چگونه مصرف برق خانگی را کاهش دهیم؟

آیا می‌دانید که شما صرفا با انجام تغییرات کوچکی در نحوه استفاده از برق، می‌توانید باعث کاهش مصرف برق خانگی خود و در نتیجه کمک به صرفه جویی انرژی در کشور و نیز کاهش هزینه‌های روزمره زندگی خود شوید؟

اگر واقعیتش را بخواهید، گرم ماندن در فصل سرد زمستان و نیز خنک شدن در فصل گرم تابستان هزینه زیادی لازم ندارد! شاید این ادعا در اول امر عجیب و گزاف به نظر برسد، اما با ما همراه باشید تا در ادامه شما را با انواع روش‌هایی آشنا کنیم که به وسیله آن‌ها هم خود و خانه‌ تان را گرم یا خنک نگه دارید و هم پول برق کمتری بپردازید. برخی از این روش ها عبارتند از: عایق بندی سقف، تنظیم درجه کولر و هیتر برقی، استفاده صحیح از ماشین لباسشویی و ظرفشویی، استفاده از لامپ‌های کم مصرف و…

کاهش مصرف برق خانگی

انواع روش‌های کاهش مصرف برق خانگی

راهکارهای کاهش مصرف برق خانگی بسیار زیاد و متنوع هستند. ما سعی کرده ایم عمده روش‌های اصلی را در این نوشتار بیان کنیم. پس با ما همراه باشید.

مدیریت کولرها

یکی از راه‌های کاهش مصرف برق خانگی تنظیم درجه کولر است. کولر گازی خود را در طول روز در فصل تابستان روی 26 درجه و در هنگام خواب بین 30 تا 32 درجه سانتیگراد تنظیم کنید. عدم تنظیم صحیح درجه کولر گازی صرفا منجر به افزایش هزینه‌های برق منزل شما می‌شود. به علاوه باید دانست که بهترین عملکرد کولرهای گازی در حالتی است که تمامی‌درب‌ها و پنجره‌ها بسته باشند. این مساله بر عکس کولر آبی است چرا که برای عملکرد مناسب کولر آبی حتما مقداری فضا برای تخلیه باد آن لازم است.

بیشتر بخوانید؛ عوامل سوختن کمپرسور کولر گازی

بسته بودن درب محیط‌های بلااستفاده

در واقع راهکارهایی وجود دارند که شما بدون سخت کردن زندگی خود می‌توانید به وسیله آنها از هزینه‌های مربوط به خنک یا گرم کردن منزل بکاهید. کافی است درب اتاق‌ها یا محوطه‌های بلا استفاده بسته بمانند. درهای بازشونده به قسمت‌هایی از منزل که مورد استفاده نیستند همیشه باید بسته نگه داشته شوند. توجه داشته باشید که شما باید فقط آن اتاق‌ها و محوطه‌هایی از منزلتان را گرم یا خنک نگه دارید که اغلب اوقات از آنها استفاده می‌کنید نه سایر اتاق‌ها.

ممانعت از خروج هوای سرد یا گرم به بیرون

در ماه‌هایی که هوا سردتر است، اطمینان حاصل کنید که پرده‌ها به خوبی پنجره‌ها را پوشانده اند و در ماه‌های گرم تر سال در طول روز پرده‌ها را جمع کنید تا موجب افزایش حرارت داخل منزل نشود. با دور نگه داشتن پنجره‌ها از تابش مستقیم خورشید با استفاده از نصب سایه بان منزل شما بدون شک خنک تر می‌ماند.

اجازه ندهید که هوای خنک داخل منزل به بیرون نشت کند. به عبارت دیگر نگذارید هوای خنک از درزهای درب‌ها و پنجره‌ها خارج شود.

با استفاده از خفه کن روی خروجی شومینه را در فصل تابستان بپوشانید تا از نفوذ هوای خنک داخل منزل به بیرون جلوگیری شود، همانطور که این کار باعث می‌شود هوای گرم بیرون از منزل داخل خانه نشود. این مساله در زمستان‌ها زمانی که شما از شومینه استفاده نمی‌کنید نیز باید رعایت شود تا هوای گرم از بین نرود.

