کابینت باتری چیست و چه کاربردی دارد؟

باتری‌ها یکی از مهم ترین اختراعات بشر هستند که در صنایع مختلف بزرگ و حتی زندگی روزمره کمک زیاده به راحت تر کردن کارها کرده اند. همان طور که می‌دانید باتری به ما اجازه می‌دهد بدون نیاز با منبع انرژی الکتریکی جریان برق در مدار را داشته باشیم. هر باتری طول عمر مفیدی دارد که اگر به خوبی از آن مراقبت شود بیشترین بهره را از آن خواهیم برد. یکی از روش‌های محافظت از باتری‌های یو پی اس نیز استفاده از کابینت باتری است.

کابینت باتری چیست؟

کابینت باتری یک محفظه فلزی است که اهمیت زیادی برای باتری‌های یو پی اس دارد. در واقع این محفظه از باتری‌های یو پی اس در برابر انواع ضربه‌ها، آسیب‌های ناشی از جابجایی، آسیب‌های محیطی و فیزیکی، اتصالات ناخواسته و حتی ضربه محافظت می‌کند. البته خود کابینت‌های باتری نیز عمر مفید مشخصی دارند که بسته به جنس و میزان استفاده باید همراه با باتری‌ها یا به صورت متناوب تعویض شوند. معمولاً در هر کابینت باتری چند باتری و یک مدار قطع کننده قرار خواهد گرفت. وظیفه این مدار قطع کننده این است که در صورت افزایش یا کاهش ناگهانی، جریان ورودی به باتری‌ها را قطع کند. نوع اتصال باتری‌های داخل کابینت باتری سری می‌باشد و به هر سری از باتری‌ها یک رشته می‌گویند. تعداد باتری‌های هر رشته نیز به ولتاژ مورد نیاز بستگی دارد. می‌توانیم در صورت نیاز به جریان بیشتر رشته‌های هر کابینت را به صورت موازی به هم متصل کنیم تا میزان جریان افزایش پیدا کند.

ویژگی‌های مهم کابینت باتری

کابینت‌های باتری مربوط به باتری‌های یو پی اس هستند که از نظر ظاهری و کاربرد ویژگی‌هایی دارند که مهم ترین آن‌ها عبارت اند از:

جنس آن‌ها از نوعی فلز است که روی این فلز روکش‌های رنگ روغنی می‌آید. معمولاً از رنگ‌های سیاه، سفید و شیری برای این روکش‌ها استفاده می‌کنند.

بسته به تعداد باتری که باید در یک رشته یعنی در یک کابینت قرار بگیرد کابینت‌ها در انواع مختلفی از نظر سایز تولید می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به کابینت‌های یک طبقه، دو طبقه و سه طبقه اشاره کرد.

اندازه جریان موجود در باتری‌ها باعث تغییر در وزن و سایز باتری می‌شود. در نتیجه برای انواع باتری‌ها سایزهای مختلفی از کابینت‌های باتری وجود دارد.

اگر کابینت باتری به دلیل وجود تعداد زیادی باتری بزرگ انتخاب شود حتماً نیاز به فن‌های خنک کننده یا تهویه هوا دارد که توسط خود تولید کننده‌ها در دیواره‌های کابینت‌ها جاسازی می‌شود. این کار به این دلیل انجام می‌شود که دمای داخل کابینت نباید از یک حد مشخصی بیشتر شود، زیرا در این صورت می‌تواند خطرناک باشد.

هرچقدر وزن باتری‌های مورد استفاده بیشتر باشد باید از کابینت‌های محکم تری که با ورق‌های ضخیم تر ساخته می‌شوند استفاده نمود.

