انواع استابلایزر و ویژگی های آن ها

چکیده مقاله و معرفی استابلایزر

استابلایزرStabilizer  یک دستگاه تثبیت کننده ولتاژ برق است که وسایل و لوازم الکترونیکی را از قرار گرفتن تحت تاثیر نوسان برق در امان نگاه می دارد. این دستگاه اگر به وسایل الکترونیکی منزل وصل شود به هنگام نوسان برق اجازه نمی دهد که ولتاژ برق وسایل برقی از ۲۲۰ ولت بالاتر و یا پایین تر برود و در نتیجه لوازم برقی آسیب نمی بینند و نمی سوزند. در این مقاله ما به بررسی انواع استابلایزر از نظر فاز، کاربرد، تکنولوژی ساخت و … میپردازیم.

انواع استابلایزر

انواع استابلایزر _ تثبیت کننده برق برای محافظت از وسایل برقی منزل و اداره و‌صنعت کاربرد فراوانی دارد

 تفاوت استابلایزر با محافظ این است که محافظ توانایی تثبیت ولتاژ را ندارد و به هنگام نوسانات برقی و وقتی ولتاژ برق بیشتر و یا کمتر از ۲۲۰ شود، تنها کاری که انجام می دهد قطع برق از وسایل الکترونیکی است که در این حالت وسیله برقی ما برای مدتی خاموش می شود تا وضعیت برق به حالت عادی برسد. استابلایزر برخلاف محافظ باعث خاموش شدن وسیله برقی نمی شود و نوسان برق را در خود کنترل و تثبیت می کند. استابلایزر یک وسیله ضروری برای وسایل الکترونیکی منزل است و برای هر وسیله ای لازم و ضروری است که به یک استابلایزر متصل شود. انواع استابلایزر وجود دارد که در این مقاله به معرفی آنها و کاربردشان پرداخته شده است.

تفاوت محافظ با ترانس اتوماتیک و یا استابلایزر چیست؟

م
لیست قیمت تماl محصولات سارا و فاراتل

انواع استابلایزر-استابلایزر

انواع استابلایزر _ استابلایزر یک دستگاه بسیار ضروری برای افزودن عمر وسایل برقی خانه است

انواع استابلایزر بر اساس تکنولوژی ساخت

استابلایزرها بر اساس تکنولوژی ساخت به سه دسته استابلایزر رله ای یا پله ای، استابلایزر سروو موتوری و استابلایزر استاتیکی تقسیم می شوند.

استابلایزر رله ای

در این نوع استابلایزر، یک ترانس وجود دارد که دارای چند رله است. این رله ها سرهای خروجی سیم پیچ ها را طوری تنظیم می کنند که با برق منزل هماهنگ باشند. این استابلایزر برق را به صورت پله ای تنظیم و اصلاح می کند.

در جاهایی که برق به صورت لحظه ای نوسان می کند بهتر است از این نوع استابلایزر رله ای استفاده شود. استابلایزر رله ای می تواند در کمتر از یک ثانیه نوسان برق و افت ولتاژ را تنظیم کند و جلوی سوختگی و آسیب دیدن لوازم برقی را می گیرد. نکته ای که باید راجع به استابلایزر رله ای بدانیم این است که این دستگاه تغییر ولتاژ تا بیست ولت را تشخیص می دهد. از آنجا که ولتاژ وسایل برقی ۲۲۰ ولت است، اگر نوسان برق به زیر 200 و بالای 240 برسد استابلایزر شروع به کار کرده و ولتاژ برق را تنظیم می کند.

از استابلایزر رله ای در منازل مسکونی و برای وسایل برقی باارزش که به صورت مداوم به برق وصل هستند استفاده می شود. در شرکت ها نیز برای وسایل برقی مختلف مثل دستگاه چاپ و کامپیوتر و غیره بهتر است از استابلایزر رله ای استفاده شود. استابلایزر رله ای برای محافظت از چراغ ها و لامپ ها و منابع روشنایی کاربرد دارد و همچنین برای محافظت از انواع سیستم های حفاظتی و کنترلی و برخی تجهیزات برقی از استابلایزر رله ای بیشتر استفاده می شود زیرا وسایل برقی فوق الذکر به صورت مداوم به برق متصل هستند و نوسانات برق باعث آسیب جدی به آنها می شود.

