استابلایزر ایرانی یا خارجی؟

در این مقاله به یک سوال مهم که استابلایزر ایرانی یا خارجی ؟ کدامیک بهتر است پاسخ می‌دهیم. اما در ابتدا باید بدانیم که دستگاه‌های تثبیت کننده ولتاژ (استابلایزر یا ترانس)، انواع گوناگونی دارند و همان طور که از اسمشان بر می آید نوسانات ولتاژ برق ورودی دستگاه ها را اعم از دستگاه‌های خانگی، صنعتی و غیره، در یک حد تعیین شده و ثابت نگه می دارند. عدم وجود نوسان در برق ورودی دستگاه های برقی که از وظایف یک استابلایزر خوب است، باعث افزایش کارایی، عملکرد بهتر و همچنین زیادشدن طول عمر دستگاه شده و همین طور در مصرف برق هم صرفه جویی می شود.

چگونه مصرف برق خانگی را کاهش دهیم

کاربردهای یک استابلایزر خوب

استابلایزر خوب مصارف گوناگونی دارند و می توان از آن ها در مکان های زیر استفاده کرد :

  • در منازل و محل کار برای تلوزیون، یخچال، کامپیوتر و غیره
  • در محیط های صنعتی
  • در بیمارستان ها برای اتاق عمل و بخش های مختلف بیمارستانی
  • در محیط های عمومی مانند تالارها و سالن های همایش و غیره

آشنایی با انواع استابلایزر و ویژگی های آن ها

تفاوت استابلایزر و محافظ‌های خانگی

دستگاه های محافظ خانگی، دستگاهی کوچک هستند که فقط یک بورد الکترونیکی دارند و در صورت پایین و بالا بودن ولتاژ برق ورودی برق را قطع می کنند و نیز هنگاهی که برق دچار قطعی می شود، بعد از وصل مجدد برق این دستگاه ها دارای یک مدار تاخیری هستند و برق را کمی با تاخیر به دستگاه های خانگی می فرستند و از آسیب به آن ها جلوگیری می کنند. ولی یک استابلایزر خوب برق را در هنگام نوسانات قطع نمی‌کنند بلکه در حد معینی ثابت نگه می‌دارند.

تفاوت استابلایزر و محافظ‌های خانگی

ویژگی‌های یک استابلایزر ایرانی یا خارجی خوب

امروزه انواع مختلفی از دستگاه های استابلایزر ایرانی یا خارجی با کیفیت با برندهای مختلف در بازار موجود هستند مانند برندهای خارجی امگا کره، شیماتسو ژاپن، دلتای تایوان، گلداستار چین، استارپلاس تایوان و… و نیز برندهای مطرح ایرانی همچون فاراتل، گروه صنعتی سارا،ساکو، پرنیک، فاران، تکام، پرسو، هژیر صنعت، سیماران، سونر و غیره. استابلایزرهای ساخته شده توسط هر کدام از این برندها مزایا و معایب خاص خود را دارند.

یک دستگاه استابلایزر خوب باید ویژگی هایی را داشته باشد که از بین آن‌ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • نصب

امروزه استابلایزرهای خوبی ساخته شده است که به راحتی روی دیوار نصب می‌شوند و این امر باعث افزایش ایمنی استابلایزر می‌شود زیرا دیگر از خطر خیس شدن یا آسیب دیدن دور می‌ماند و همین طور در دسترس کودکان نیز قرار نمی‌گیرد. البته استابلایزرهای توان پایین(کمتر از 5000 ولت آمپر) عموما جهت سهولت استفاده برای دساگاه الکترونیکی خانگی بصورت پریز دار طراحی و تولید می‌شوند و نیازی به نصب ندارند.

  • نشانگرها

نشانگرهای موجود روی دستگاه استابلایزر، ولتاژ تنظیم شده و مورد دلخواه را نشان می دهند. استابلایزرهای خوب و جدید موجود در بازار نشانگرهای LED دارند(بصورت رنگی یا بصورت دیجیتال ولتمتردار) و به راحتی ولتاژ مورد نظر را می‌توان روی آن تنظیم نمود.

  • سیستم تأخیر زمان

این ویژگی در یک استابلایزر خوب باعث می‌شود که اگر برق محل مورد نظر برای مدتی قطع شد، تا مدت کوتاهی جریان برق را پایدار نگه دارد.

  • دیجیتالی شده

امروزه نه تنها بسیاری از مدل های استابلایزر دیجیتالی(اتوماتیک) شده‌اند بلکه به گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توانند خود را با چندین دستگاه هماهنگ کنند به این صورت که فقط نیاز است این استابلایزر خوب را از دستگاهی به دستگاه دیگر منتقل کنید و دیگر نیاز به خریدن چندین استابلایزر نیست.

