نحوه کار استابلایزر سرووموتوری

استابلایزر سرووموتوری یکی از انواع پرکاربرد استابلایزر است. دقت بالا در اصلاح ولتاژ استابلایزر سرووموتوری را وسیله ای مناسب برای  محافظت از دستگاه های حساس مانند دستگاه های پزشکی، داندانپزشکی و آزمایشگاهی کرده است. در این مقاله به بررسی اجزا و نحوه ی کارکرد استابلایزر سرووموتوری میپردازیم. در صورتی که نمیدانید استابلایزر چیست و چه کاربردی دارد به مقاله استابلایزر چیست مراجعه کنید.

اجزای استابلایزر سرووموتوری

استابلایزرهای سرووموتوری همانند دیگر استابلایزرها دارای سه بخش اصلی است یعنی بخش کنترل، بخش اصلاح و بخش القا و اتصال. که این سه بخش شامل اجزایی مانند برد هوشمند، اتوترانسفورماتور، موتور سروو، درایو موتور و تراس باک بوست میشود در زیر به معرفی این اجزا میپردازیم.

  • برد هوشمند

این قطعه دارای چند سنسور و یک ریزکنترلگر با ریزپردازنده است که همیشه اندازه ی ولتاژ و جریان ورودی و خروجی استابلایزر سرووموتوری را کنترل میکند و در صورتی که ولتاژ دچار نوسان بشود سیگنالی را به درایو موتور میفرستد تا ولتاژ را اصلاح کند.

  • درایور موتور

وظیفه ی درایو موتور این است که سرعت و جهت موتور را تنظیم کند. این درایو بر اساس مقداری که برد هوشمند برای آن تعیین کرده موتور را حرکت میدهد.

  • موتور سروو

موتور سروو روی اتوترانسفورماتور سوار است و با جاروبکی که به آن متصل است مقدار ولتاژ را روی اتوترانسفورماتور تغییر میدهد. تغذیه ی موتور برق DC است که این برق از طریق برق ورودی و با اتصال به خازن ها تامین میشود.

  • اتوترانسفورماتور

مثل یک واریاک خود کار عمل میکند و وظیفه ی آن جبران و یا کاهش ولتاژ ورودی است که دچار نوسان شده است.

  • ترانس باک بوست

وظیفه ی این ترانس القای ولتاژ اصلاح شده در خروجی استابلایزر است.

راه حل دو فار شدن برق

نحوه کار استابلایزر سرووموتوری

نحوه کار استابلایزر سرووموتوری به این صورت است که در صورت نوسان ابتدا برد میکروپروسسوری مقدار نوسان ولتاژ را تشخیص میدهد و محاسبه میکند که جاروبک چقدر باید روی اتوترانفورماتور بچرخد تا ولتاژ اصلاح شود و سپس نتایج این محاسبات را به درایو موتور میدهد. سپس، درایو موتور با دستور به حرکت موتور در جهت صحیح، جاروبک متصل به خود را روی سیم پیج اتوترانسفورماتور تکان میدهد و مکان آن را جوری تنظم میکند که ولتاژ اصلاحی را تولید کند. سپس ولتاژ القا شده در اتوترانسفورماتور به سیم پیچ اولیه ی ترانس باک بوست داده میشود و آن نیز این ولتاژ را به سیم پیچ ثانویه ی ترانس باک بوست القا میکند که بسته به فاز ولتاژ تولیدی با ولتاژ ورودی جمع(در صورتی که ولتاژ تولیدی هم فاز ولتاژ ورودی باشد) و یا تفریق (در صورتی که ولتاژ تولیدی با ولتاژ ورودی در فاز با اختلاف 180 درجه باشد).

نحوه ی کار استابلایزر سرووموتوری مشابه استابلایزر استاتیک است با این تفاوت که این استابلایزر با موتور سروو کار میکند اما استابلایزر استاتیک قطعه ی متحرک ندارد و صرفا با مدارهای الکتریکی کار میکند.

سخن پایانی

استابلایزر سرووموتوری یک استابلایزر بسیار دقبق و سریع در تشخیص نوسانات برق شهری و اصلاح آن هاست. این استابلایزر برای محافظت از لوازم بسیار جساس برقی مانند وسایل آزمایشگاهی، وسایل پزشکی و دستگاه های صنعتی حساس مانند CNC و PLC بسیار مناسب است اما به دلیل قیمت بالایی که دارد برای لوازم خانگی برقی مانند یخچال و ماشین لباسشویی که نوسانات کم برق شهری اثری روی کارکرد و طول عمرشان ندارد توصیه نمیشود و استابلایزرهای رله ای برای این گونه وسایل مناسب تر هستند. اما اگر شما روی لوازم برقی خود نیز حساسیت بالایی دارید شاید تهیه ی استابلایزر سرووموتوری نیز ایده ی بدی نباشد.

بیشتر بخوانید: کاربرد استابلایزر سرووموتوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، از سرویس reCAPTCHA Google حریم خصوصی و شرایط استفاده استفاده کنید.

با این شرایط موافق هستید.