 

انواع استابلایزر _ استابلایزر رله ای برای کنترل ولتاژ استفاده می شود

بیشتر بخوانید؛ کاربرد ترانس های رله ای

استابلایزر سروو موتور

استابلایزر سروو موتور فاقد رله است و دارای ترانسی حلقوی و مدور است. بر روی ترانس یک بازو وجود دارد که به صورت هوشمند توسط ترانس کنترل می شود. تغییرات ولتاژ برق و نوسانات ناشی از آن از طریق همین بازو کنترل و تنظیم می شوند.

این استابلایزر نسبت به نوع رله ای دقیق تر و در بازه ی کمتر از ۳ ولت نوسانات را کنترل می کند. استابلایزر سروو موتور دارای سیستم مکانیکی است و به همین سبب سرعت آن نسبت به استابلایزر رله ای کمتر است. در مکان هایی که ولتاژ برق همیشه بالاتر و یا پایین تر از حد معمول است از استابلایزر سروو موتوری استفاده می شود زیرا پرش ها و نوسانات ناگهانی برق را نمی تواند مثل استابلایزر رله ای تنظیم کند.

دامنه کاربرد استابلایزر سروو موتوری خیلی زیاد است و برای دستگاه های حساس به نوسان برق، وسایل الکترونیکی پزشکی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع استابلایزر _ استابلایزر سروو موتوری نسبت به نوع رله ای کاربرد وسیع تری دارد

استابلایزر استاتیکی

در این نوع استابلایزر یا تثبیت کننده که نسبت به دو نوع قبلی بسیار سریع تر و دقیق تر است، یک کانورتور الکترونیکی وجود دارد که ولتاژ برق را به اندازه مورد نیاز تغییر می دهد. میکروپروسسور موجود در استابلایزر استاتیکی به هنگام تشخیص نوسان برق پیامی را به کانورتور الکترونیکی می فرستد. در آنجا ولتاژ مورد نیاز ساخته و به ترانس فرستاده می شود. به این شکل استابلایزر استاتیکی می تواند ولتاژ برق را تنظیم کند.

انواع استابلایزرها بر اساس بازه ولتاژ ورودی

استابلایزرها یا تثبیت کننده ها از نظر میزان ولتاژ به دو دسته تک فاز و دو فاز تقسیم می شوند.

استابلایزر تک فاز

استابلایزر یا تثبیت کننده تک فاز برای وسایل برقی خانگی و اداری مثل کولر، یخچال، تلویزیون و غیره به کار گرفته می شود و در انواع رله ای، سروو موتوری و استاتیکی یافت می شود.

استابلایزر سه فاز

این نوع استابلایزرها برای مصارف پزشکی و دستگاه های بیمارستان مثل سی تی اسکن و ام آر آی که نیاز به ولتاژ برق بالا هستند استفاده می شود. از آنجا که استابلایزر سه فاز نیاز به ترانس قوی دارد فقط در دو نوع سروو موتوری و استاتیکی یافت می شود.

انواع استابلایزر _ اینکه از استابلایزر تک فاز استفاده کنید یا سه فاز بستگی به نوع وسیله برقی شما دارد

انواع استابلایزر سه فاز

استابلایزرهای سه فاز خود به دو دسته بار متعادل و نامتعادل تقسیم می شوند.

استابلایزر سه فاز با بار یکنواخت

این استابلایزر سه فاز سروو موتوری دارای سه اتوترانسفورمر است که به وسیله سه چرخ دنده و یک شفت به هم وصل شده اند. این اتوترانسفورمرها کار تنظیم ولتاژ ورودی را به عهده دارند. ولتاژ برق در این استابلایزر به صورت متعادل و یکنواخت است و برای ماشین ها و دستگاه های صنعتی به کار گرفته می شود.

استابلایزر سه فاز با بار غیر یکنواخت

در این استابلایزر هر فاز دارای یک سروو موتور مجزا بوده و هر فاز دارای ولتاژ متفاوت ولی نزدیک به هم است. از استابلایزر سه فاز غیر یکنواخت برای انواع دستگاه ها که نیاز به بار غیر یکنواخت دارند استفاده می شود.

