سیم ارت به چه دلیل استفاده می شود ؟

همیشه در هنگام نصب وسایل الکتریکی باید به اجرای کامل اصول ایمنی اهمیت دهید تا امکان اتفاق افتادن حوادث ناخواسته و خطرات احتمالی به حداقل کاهش پیدا کند. یکی از مهمترین موارد ایمنی که برای نصب این وسایل باید از آن استفاده کنید، سیم یا کابل ارت است که در ادامه بیشتر با آن آشنا می شویم.

ارت نوعی سیم است که جهت محافظت و افزایش ایمنی مورد استفاده قرار می گیرد.

سیم ارت چیست؟

در مدارهای الکتریکی مورد استفاده در وسایل الکتریکی یک سیم اضافه برای اتصال به زمین نیز تعبیه شده است که به آن سیم ارت گفته می شود. این سیم برای افزایش ایمنی و حفاظت از دستگاه و کاربران استفاده می شود. نصب آن نیز بسیار ساده بوده و از خروجی دستگاه مورد نظر به زمین متصل می گردد.

این سیم از یک فلز رسانا ساخته می شود تا بتواند جریان اضافی و نشتی حاصل از عملکرد تجهیزات الکترونیکی را به زمین انتقال دهد و از برق گرفتگی کاربران جلوگیری نماید.

برای اینکه بهتر با عملکرد ارت آشنا شوید آن را با یک مثال برایتان توضیح می دهیم. فرض کنید در هنگام حمل ماشین ظرفشویی و یا به دلایلی مانند خوردگی، پوسیدگی و یا شرایط محیطی کابل ظرفشویی دچار آسیب شده باشد. طوری که سیم های برق داخل کابل با بدنه فلزی دستگاه تماس پیدا کنند. به دلیل اینکه بدنه فلزی دستگاه نیز رساناست این فلز هنگام برخورد با سیم های برق باردار می شود. در نتیجه اگر در این حالت فرد با بدنه ماشین ظرفشویی تماس پیدا کند دچار برق گرفتگی می شود.

در این شرایط اگر سیم ارت وجود داشته باشد جریان برق را مسقیماً به زمین انتقال می دهد تا بار سیم ها به بدنه وارد نشود و منجر به حادثه نگردد. از آن جایی که مقاومت ارت صفر است، مقدار زیادی جریان برق از طریق آن به زمین منتقل می شود. به همین دلیل جریان عبوری از فیوز بالا رفته و باعث پریدن فیوز می شود. با این کار جریان مدار قطع شده و برق گرفتگی اتفاق نمی افتد.

سیم ارت

کاربردهای سیم ارت

همان طور که در قسمت قبلی هم توضیح دادیم مهمترین کاربرد سیم ارت جلوگیری از برق گرفتگی است. از سیم ارت برای جلوگیری از آتش سوزی ناشی از نشت جریان برق نیز استفاده می شود. از طرفی سیم ارت در کنار افزایش ایمنی دستگاه های الکتریکی، از افزایش ناگهانی ولتاژ برق و خرابی دستگاه نیز جلوگیری خواهد کرد.

به همین دلیل از سیم ارت در تجهیزات مختلف استفاده می کنند؛ مثلاً برای نصب انواع لامپ و چراغ، یخچال و ماشین لباسشویی از سیم ارت استفاده می شود.

اهمیت استفاده از سیم ارت

مهمترین دلایل استفاده از سیم ارت عبارتند از:

  • محافظت از کاربر و دستگاه در برابر نشتی جریان
  • ثابت نگه داشتن سطح ولتاژ برق
  • جلوگیری از حوادث ناخواسته و خسارات جاتی و مالی

چاه ارت چیست و چه کاربردی دارد؟

سیم ارت از یک سمت به چاه ارت یا لوله کشی ساختمان و از سمت دیگر به دستگاه الکتریکی مورد نظر متصل است. چاه ارت مانند چاه های دیگر اما با قطر کم به صورت یک حفره عمیق در داخل زمین است که یک صفحه از جنس مس به صورت عمودی در آن قرار خواهد گرفت. سپس اطراف این صفحه را با مواد بنتونیت می پوشانند. یک سیم مسی نیز بر روی این صفحه جوش می خورد که به بیرون از چاه کشیده می شود.

سیم مسی خارج شده از چاه ارت را به تابلوی تست باکس وارد کرده و از آن جا به تمامی وسایل الکتریکی مانند یخچال متصل خواهند کرد. عمق چاه ارت به شرایط جغرافیایی منطقه و میزان مقاومت جنس خاک موجود بستگی دارد.

از سیستم چاه ارت و سیم ارت برای خنثی کردن ولتاژهای زیاد حاصل از برخورد صاعقه با ساختمان های مرتفع نیز استفاده می کنند. برای این کار یک میله فلزی بر روی پشت بام ساختمان قرار می گیرد و جریان اضافی ناشی از صاعقه را به وسیله سیم ارت به زمین منتقل کرده و از خرابی ساختمان جلوگیری می کند.

توجه داشته باشید که اجرای چاه ارت و نصب سیم ارت دارای حساسیت بالایی است و باید توسط افراد خبره و متخصص انجام شود.

پریز ارت دار چیست؟

پریز ارت دار پریزی است که با استفاده از ترمینال دو پیچ، حفاظت و ایمنی را ارتقاء می دهد. امروزه در بیشتر ساختمان ها از سیم ارت استفاده می شود. پریز ارت دار پریزی است که به غیر از سوراخ های اتصال سیم نول و فاز یک محل اتصال نیز برای ارت دارد. در نتیجه با خیال راحت می توانید از آن پریز برای وسایل الکتریکی استفاده کرده و از امنیت بالاتری برخوردار شوید. ابعاد پریزهای ارت دار متفاوت است و بسته به نوع کاربرد و زیبایی ظاهریشان می توانید آن ها را انتخاب کنید.

استفاده از سیم یا کابل ارت یکی از مهم ترین مسائل برای تجهیزات الکتریکی موجود در خانه است که به راحتی می تواند از حوادث تلخ و جبران ناپذیر مانند برق گرفتگی و آتش سوزی جلوگیری کند. به علاوه باعث محافظت از دستگاه مورد نظر نیز خواهد شد.

 

نویسنده: تیم تولید محتوای دیجی خرید(رحیم نعمتی لیمایی)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، از سرویس reCAPTCHA Google حریم خصوصی و شرایط استفاده استفاده کنید.

با این شرایط موافق هستید.