مقایسه انواع لامپ و ویژگی های آن ها

امروزه لامپ‌ها در اشکال و اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند و هرکدام ویژگی‌ها و کاربردهای به خصوصی دارند. با وجود طیف وسیعی از لامپ‌های مختلف گاهی انتخاب گزینه مورد نظر برای یک محل دشوار می‌شود. ولی با داشتن اطلاعات کافی راجع به هر لامپ انتخاب هم برای مصرف کننده آسان می‌شود. در این مقاله قصد داریم تا سه نوع لامپ پرکاربرد و پرطرفدار را معرفی کنیم. هرکدام از آنها ویژگی‌های خاص خود را دارند و کاربردهای آنها و تفاوت‌هایشان نیز متنوع است. بعد از معرفی این سه لامپ می‌توان با دید بهتری بین آنها مقایسه و بهترین را انتخاب کرد. در ادامه با مقایسه انواع لامپ، ویژگی‌ها و تفاوت‌های آنها با ما همراه باشید.

 انواع لامپ‌ها

به طور کل از بین انواع لامپ‌ها سه نوع لامپ از بقیه پرطرفدارتر و پرکاربردتر هستند. این لامپ‌ها که در انواع و سایزهای مختلفی در بازار وجود دارند عبارتند از لامپ ال ای دی LED، لامپ اس ام دی SMD و لامپ کم مصرف CFL. هرکدام از این لامپ‌ها دارای ویژگی‌هایی هستند که در ادامه آنها را ذکر و مقایسه می‌کنیم.

ویژگی‌های سه نوع لامپ پرکاربرد

  • ویژگی‌های لامپ ال ای دی

Light Emitting Diodes که شکل مخفف آن ال ای دی و به معنی دیودهای تابنده نور است، امروزه کاربرد وسیعی پیدا کرده است. از ویژگی‌های لامپ ال ای دی نیمه رسانا بودن آن است که همان جریان الکتریکی کم را به نور تبدیل می‌کند. یک ویژگی دیگر لامپ ال ای دی این است که دیودهای نورافشار کوچک و نشکن هستند و با کنار هم قرار دادن دیودها، لامپ ال ای دی نور بیشتری به اطراف پراکنده می‌کند. لامپ ال ای دی یک ویژگی منحصر به فرد دیگر هم دارد و آن هم تنوع در رنگ، شدت و طول موج نور است که با ایجاد تغییرات در مواد تشکیل دهنده لامپ آنها هم تغییر می‌کنند.

خرید انواع لامپ های LED

  • ویژگی‌های لامپ کم مصرف

لامپ‌های کم مصرف بعد از لامپ رشته ای به یکی از پرکاربردترین لامپ‌ها و جایگزین خوب لامپ رشته ای شده اند. از ویژگی‌های این لامپ می‌توان به تولید نور سفید زیاد اشاره کرد. این نور به دلیل یونیزه شده ذرات جیوه و بعد از عبور جریان الکتریسیته به وجود می‌آید. تا زمانی که حباب یا تیوب شیشه ای لامپ کم مصرف آسیب نبیند هیچ منع مصرفی ندارد. عمر لامپ‌های کم مصرف خیلی بالا و حدود پانزده برابر طول عمر لامپ رشته ای است. از ویژگی‌های این لامپ‌ها این است که در هر سایز و اندازه ای امکان تولیدشان وجود دارد. لامپ کم مصرف نباید به صورت مکرر چندبار روشن و خاموش شود و حداقل بعد از روشن شدن باید تا پانزده دقیقه همانطور روشن بماند.

