ویژگی های برچسب انرژی جدید محصولات اروپا

برچسب جدید رده ی انرژی اروپا چه ویژگی هایی دارد

اتحادیه ی اروپا تصمیم گرفته است که از برچسب رده انرژی جدیدی با مقیاس های جدید برای محصولات خود استفاده کند. این برچسب جدید با مقیاسی از A تا G قرار است از این به بعد روی محصولات تولیدی جدید زده شود. در این برچسب نیز همانند گذشته رده های بالاتر برای دستگاه های بهینه از لحاظ مصرف برق و انرژی هستند و رده های پایینتر برای لوازم برقی با مصرف برق و انرژی غیر بهینه هستند. همچنین از سال 2019 تامین کنندگانی که قصد دارند محصولات خود را در بازار اروپا بفروشند باید محصولات خود را که ملزم به داشتن برچسب رده ی انرژی اروپا هستند، در پایگاه داده ی رده ی انرژی محصولات اروپا(EPREL) ثبت کنند.

تاریخچه ی برچسب رده ی انرژی

برچسب رده ی انرژی اولین بار درسال 1994 به منظور بهبود عملکرد دستگاه های تولیدی و حذف دستگاه های با عملکرد پایین در بازار اروپا معرفی شد. این برچسب در اوایل از حروف A تا G برای رده بندی استفاده میکرد اما به دلیل بهبود بیشتر محصولات، رده های A+ در سال 2010 به برچسب اضافه شدند و  رده ی آن از +++A تا رده ی D رسید.

طبق تحقیقی که در سال 2019 انجام گرفته است 90 درصد مردم قابلیت خواندن برچسب رده انرژی را دارند و 79 درصد مردم این برچسب را جزئی از معیارهای خرید محصول حساب میکنند.

برچسب جدید اتحادیه ی اروپا

به دلیل این که محصولات تولیدی جدید رده های بالای انرژی را اشغال کرده اند، رده بندی انرژی قدیمی و مقیاس آن دیگر مقیاس خوبی برای رده بندی محصولات مختلف نیست زیرا ممکن است فضای تولید کنندگان را برای ایجاد رقابت، نوآوری و تولید محصولات بهتر محدود کند. برای مثال در سال 2006 تنها 66 درصد یخچال های فروخته شده دارای رده ی انرژی A بودند اما در سال 2017 90 درصد یخچال های فروخته شده دارای رده انرژی بالاتر از A بودند.

به دلیل این که اتحادیه ی اروپا بتواند تولیدکنندگان محصولات را تشویق و ترغیب به رقابت و نوآوری کند، برچسب رده انرژی جدیدی با مقیاس های جدید معرفی کرده که رده های آن از A تا G است. این برچسب رده بندی جدید، مقیاس های سخت گیرانه تری را نسبت به برچسب های قبلی دارد. در این رده بندی، رده های A و B تقریبا خالی هستند که این کار فضا را برای نوآوری تولید کنندگان برای تولید محصولات بهتر و بهینه تر باز میکند و عمده ی محصولات بهینه ی کنونی از رده بندی C آغاز میشوند.

همچنین این برچسب انرژی دارای یک کد QR است که شما میتوانید با اسکن آن به اطلاعات و مدل محصول در پایگاه داده ی رده انرژی محصولات اروپا (EPREL) دسترسی پیدا کنید.

برچسب رده بندی انرژی از مارس 2021 برای محصولات زیر الزامی است:

  • یخچال و یخچال فریزرها
  • ماشین های ظرفشویی
  • ماشین های لباسشویی
  • تلویزیون ها

از سپتامبر 2021 استفاده از این رده ی انرژی برای لامپ ها نیز الزامی میشود و دیگر محصولات نیز بعد از آن اضافه خواهند شد.

اینفوگرافی زیر به طور کامل تفاوت برچسب رده ی انرژی کنونی با برچسب رده ی انرژی جدید را در یک یخچال نشان میدهد. اگر برچسبی با رده انرژی پایین دیدید میتوانید از طریق عکس زیر بفهمید که این برچسب با مقیاس های جدید رده بندی شده یا با مقیاس های قبلی.

برچسب انرژی

همانطور که میبینید یک محصول که در برچسب انرژی قبلی در رده ی A+++ قرار دارد در برچسب رده ی انرژی جدید در رده ی C قرار دارد با وجود این که این موضوع میتواند در ظاهر نا امید کننده باشد اما باید گفت که هیچگونه تغییری در عملکرد این دستگاه ها ایجاد نشده و هنوز این دستگاه ها از لحاظ مصرف برق و انرژی بهینه هستند اما در رده بندی انرژی جدید در رده ی پایینتری قرار میگیرند تا تولید کنندکان برای نوآوری و تولید محصولات بهینه تر تشویق شوند.

علاوه بر این، فرمول محاسبه ی رده بندی برخی محصولات نیز تغییر کرده است. برای مثال در جدول رده بندی قبلی برای یک ماشین لباسشویی، معیار رده بندی در برچسب انرژی، مصرف برق سالانه ی ماشین لباسشویی بود اما اکنون این معیار مصرف برق ماشین لباسشویی در صد دوره ی شستشو است.

امید است که با ظهور فناوری های جدیدتر و نوآوری تولید کنندگان، محصولاتی بهینه تر از نظر انرژی داشته باشیم که بتوانیم علاوه بر مصرف برق و انرژی کمتر و استفاده از منابع انرژی تجدید پذیر، از انتشار گازهای گلخانه ای، آلودگی و گرم شدن زمین جلوگیری کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، از سرویس reCAPTCHA Google حریم خصوصی و شرایط استفاده استفاده کنید.

با این شرایط موافق هستید.