شاید برای برخی افراد این مساله تازه باشد اما باید دانست که لامپ‌های آویز و زینتی که در سقف نصب می‌شوند، محل نصب آنها موجب ایجاد شکاف‌هایی در سقف خصوصا سقف کاذب شده و در نتیجه موجب هدر رفت انرژی می‌شود.

اگر ناحیه داخلی سقف منزل خود یعنی آن قسمت که از داخل منزل قابل مشاهده است را عایق بندی کنید کاهش مصرف برق خانگی شما محسوس خواهد بود. در منازلی که از لوازم برقی برای خنک یا گرم کردن منزل استفاده می‌کنند، عایق بودن سقف می‌تواند تا 20 درصد هزینه‌های برق را کاهش دهد.

کاهش مصرف برق خانگی

خاموش کردن لوازم برقی هنگامی‌که از آنها استفاده نمی‌کنیم

تمامی‌وسایل برقی و الکترونیکی منزل که هم اکنون از آنها استفاده نمی‌کنید باید خاموش باشند مثل لپ تاپ، کامپیوتر و تجهیزات آنها مانند پرینتر، اسکنر و …

درست است که قرار دادن این وسایل در حالت نیمه روشن یا همان استندبای موجب کاهش مصرف برق خانگی می‌شود اما به طور کامل خاموش کردن آنها موجب کاهش بیشتر مصرف برق می‌شود.

بخاری‌ها، کولر‌ها و سایر لوازم خنک کننده و نیز بقیه لوازم برقی خود را هنگام خواب یا ترک منزل خاموش کنید. در طول شب که از کامپیوتر و تجهیزات آن مانند پرینتر و وای فای استفاده نمی‌کنید آنها را خاموش کنید. همانطور که می‌دانید اغلب کامپیوترها دارای تنظیماتی هستند که با فعال کردن آنها، کامپیوتر شما پس از گذشت مدت زمانی مشخص که بلا استفاده مانده است به طور اتوماتیک خاموش می‌شود.

استفاده صحیح از ماشین لباسشویی و ظرفشویی

اگر می‌خواهید به کاهش مصرف برق خانگی خود کمک کنید، به محض کثیف شدن تعداد اندکی ظرف یا لباس، ماشین لباسشویی یا ظرفشویی خود را روشن نکنید بلکه منتظر بمانید تا آنها به حدی برسند که ماشین لباسشویی و ظرفشویی را کاملا پر کنند. در ضمن مدت زمان شستشو را در این ماشین‌ها روی کوتاهترین چرخه ممکن تنظیم کنید.

استفاده از وسایل برقی کم مصرف

تا حد امکان از لوازم برقی کم مصرف استفاده کنید. اینگونه لوازم برقی با بهینه مصرف کردن انرژی موجب کاهش مصرف برق خانگی می‌شوند. برای مثال اگر شما به جای استفاده از یک هیتر برقی دارای فن، از یک سیستم اسپلیت استفاده کنید، به طرز چشمگیری باعث کاهش مصرف برق شما می‌شود.

به جای استفاده از لامپ‌های پرمصرف معمولی از لامپ‌های ال ای دی LED استفاده کنید.

لامپ‌های کم مصرف می‌توانند تا 80 درصد از هزینه‌های برق مربوط به لامپ‌های منزل شما را کاهش دهند و این میزان بسیار چشمگیر است. لامپ‌های ال ای دی هم خیلی کمتر انرژی مصرف می‌کنند و هم عمر طولانی تری دارند و این معنایش این است که هم پول کمتری هزینه می‌کنید و هم در زمان صرفه جویی می‌کنید.

خشک کردن صحیح لباس‌ها

با تصحیح روش شستشو و خشک کردن لباس باعث کاهش مصرف برق خانگی خود شوید.

