فرکانس برق شهری چیست؟

فرکانس برق شهری چیست؟

برق شهری منبع توان الکتریکی جریان متناوب است. این منبع توان الکتریکی دارای دو مشخصه اصلی است که فرکانس و ولتاژ هستند. این فرکانس و ولتاژ در مناطق مختلف دنیا دارای استاندارهای متفاوتی است. منظور از فرکانس بطور کلی تعداد دفعاتی است که در یک ثانیه جریان کل مدار را طی می‌کند، واحد این فرکانس هرتز(Hz) است. به طور کلی منظور از فرکانس تعداد نوسان در واحد زمان است، واحد شمارش یا یکای آن نیز هرتز است. اگر جریان برق یکبار مدار را طی کند فرکانس آن 1 هرتز خواهد بود و در صورتی که 50 هرتز باشد، به این معناست که 50 بار در ثانیه مدار را طی می‌کند. اولین نسل از ژنراتورها به دلیل محدودیت‌های فنی، مکانیکی و نبودن انرژی لازم قادر به تولید جریان الکتریکی با فرکانس بیشتر از 25 هرتز نبودند. با پیشرفت تکنولوژی تولید فرکانس‌های بالاتر امکان پذیر شد. کشورهای اروپایی، اکثر کشورهای آسیایی، آفریقایی، آمریکای جنوبی واسترالیا از استاندارد 220 تا 240 ولت با فرکانس 50 هرتز استفاده می‌کنند. اما در کشورهای آمریکای شمالی، ژاپن،‌ فلیپین و برخی از مستعمرات فرانسه استاندارد برق بین 110 تا 120 ولت و با فرکانس 60 هرتز است.

بیشتر بخوانید؛ تفاوت های ولتاژ و فرکانسی در کشورهای مختلف دنیا و انواع پریز

تاکنون مواردی که اشاره شد مقدمه‌ بود، اما سوال اصلی اینست آیا می‌شود از دستگاه‌هایی که برای ولتاژ 110 ولت و 60 هرتز طراحی و ساخته شده‌اند در مناطقی که برق 220 ولت و 50 هرتز دارند استفاده کرد؟

همانطور که می‌دانید استاندارد ولتاژ ‌ایران همانند بسیاری از کشورهای دنیا و اروپا دارای ولتاژ ‌220 و فرکانس 50 هرتز است، در عین حال هستند بسیاری از وسایل برقی با کیفیتی که از کشورهای پیشرفته دنیا همچون ایالات متحده، کانادا، ژاپن و… بصورت شخصی یا عمده وارد کشور می‌شوند که بر مبنای ولتاژهای 110 تا 120 ولت و با فرکانس 60 هرتز(معمولا برای استفاده داخلی این کشورها) طراحی و تولید شده‌اند. آیا امکان استفاده از این وسایل در کشور ما وجود دارد؟ برای راه اندازی این دستگاه‌ها باید به سه نکته توجه داشت، نکته اول ولتاژ ، نکته دوم فرکانس و نکته سوم نوع عملکرد دستگاه است. در حال حاضر دستگاه‌هایی تحت عنوان ترانسفورماتورهای مبدل برق 220 به 110 ولت فراوانی در بازار ایران وجود دارند که محصولات گروه صنعتی سارا با رنج‌‌های توانی 350 تا 2000 وات سرامد آن‌ها هستند.

نحوه عملکرد این ترانسفورماتورها اینست که به گونه‌ای طراحی شده‌اند که ولتاژ ورودی هر عددی که باشد(بطور استاندارد 220 ولت) آن را نصف و در خروجی تحویل دستگاه مصرف کننده می‌دهند. اما این نوع از ترانسفورماتورها تغییری در فرکانس ورودی ایجاد نمی‌کنند و عینا فرکانس ورودی (که طبق استاندارد ایران 50 هرتز است) را به خروجی و دستگاه مصرف کننده منتقل می‌کنند. بر این اساس در نکته اول که ولتاژ‌است مشکلی نخواهیم داشت، اما نکته دوم و سوم به هم ارتباط مستقیمی دارند به این صورت که با توجه به اینکه فرکانس خروجی به جای 60 هرتز 50 هرتز است، اینجا نوع عملکرد دستگاه تعیین می‌کند که آیا قابلیت کارکرد با فرکانس 50 را دارد یا خیر. بطور کلی هنگامیکه فرکانس از 60 به 50 هرتز کاهش پیدا کند برای دستگاه‌های دارای موتور مانند همزمن‌های برقی، آسیاب، پنکه، ماشین ریش تراش(غیر شارژی) و… این تغییر فرکانس باعث اختلال در دور موتور، ایجاد صدای نامتعارف و بعضا آسیب دیدگی مصرف کننده می‌شود. از طرف دیگر بسیاری از دستگاه‌های الکترونیکی مانند تلویزیون و سیستم‌های صوتی تصویری، دستگاه‌های حرارتی مانند قهوه و چای ساز، دستگاه‌های موتوری(فاقد دور موتور) مانند یخچال فریزر و دستگاه‌های دارای شارژر مانند ماشین ریش تراش شارژی، لپ‌تاپ، دوربین و… حتی در صورت طراحی با فرکانس 60 هرتز برای کارکردن با فرکانس 50 هرتز مشکل خاصی ندارند و اختلال عملکرد در آن‌ها در کمترین حد ممکن خواهد بود.