انواع کابینت باتری

نام دیگر کابینت که شاید به گوشتان خورده باشد رک باتری یا Rack Batery است. با اینکه کابینت باتری بیشتر برای محافظت از باتری‌های یو پی اس استفاده می‌شود اما می‌توان از آن به عنوان یک محفظه عالی برای حفاظت از سرورها و تجهیزات آن‌ها مانند سوییچ، روتر، مودم و موارد مشابه استفاده نمود. از طرفی همان طور که در بخش ویژگی‌های کابینت باتری اشاره کردیم با توجه به وزن و تعداد باتری‌ها انواع مختلفی از کابینت باتری وجود دارد. در زیر هر کدام از آن‌ها را توضیح خواهیم داد:

کابینت باتری دیواری

این کابینت‌ها را می‌توان روی دیوار نصب کرد و بیشتر برای تعداد باتری کم و یا قسمتی از یک شبکه بزرگ باتری استفاده می‌شود. قابل ذکر است که ارتفاع کابینت باتری بر اساس واحد یونیت سنجیده می‌شود و هر یونیت معادل 5.43 سانتی متر می‌باشد. کابینت‌های دیواری نیز در ارتفاع‌های 5، 6، 7 و 9 یونیت تولید می‌شوند. عمق این کابینت‌ها نیز بر اساس نوع باتری و تجهیزات مورد حفاظت متغیر است و معمولاً 35، 45 یا 60 سانتی متر می‌باشد.

معمولاً کابینت‌های دیواری با ارتفاع 9 یونیت بیشترین کاربرد و تنوع را دارند؛ زیرا دسترسی به باتری یا تجهیزات در آن راحت تر است. برخی از این کابینت‌ها قابلیت چرخش 100 را دارند که امکان دسترسی را آسان تر می‌کند.

کابینت باتری ایستاده

از کابینت‌های ایستاده بیشتر برای محافظت و نگهداری دیتاسنترها استفاده می‌شود. این کابینت‌ها انواع سوییچ، پچ پنل، سرور، باتری‌های یو پی اس و سایر قطعات رکمونت را به خوبی در یک محفظه نگه داشته و از بالا و پایین قابلیت ورودی انواع کابل‌ها را فراهم می‌کند. به علاوه می‌توان آن را از چهار طرف باز کرد. این کابینت‌ها در ارتفاع‌های 16، 21، 28، 36، 40 و 44 یونیت تولید می‌شوند و عمق آن‌ها نیز در اندازه‌های 60، 80 و 100 سانتی متری متغیر است. درب‌های کابینت باتری ایستاده نیز از جنس شیشه یا تلق فریم دار است.

با توجه به اینکه محفظه‌های کابینت ایستاده بزرگ هستند می‌توان از 1 الی 4 فن برای تهویه هوا در آن‌ها استفاده نمود اما اکثر آنها به طور پیش فرض یک فن دارند.

کابینت باتری یو پی اس

این کابینت‌ها مخصوص باتری‌های یو پی اس هستند و باید طوری قرار بگیرند که بتوان به صورت رکمونت از آن‌ها استفاده کرد. شکل ظاهری کابینت‌هایی که برای جریان‌های کم و زیاد استفاده می‌شوند متفاوت است. در جریان‌های کم، اندازه و شکل کابینت مشابه دستگاه یو پی اس است که به صورت طبقاتی استفاده می‌شود.

معمولاً از این کابینت‌ها برای جریان‌های پایینی مانند 4.5، 7 یا 9 آمپرساعت استفاده می‌شود. در جریان‌های بالا کابینت‌ها باید طوری باشند که امکان باز شدن آن‌ها از هر چهار طرف وجود داشته باشد تا دسترسی به باتری‌ها آسان بوده و به راحتی تست یا تعویض شوند. در کابینت‌های یو پی اس ایستاده فاصله بین طبقات باید طوری باشند که بتوان باتری‌های با ارتفاع زیاد را نیز استفاده نمود. همچنین هر طبقه باید دارای کابل‌ها و راه‌های ارتباطی برای باتری‌ها باشد.

خرید کابینت باتری

بیشتر بخوانید؛ هر آنچه باید در مورد باتری های یو پی اس بدانید

اجزای کابینت باتری

هر کابینت باتری بر اساس نوع کاربرد از اجزای مختلفی تشکیل می‌شود که در ادامه آن‌ها را معرفی خواهیم کرد:

  1. کیس رکمونت

کیس رکمونت شبیه کیس‌های کامپیوتر‌های خانگی است اما از نظر کاربرد با آن‌ها متفاوت است. این کیس‌ها دارای پاورهای 400 وات، درب قفل دار و فیلتر جلوگیری از ورود گرد و غبار به داخل کیس می‌باشند. کیس‌های رکمونت طوری طراحی می‌شوند که فضای کمی‌از کابینت را اشغال کنند.