خرید لامپ کم مصرف متناسب با ظرفیت مورد نیاز

  • ویژگی‌های لامپ اس ام دی

لامپ اس ام دی که معروف به SURFACE MOUNTED DEVICE بوده نوع پیشرفته لامپ ال ای دی است. این لامپ با داشتن ویژگی‌های شبیه به لامپ ال ای دی و همچنین چند ویژگی جدیدتر به یکی از پرکاربردترین لامپ‌ها تبدیل شده است. از ویژگی‌های این لامپ این است که دیودهای نورافشان روی یک برد بزرگ لحیم می‌شوند. این برد که روی یک پایه آلومینیومی، پلاستیکی یا سرامیکی قرار دارد انرژی الکتریکی را از طریق سرپیچ به دیودها می‌رساند. روی دیودها یک حباب قرار می‌گیرد تا آنها را از صدمات فیزیکی در امان نگاه دارد. از ویژگی‌های لامپ اس ام دی می‌توان به اثربخشی بالا، وضوح و نور بیشتر، مصرف بسیار پایین تر، تنوع بیشتر در رنگ‌ها، زاویه دید وسیع و غیره اشاره کرد.

تفاوت‌های سه نوع لامپ پرکاربرد

  • تفاوت لامپ ال ای دی با لامپ ام اس دی

پیشتر گفتیم که لامپ اس ام دی نوع پیشرفته لامپ ال ای دی است که البته این دو تفاوت‌هایی نیز باهم دارند. یکی از تفاوت‌های این دو نوع لامپ در میزان انعطاف پذیری است که لامپ اس ام دی به دلیل فناوری خاصی که دارد از نظر شکل‌های ظاهری تنوع بیشتری دارد. یک تفاوت عمده بین لامپ اس ام دی و ال ای دی در مصرف انرژی است. لامپ اس ام دی یک لامپ فرا کم مصرف است و از ال ای دی هم مصرف انرژی پایین تری دارد.

  • تفاوت لامپ کم مصرف با لامپ ال ای دی

لامپ کم مصرف و لامپ ال ای دی هر دو کاربرد زیادی در زندگی ما دارند ولی این دو نوع لامپ تفاوت‌های فاحشی نیز باهم دارند. به عنوان مثال اولین تفاوت این لامپ‌ها باهم میزان مصرف انرژی است که لامپ ال ای دی نسبت به کم مصرف یا فلوئورسنت فشرده انرژی کمتری مصرف می‌کند. البته این مقایسه زمانی صحیح است که هر دو نوع لامپ از نظر توان به یک اندازه باشند. یک لامپ صد واتی ال ای دی انرژی کمتری از یک لامپ صد واتی فلوئورسنت مصرف می‌کند.

تفاوت دیگر این لامپ‌ها در طول عمر است، مشاهده می‌کنیم که لامپ کم مصرف حدود ۸۰۰۰ ساعت عمر مفید دارد، در حالی که لامپ ال ای دی از ۵۰۰۰۰ ساعت عمر مفید برخوردار است.

یک معیار قیاس دیگر لامپ ال ای دی با کم مصرف دوستداری با محیط زیست است. لامپ‌های کم مصرف درون شیشه تیوب مانند لامپ، مقداری جیوه دارند که بسیار سمی‌و برای محیط زیست بسیار خطرناک هستند. لامپ ال ای دی این مشکل را ندارد و حتی اشعه‌های فروسرخ و فرابنفش نیز از خود ساطع نمی‌کنند.

چگونه مصرف برق خانگی را کاهش دهیم؟

  • تفاوت‌ لامپ اس ام دی با کم مصرف

در بخش‌های قبلی این مقاله تفاوت‌های لامپ ال ای دی با لامپ کم مصرف را ذکر کردیم. از آنجا که لامپ اس ام دی خود نوعی لامپ ال ای دی است پس باید همان تفاوت‌ها را با لامپ کم مصرف داشته باشد. افزون بر آن اس ام دی از لحاظ نور تولید شده فراتر از لامپ کم مصرف است. تفاوت‌های این دو نوع لامپ در میزان مصرف انرژی، طول عمر، تنوع در رنگ، وضوح در تشخیص رنگ‌ها و غیره است. یک تفاوت دیگر این است که لامپ اس ام دی به صورت آنی روشن می‌شود و مثل لامپ کم مصرف نیاز به گرم شدن ندارد. به همین جهت لامپ کم مصرف در سرمای زیاد عملکرد خوبی از خود نشان نمی‌دهد.