  • محافظت از اضافه بار

اگر بنا به هر دلیلی اضافه بار رخ دهد، یک دستگاه استابلایزر خوب جریان برق را قطع می کند به این صورت هم وسیله برقی سالم می ماند هم در مصرف برق صرفه جویی می شود.

  • عملکرد بی وقفه دستگاه‌های متصل

یک دستگاه استابلایزر خوب، دستگاهی است که جریان ولتاژی را تحمل و بسته به محل مورد استفاده، یک جریان و عملکرد بی وقفه برای دستگاه های متصل به آن ایجاد کند و دستگاه ها دچار کمبود جریان و ولتاژ برق نشوند.

  • سرعت تثبیت

برای بعضی از دستگاه‌های برقی مانند دستگاه‌های بیمارستانی و غیره، نیاز است تا ولتاژ جریان برق خیلی سریع به تثبیت برسد و در این میان استابلایزرهایی خوب هستند که این سرعت در آن‌ها بالا است و این موضوع برایشان یک مزیت محسوب می‌شود.

  • حساسیت و دقت تثبیت

در دستگاه‌ها و سیستم‌های حساس مانند دستگاه‌های بیمارستانی، تلفن‌های هوشمند، سیستم‌های مخابراتی و غیره نیاز است که حساسیت و دقت استابلایزر بالا باشد. همینطور باید از یک استابلایزر خوب استفاده شود که کاهنده نویز و صدای اضافی باشد.

  • قابلیت کار با بار کامل در کل دامنه ولتاژ

دانستن دامنه ولتاژ ورودی و خروجی، برای داشتن یک دستگاه استابلایزر خوب مهم است. هر تراشه تنظیم کننده ولتاژ به گونه‌ای طراحی شده است که برای یک ولتاژ خروجی خاصی، استفاده می‌شود.

ویژگی‌های یک استابلایزر خوب

نکات مهم در ارتباط با محل نصب استابلایز و ترانس

تاثیر نوسان برق بر لوازم خانگی

استابلایزر خوب ایرانی یا خارجی

با توجه به نوع نیاز شما و محلی که می‌خواهید از استابلایزر استفاده کنید، می‌توانید یکی از انواع خانگی یا صنعتی این دستگاه را تهیه کنید. شما می‌توانید از معیارهای انتخاب استابلایزر خوب که در بالا اشاره شد، جهت انتخاب بهترین دستگاه متناسب با خواسته تان بهره ببرید.

فاکتورهای دیگری مانند قیمت استابلایزر، ضمانت نامه، خدمات پس از فروش و غیره نیز می‌تواند در تصمیم گیری شما تاثیر داشته باشد.

نکته حائز اهمیت اینکه هر چند ممکن است استابلایزرهای خارجی از کیفیت و دقت بالاتری(سروو موتوری) برخوردار باشند، اما این دستگاه‌ها مشکلاتی را هم با خود به همراه دارند. یکی از این مسائل بحث قیمتی آن است که با توجه به نوسانات سال‌های اخیر در بازار ارز بسیار گران‌تر از استابلایزرهای ایرانی برای شما هزینه خواهند داشت. بنابراین استابلایزرهای خارجی از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیستند.

همچنین با توجه به تحریم و مشکلات ارتباط با شرکت‌های خارجی، امکان دریافت خدمات پس از فروش و یا گارانتی موثر در صورت بروز مشکل در دستگاه‌های استابلایزر خارجی علی‌رغم تلاش شرکت‌های واردکننده با چالش‌های جدی روبرو است. علاوه بر این وجود اجناس درجه چند و تقلبی همواره از مشکلات این بازار است. در سوی مقابل استابلایزرهای(عمدتا رله‌ای) و ترانس‌های برندهای معتبر ایرانی(فاراتل، سارا، ساکو، ریزان، پرنیک، پرسو، فاران، هژیر، سیماران، تکام، سونر) دارای کیفیت و قیمت مناسب و مقرون به صرفه بوده و از شرایط خدمات پس از فروش نسبتا بهتری از دستگاه‌های مشابه خارجی برخوردار هستند. این رو شما می‌توانید با خیالی آسوده از پشتیبانی و کیفیت اجناس ایرانی استفاده نموده و با بهره گیری از مشاوره کارشناسان سایت دیجی خرید یک استابلایزر خوب ایرانی یا در صورت لزوم خارجی مطابق با نیاز خود تهیه نمایید.

 

2 دیدگاه برای “استابلایزر ایرانی یا خارجی؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، از سرویس reCAPTCHA Google حریم خصوصی و شرایط استفاده استفاده کنید.

با این شرایط موافق هستید.