اگر بخواهیم ساده بیان کنیم، شستن لباس‌ها در آب سرد به جای آب داغ به مقدار قابل توجهی مصرف برق را کاهش می‌دهد.

دستگاه‌های خشک کن برقی لباس، مصرف برق زیادی دارند. چنانچه شما از این لوازم برقی در منزل دارید، برای کاهش مصرف برق می‌توانید لباس‌ها را در حیاط یا تراس پهن کنید تا با جریان هوا خشک شوند و اگر به دلایلی مثل نداشتن حیاط و تراس مجبور به خشک کردن آنها داخل خانه هستید، می‌توانید از یک پنکه برای این کار استفاده کنید.

مصرف برق داخل آشپزخانه خود را بهینه کنید!

در این قسمت به توضیحاتی پیرامون یخچال، گاز و لوازم برقی مربوط به آشپزی می‌پردازیم.

یخچال

باید دانست که یخچال به طور 24 ساعته در شبانه روز مشغول کار کردن است پس بهینه کردن مصرف برق این دستگاه بزرگ از واجبات است. درجه ایده آل یخچال 4 یا 5 درجه سلسیوس و درجه ایده آل فریزر منفی 15 تا منفی 18 درجه است.

اطمینان حاصل کنید که درب یخچال شما کاملا بسته باشد و هیچ روزنه یا شکافی هوای سرد داخل آن را به بیرون نشت ندهد. اگر شما در منزل بیش از یک یخچال یا فریزر دارید فقط هنگامی‌که به آنها احتیاج دارید آنها را روشن کنید.

گاز و لوازم آشپزی

برای کاهش مصرف برق خانگی لازم است که ما غذای یخ زده را اگر می‌خواهیم در شب برای آشپزی از آنها استفاده کنیم، از صبح در یخچال قرار دهیم؛ زیرا این کار باعث می‌شود به دمای محیط برسد و مدت زمان لازم برای آشپزی کم شود.

مایکروفرها در مقایسه با فرهای برقی مصرف انرژی بسیار کمتری دارند.

هنگام پخت و پز بر روی اجاق گاز، روی قابلمه‌ها درب بگذارید تا مدت زمان آشپزی کمتر شود.

استفاده از انرژی خورشیدی

استفاده از انرژی خورشیدی نیز می‌تواند موجب کاهش مصرف برق شود. در مناطقی که امکان ذخیره سازی انرژی خورشیدی وجود دارد، مصرف این انرژی به جای گاز یا برق می‌تواند هم به محیط زیست کمک کند و هم از مخارج مربوط به انرژی بکاهد.

روشن کردن کولر یا هیتر برقی در زمان مناسب خود

روزهایی که در آنها هوا بسیار گرم است، منتظر نمانید تا کاملا هوای داخل منزل گرم شود سپس کولر گازی یا آبی خود را روشن کنید، بلکه در ساعات خنک تر روز آن را روشن کنید تا محیط خنک شود و اجازه به غلبه گرمای زیاد و در نتیجه مصرف برق بیشتر ندهد. این مساله در مورد روشن کردن بخاری نیز صادق است. به این معنا که قبل از زیاد سرد شدن منزل آن را روشن کنید. این کار علاوه بر انتقال حس آرامش به اهالی منزل باعث کاهش مصرف برق می‌شود.

چگونه از وسایل برقی دربرابر نوسان ولتاژ محافظت کنیم؟ 

خرید ترانس برق خانگی

کلام آخر

اگر تا به اینجا مطلب را دنبال کرده باشید حتما دریافته اید که با انواع روش‌های ساده و متنوع می‌توان به کاهش مصرف برق خانگی کمک کرد. کافی است عزم خود را جزم کنید و با اعمال این روش‌ها گامی‌در جهت کمک به محیط زیست و کشور و نیز هزینه‌های جاری منزل خود بردارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، از سرویس reCAPTCHA Google حریم خصوصی و شرایط استفاده استفاده کنید.

با این شرایط موافق هستید.