  1. پچ پنل

پچ پنل یک قطعه فلزی مستطیل شکل است که دارای تعدادی مشخصی پورت اتصال می‌باشد. پچ‌ها در انواع مختلف برای کاربردهای متفاوت با تعداد پورت‌های 24، 48 و موارد بالاتر تولید می‌شوند. لزوماً همه پورت‌ها مورد استفاده قرار نمی‌گیرند اما باید همیشه تعداد پورت‌ها بیشتر از مورد نیاز باشد تا در صورت ارتقاء کاربرد کابینت باتری بتوان از آن‌ها استفاده نمود.

  1. طبقه ثابت کابینت

طبقه‌های ثابت کابینت‌ها بر حسب نوع کاربردشان در سه نوع یک یونیت، دو یونیت و تخت تولید می‌شوند. طبقه‌های یک یونیت فقط در جلوی کابینت قرار می‌گیرند و بیشتر برای تجهیزات سبک استفاده می‌شوند. طبقه‌های دو یونیت برای نگه داری تجهیزات با وزن متوسط روی طبقه‌های یک یونیت با فاصله پیچ می‌شوند و روی آن‌ها وسایلی مانند سرور، مانیتور، باتری یو پی اس و موارد مشابه قرار می‌گیرد. طبقه ثابت نیز معمولاً در کف قرار گرفته و دارای عرض‌های 60، 80 و 100 سانتی متری است. موس و صفحه کلید معمولاً روی طبقه ثابت قرار می‌گیرند. این طبقه حالت کشویی داشته و اپراتور کابینت می‌تواند از آن به عنوان میز کار استفاده کند.

کابینت باتری

4. فریم مانیتور

فریم مانیتور وسیله ای است که جلوی مانیتور روی آداپتورهای جلوی کابینت نصب می‌شود و وظیفه آن هماهنگ کردن تجهیزات درون کابینت است. این فریم‌ها تنها برای مانیتورهای 14، 15 و 17 اینچ مناسب هستند.

5. حرارت سنج دیجیتالی

حرارت سنج‌ها باید دائماً دمای داخل کابینت را اندازه گیری کنند و روی نشانگرهای دیجیتالی به اپراتور نشان دهند. در صورت بالا رفتن دما از یک حد مشخص فن‌ها روشن شده و دوباره دما کاهش پیدا می‌کند.

6. فن کابینت

فن‌های کابینت در اندازه‌های مختلف برای تهویه هوای داخل کابینت و متعادل نگه داشتن دمای آن‌ها استفاده می‌شوند.

7. ترمینال پاور یا پاور ماژول

وظیفه این تجهیزات توزیع جریان الکتریکی در کابینت است که دارای سیم ارت برای اتصال به زمین و ایجاد ایمنی هستند.

8. بلانک پنل

بلانک پنل صفحات محافظتی هستند که برای جلوگیری از دسترسی به تجهیزات حساس استفاده می‌شوند.

9. سایر تجهیزات مورد استفاده:

  • قفل ریتال
  • پیچ و مهره
  • چرخ زیر کابینت
  • لایت پنل
  • Lcd پنل

کابینت باتری

همان طور که ملاحظه کردید کابینت باتری یا رک به دلیل وظیفه محافظتی که از انواع باتری‌ها و تجهیزات سرورهای بزرگ دارد بسیار پراهمیت می‌باشد. در صورت عدم استفاده از این کابینت‌ها باتری‌ها و سرورها خیلی سریع آسیب می‌بینند. به علاوه جای تجهیزات و باتری‌ها مرتب و قابل دسترسی آسان نخواهد بود.

 

نویسنده: تیم تولید محتوای دیجی‌خرید(رحیم نعمتی لیمایی)

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، از سرویس reCAPTCHA Google حریم خصوصی و شرایط استفاده استفاده کنید.

با این شرایط موافق هستید.