پرکاربردترین سرپیچ های لامپ

همانطور که می دانید در صنعت تولیدات محصولات روشنایی، لامپ های بسیار متنوعی با کاربردهای متفاوت ساخته می شود. یکی از اجزای اصلی لامپ که جریان را به آن انتقال داده و باعث روشن شدن لامپ می شود سرپیچ است. بنابراین با توجه به تنوع زیاد لامپ ها سرپیچ های مختلفی نیز تولید می شود. با این حال یک سری از سرپیچ ها شناخته شده تر و پرکاربردتر از بقیه هستند که در ادامه آن ها را معرفی می کنیم.

آشنایی بیشتر با انواع سرپیچ لامپ

انواع سرپیچ های لامپ

  1. سرپیچ استاندارد (سریE27 یا Es)

می توان گفت این نوع سرپیچ که به آن سرپیچ ادیسونی نیز گفته می شود رایج ترین نوع سرپیچ لامپ های با قطر 27 میلیمتر است. در اکثر لوسترهای سقفی، لامپ های معمولی و … از سرپیچ های سری E27 استفاده می شود که تقریبا همه افراد مبتدی نیز نحوه بستن آن را می دانند و در شکل زیر کاملا مشخص است.

سرپیچ استاندارد

  1. سرپیچ های ادیسونی کوچک (سری E14 یا SES)

از سرپیچ های ادیسونی کوچک معمولا برای چراغ های دیواری تزئینی، چراغ مطالعه و بعضی از مدل های لوسترها استفاده می شود. قطر این سرپیچ ها 14 میلیمتر است. اغلب توانی که برای روشنایی این سرپیچ ها مورد نیاز است 40 الی 60 وات می باشد.

سرپیچ های ادیسونی کوچک

  1. سرپیچ های پایه میخی یا خاری ( سری B22 یا Ba22d یا BC )

یکی دیگر از سرپیچ های لامپ سری پایه میخی است. اولین کشور سازنده این نوع سرپیچ ها انگلستان بوده است. قطر این سرپیچ ها 22 میلیمتر می باشد و ولتاژ یا میزان جریان عبوری بر روی دو پین موجود روی سرپیچ تاثیر می گذارد. معمولا حداقل توان لازم برای استفاده از این نوع سرپیچ ها 60 الی 100 وات است.

سرپیچ های پایه میخی

  1. سرپیچ های سری B15 یا Ba15d یا SBC

این سرپیچ ها به نوعی معادلE14  هستند، اما نسبت به سرپیچ های E14 کاربرد بسیار کمتری دارند. به همین دلیل معمولا زیاد در بازار دیده نمی شوند و تولید کنندگان رغبتی برای تولید انبوه آن ندارند.

سرپیچ های B15

  1. سرپیچ های سری GU10

این نوع سرپیچ ها نیز بسیار پرکاربرد هستند و در ابتدا برای لامپ های هالوژنی طراحی شدند، اما امروزه بیشتر برای لامپ های LED به کار می روند. این سرپیچ دو پین دارد که هنگام بستن به جای خود که در لامپ تعبیه شده است قرار گرفته و اتصال را برقرار می کند. فاصله بین مرکز این دو پین 10 میلیمتر است.

سرپیچ های GU10

 

  1. سرپیچ های سری MR16 یا GU5.3

این نوع سرپیچ ها قبل از طراحی سرپیچ های سری GU10 برای لامپ های هالوژنی طراحی شدند. اما اشکالی که داشتند این بود که به دلیل نیاز به ولتاژ 12 وات AC باید یک ترانس نیز در آنها استفاده می شد. این مدل نیز مانند سری GU10 دو پین دارد که فاصله مرکز پین ها از یکدیگر 5.3 میلیمتر است.

سرپیچ های سری MR16

مقایسه انواع لامپ و ویژگی های آن ها

همانطور که گفتیم با توجه به تولید انواع مختلف لامپ، سرپیچ های لامپ متنوعی متناسب با کاربرد آنها نیز تولید می شود. اما سرپیچ هایی که در این مقاله معرفی کردیم متداول ترین و پرکاربردترین سرپیچ هایی است که می توان در بیشتر پروژه ها و مصارف خانگی از آن ها استفاده نمود.

 

نویسنده: تیم تولید محتوای دیجی‌خرید(رحیم نعمتی لیمایی)

3 دیدگاه برای “پرکاربردترین سرپیچ های لامپ

    • دیجی خرید گفته:

      سلام
      برخی سرپیچ‌ها قابل تبدیل هستند. در این خصوص بایدستی با سازنده های تجهیزات تولید لامپ ارتباط برقرار کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، از سرویس reCAPTCHA Google حریم خصوصی و شرایط استفاده استفاده کنید.

با این شرایط موافق هستید.