مقایسه لامپ ال ای دی با لامپ کم مصرف و لامپ ام اس دی، کدام برای چه کاری بهتر است؟

از آنجایی که هرکدام از این لامپ‌ها ویژگی‌ها، مزایا و معایب به خصوصی دارند، نمی‌توان گفت یکی به دیگری برتری دارد. هر سه لامپ نور خوبی تولید می‌کنند و مصرف انرژی پایینی دارند. اما به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردشان بهتر است هرکدام برای کاربرد خاص خودش استفاده شود.

کاربردهای لامپ ال ای دی:

لامپ ال ای دی به دلیل مقاومت به گرما و سرما و همچنین عدم تولید گرمای اضافه برای مصارف خانگی، اداری و صنعتی مناسب تر است. لامپ ال ای دی برای نورپردازی کابینت‌های آشپزخانه و سقف کاذب نیز زیباتر جلوه می‌کند. از لامپ ال ای دی برای روشن کردن راهروهای بیمارستان‌ها و مراکز درمانی که همیشه بایستی روشن باشند استفاده می‌شود و دلیل آن مقرون به صرفه بودن این نوع لامپ‌ها است.

کاربردهای لامپ اس ام دی:

لامپ اس ام دی بهتر است برای نورپردازی جاهای مختلفی مثل باغ، پارک، سقف کاذب و سقف آسمان مجازی استفاده شود. زیرا هم نور سفید خوبی دارد و هم اینکه مصرف انرژی خیلی خیلی کمتری دارد. این لامپ نیز برای استفاده در انواع پنل‌ها و امثال آن مناسب تر عمل می‌کند.

کاربردهای لامپ کم مصرف:

لامپ‌های کم مصرف نیز برای جاهای خیلی سرد پیشنهاد نمی‌شوند و بیشتر مناطق اقلیمی‌که دمای هوا همیشه بالای صفر است مورد استفاده قرار می‌گیرند. لامپ کم مصرف یا همان فلوئورسنت فشرده در اندازه‌های کوچک برای نورپردازی اتاق خواب، لوستر و چراغ خواب استفاده بهتری دارد.

دلیل اینکه هر لامپ بایستی برای کاربرد خاص به خودش به کار گرفته شود این است که طول عمر لامپ به این شکل کاهش پیدا نکرده و تا مدت‌ها لامپ روشنایی خود را حفظ می‌کند.

جمع بندی

بعد از خواندن این مطلب شما می‌توانید بین سه نوع لامپ پرکاربرد ال ای دی، اس ام دی و کم مصرف همان که برای شما مناسب تر است را انتخاب کنید. این لامپ‌ها تفاوت‌هایی در نوع ساختار و عملکرد و میزان طول عمر دارند که در این مقاله با مقایسه این تفاوت‌ها شما می‌توانید به دید بهتری برسید.

 طبق اطلاعات درج شده در مقاله اگر بخواهیم یا توجه به مزایا، طول عمر و میزان بازدهی و سلامت لامپ‌ها را به ترتیب مرتب کنیم ابتدا از اس ام دی، بعد ال ای دی و در آخر از کم مصرف یاد می‌کنیم. این لامپ‌ها از نظر قیمت و گرانی نیز به همین ترتیب هستند. چون این لامپ‌ها باید برای مدت طولانی برای شما کار کنند و قیمت زیادی بابت خریدشان پرداخت می‌کنید، حتما از ضمانت دار بودن آنها اطمینان حاصل کنید.

داشتن گارانتی دو مزیت دارد، اول اینکه در صورت خرابی، شما با تعویض لامپ یک لامپ جدید دریافت می‌کنید دوم اینکه لامپ‌های فرسوده که برای محیط زیست بسیار خطرناک هستند برای بازیافت یا معدوم شدن به دست مسئولین ذی ربط می‌رسد.

مقاله مرتبط

نکاتی در مورد طول عمر لامپ‌ها و گارانتی لامپ‌ها

نویسنده: تیم تولید محتوای دیجی‌خرید(رحیم نعمتی لیمائی)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، از سرویس reCAPTCHA Google حریم خصوصی و شرایط استفاده استفاده کنید.

با این شرایط موافق هستید.