انواع استابلایزر _ نوع متعادل ‌و نامتعادل از تثبیت کننده ها وجود دارد که هرکدام برای مصرف خاصی به کار گرفته می شود

آیا می‌توان از ترانس تک‌فاز برای برق سه‌فاز استفاده کرد؟

انواع استابلایزر صنعتی

استابلایزر صنعتی در واقع استابلایزر است که از سه برد میکروپروسسوری و سه ترانس قدرتمند تشکیل شده است. این استابلایزر می تواند ولتاژهای خروجی و ورودی و آمپر هر دستگاه را به طور همزمان و اتوماتیک وار تثبیت و نشان دهد. استابلایزرهای صنعتی از نوع استابلایزر سه فاز هستند و به دو نوع ستونی و سروو موتوری تقسیم می‌ شوند.

  • استابلایزر صنعتی استوانه ای

این استابلایزر صنعتی با توان ۵۰ کاوا و بالاتر تولید می شود. سیستم استابلایزر صنعتی استوانه ای کاملا ستونی است زیرا باید جریان های خیلی بالا را تحمل کند. این استابلایزر تا ۵۰۰ آمپر و بالاتر را می تواند تولید کند.

  • استابلایزر صنعتی سروو موتوری

این نوع استابلایزر صنعتی که قیمت آن نیز کمتر از نوع استوانه ای است و نهایت جریانی که می تواند تولید کند ۷۵ آمپر است.

انواع استابلایزر و ویژگی های آنها _ استابلایزرها در انواع مختلفی وجود دارند

انواع استابلایزر مسکونی (خانگی)

انواع استابلایزر مسکونی (خانگی) را می توان در چند دسته جای داد.

  • استابلایزر مسکونی ۵ کیلوواتی و توان خروجی تا ۲۰ آمپر. این استابلایزر خانگی برای کولر آبی، یخچال فریزر، لباسشویی و تلویزیون مناسب است.
  • استابلایزر مسکونی ۸ کیلوواتی و توان خروجی تا ۳۲ آمپر. این استابلایزر خانگی برای انواع کولرهای گازی و آبی، لباسشویی، یخچال فریزر و تلویزیون کاربرد دارد.
  • استابلایزر مسکونی ۱۰ کیلوواتی و توان خروجی تا ۴۰ آمپر. این استابلایزر خانگی دارای دو هسته مسی است و برای فضاهایی که در آنها بیشتر از دو کولر گازی وجود دارد استفاده می شود.

انواع استابلایزر - استابلایزر خانگی

انواع استابلایزر و ویژگی های آنها _ استابلایزر برای خانه و وسایل آن ضروری است

نتیجه گیری

به طور کلی از استابلایزر و انواع استابلایزر یا تثبیت کننده برای مناطقی که ولتاژ برق دارای نوسان است و مداوم بالا و پایین می رود به کار گرفته می شود. استابلایزر کمک می کند که وسایل برقی از پرش ناگهانی ولتاژ برق در امان بمانند و آسیب نبینند. نصب و استفاده از استابلایزر برای هر منزلی لازم و ضروری است زیرا وسایل برقی بسیار ارزشمند هستند و در صورت خرابی خسارت زیادی را به صاحبشان وارد می کنند.

استابلایزر خانگی برای انواع وسایل خانگی مثل یخچال، تلویزیون، کولر، آبگرمکن و غیره استفاده می شود و بیشتر هم برای این وسایل از استابلایزر رله ای به کار می رود. در ادارات نیز از استابلایزر رله ای برای محافظت از سرورهای اطلاعاتی، مانیتور، دستگاه چاپ و کامپیوتر استفاده می شود. همچنین در صنعت از استابلایزر سروو موتوری سه فاز برای محافظت از دستگاه های پانچ، دستگاه  های تراش و فرز، خطوط تولید مکانیزه و‌ برقی به کار می رود. بنابراین برای هر وسیله یک نوع تثبیت کننده ولتاژ برق تهیه شده که می توان از آنها به راحتی بهره برداری کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، از سرویس reCAPTCHA Google حریم خصوصی و شرایط استفاده استفاده کنید.

با این شرایط موافق هستید.