بیشتر بخوانید؛ راه‌های تغییر فرکانس 50 هرتز به 60 هرتز

در صورتیکه نیاز به هرگونه مشاوره برای خرید یا استفاده از مبدل‌های برق 220 به 110 ولت داشتید می‌توانید با بخش مشاوره رایگان فروشگاه اینترنتی دیجی‌خرید در تماس باشید.

22 دیدگاه برای “فرکانس برق شهری چیست؟

  1. مهدی ناطقی گفته:

    سلام و وقت بخیر ، دستگاه واترجت شستشوی دندان بنده 120 ولت 60 هرتز هست، آیا با ترانس 110 ولت 50 هرتز آسیبی میبیند؟

  2. علیرضا گفته:

    باسلام بنده کلر گازی لمسی مدل 8000 دارم ترانسشو گم کردم ولی روی برچسب کلر رمشخصات و ولتاژ مصرف برقش ذکر شده از220ب 110ولت هست 60هرتز با توان 710 یا 606وات میخوام راهنمایی کنید چجور ترانسی مناسبش هست ممنون میشم

    • دیجی خرید گفته:

      سلام
      برای دستگاه‌های موتور دار 110 ولت در صورتیکه روی آن 50 هرتز ذکر نشده باشد ممکن است برای کارکرد با 50 هرتز دچار اختلال گردد. اما به لحاظ توان شما می‌توانید از دستگاه 1000 یا 1500 وات استفاده نمایید.

  3. سعید گفته:

    با سلام ، برای تبدیل فرکانس از ۵۰ به ۶۰ یا بالعکس و همینطور افزایش ولتاژ از ۱۱۰ به ۲۲۰ چکار باید کرد ؟ برای ولتاژ از ترانس افزاینده استفاده میشه یا استابلایزر ؟؟ برا کانورت فرکانس (افزایش و یا کاهش) چه وسیله باید استفاده کرد ؟

    • دیجی خرید گفته:

      سلام
      برای تبدیل برق 220 به 110 ولت ی بلعکس نیاز به ترانس‌های تبدیل دارید اما در خصوص فرکانس با توجه به اینکه میزان ان توسط مولد برق تولید می‌شود موضوع کمی پیچیده است.

  4. عباس گفته:

    سلام، کمپرسور کولر گازی که روش نوشته 220 ولت 60 هرتز با برق ما به مشکل نمیخوره؟ چه راه حلی داره؟

    • دیجی خرید گفته:

      سلام
      معمولا ترانسی که تثبیت کننده ولتاژ و تبدیل کننده فرکانس باشد کمیاب است. اما به هرصورت فرکانس کمتر موجب کندی در عملکرد دستگاه می‌شود.

  5. سارا گفته:

    سلام
    آیا خریدن جارو برقی از اروپا و سوغاتی بردن به ایران .. امکان داره که جارو برقی خراب بشه

  6. علی گفته:

    سلام من یک آمپلیفایر صوتی لامپی ( tube amplifier ) دارم که ولتاژ اون ۱۱۷ ولت و فرکانسش ۶۰ هرتز هست. آیا استفاده از ترانس ۱۱۰ ولت ۵۰ هرتز واسش مناسبه؟

    • دیجی خرید گفته:

      سلام
      معمولا آمپلی فایرها با فرکانس 50 هرتز مشکل خاصی ندارند اما به هرصورت چون بر مبنای 60 هرتز هست کمی در کیفیت خروجی اثرگذار است.

  7. بهمن گفته:

    سلام من یه ترانس دارم که روی ان220. V. 50HZ. وعلامت مثلثt55. 1/15Aنوشته شده معنی این چیست

    • دیجی خرید گفته:

      سلام
      لطفا تصویر آن را برای شماره 09373178982 در واتس اپ ارسال بفرمایید.

  8. خسرو گفته:

    سلام آیا فرکانس کمتر از ۵۰ هرتز یا بیشتر از ۶۰ هرتز به وسایل صوتی تصویری و همچنین یخچال آسیب می‌زند؟ بنده یه موتوربرق دارم و با توجه به اینکه مطمئن نیستم فرکانس خروجیش استاندارد باشه جواب این سوال برام اهمیت داره

    • دیجی خرید گفته:

      سلام
      بهتر است برای وسایلی که بر مبنای فرکانس 60 هرتز طراحی شده اند برق 60 هرتز داد، اما بطور کلی برق با فرکانس 50 هرتز معمولا برای یخچال فریزرهای 60 هرتز بدون آسیب کار می‌کند.

    • salehi99 گفته:

      سلام
      بستگی به مشخصات فنی و استاندارد برق مقصد داره استاندارد برق ایران 220 ولت و 50 هرتز هست و هر دستگاه برقی که برای این مشخصات ساخته شده باشه که استاندارد اروپایی هست مشکلی نخواهد داشت.

  9. عابدی گفته:

    سلام در یک کشتی برق ژنراتور ۴۴۰ولت و ۶۰ هرتز میباشد.
    ایا میتوان کمپرسور سرمایش ۳فاز ۲۲۰ ولت و ۵۰ هرتز استفاده کرد

  10. علی گفته:

    سلام وقت بخیر ، من ژنراتور مگنتی دور پایین درست کردم که در ۳۵۰ دور ۵۰ هرتز 190 ولت برق ac میده خواستم بدونم دور موتور رو ببرم بالاتر فرکانس ۶۰ هرتز میده برای مصارف خانگی و پمپ مشکل ساز میشه ؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، از سرویس reCAPTCHA Google حریم خصوصی و شرایط استفاده استفاده کنید.

با این شرایط موافق هستید.