نحوه اتصال موتور به برق نیز مهم است. اگر این اتصال از طربق دو شاخه و پریز انجام شده باشد که کار به سادگی انجام پذیر است اما اگر این گونه نباشد بهتر است که یک نصاب حرفه ای باشد تا یو پی اس شما را به برق و به موتور کرکره متصل کند.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی راه های باز و بسته کردن کرکره های برقی در صورت نبود برق پرداختیم و گفتیم که بهترین راه حل برای این کار استفاده از برق اضطراری برای کرکره برقی با استفاده از یو پی اس کرکره برقی است و باز و بسته کردن در به صورت دستی فقط زمانی راه حل بهتری است که سیستم کرکره ی شما دچار نقص فنی شده باشد و یا موتور برقی آن سوخته باشد. به غیر از این استفاده از یو پی اس کرکره برقی هم از قطعات برقی آن محافظت میکند و هم دیگر شما نیازی به باز و بسته کردن کرکره به صورت دستی نخواهید داشت. همچنین مواردی را برای شما مطرح کردیم که قبل از خرید برق اضطراری برای کرکره برقی باید حتما در نظر بگیرید اما بهتر است با این وجود حتما با یک متخصص فروش یو پی اس در این مورد مشورت کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، از سرویس reCAPTCHA Google حریم خصوصی و شرایط استفاده استفاده کنید.

با این شرایط موافق هستید.