تعاریف کوتاه و اصطلاحات اولیه برقی – بخش دوم

یکی از پایه‌های اصلی در پیشرفت تکنولوژی و زندگی روزمره اختراع برق است.به همین دلیل دانستن اصطلاحات اولیه برق برای همه افراد ضرورت دارد. هرچند بهتر است این کار را به متخصص آن بسپارید اما دانستن مفاهیم پایه برق به زبان ساده نیز به شما در این زمینه کمک خواهد کرد.

بدین منظور بخش پشتیبانی فنی مجموعه دیجی‌خرید به منظور آشنایی مخاطبان برخی از تعاریف و اصطلاحات مرتبط با حوزه تخصصی را در یک مجموعه چند بخشی گردآوری کرده است که در بخش اول آن به معرفی اصطلاحات و تعاریف مربوط به یکاهای مرتبط همچون ولت ، ولت آمپر ، وات، جریان، آمپر، بار الکتریکی، مقاومت، توان ظاهری و توان مصرفی پرداختیم،

 بخش اول این سری از مقالات را از دست ندهید ؛ تعاریف کوتاه و اصطلاحات اولیه برقی – بخش اول

اینک و در بخش دوم به معرفی توان اسب بخار، فرکانس، افت ولتاژ، جریان برق متناوب، جریان برق مستقیم، ولتاژ پیک، کاپاسیتانس، خازن، راکتانس سلفی وخازنی خواهیم پرداخت:

توان اسب بخار

توان اسب بخار که با hp نشان داده می‌شود به معنی میزان کار انجام شده در واحد زمان است. این تعریف در اواخر قرن هجدهم توسط یک مخترع اسکاتلندی به نام جیمز وات برای مقایسه قدرت موتور بخار با اسب‌های کاری ارائه شد. بعدها از آن برای سنجش قدرت موتورهای پیستونی و الکتریکی نیز استفاده کردند.

فرکانس

فرکانس یا بسامد برای اندازه گیری تعداد تکرار یک مشخصه در واحد زمان استفاده می‌شود. برای اندازه گیری فرکانس یک مشخصه، باید تعداد دفعات انجام آن در یک بازه زمانی را بشماریم و بعد بر طول بازه زمانی تقسیم کنیم. معمولا در رشته برق برای اندازه گیری سیگنال‌های الکتریکی در واحد زمان از فرکانس استفاده می‌شود که بر حسب هرتز می‌باشد.

بیشتر بخوانید؛ فرکانس برق شهری چیست؟

افت ولتاژ

افت ولتاژ به معنی کاهش انرژی الکتریکی در یک مدار می‌باشد که از یک منبع تغذیه کننده شروع شده و مسیر معینی را طی می‌کند. به صورت طبیعی زمانی که بین جریان، مقاومت‌ها و خازن‌ها قرار می‌گیرند، ولتاژ جریان نسبت به جریان ورودی افت پیدا خواهد کرد.

ولتاژ متناوب یا  AC

ولتاژ متناوب به ولتاژی گفته می‌شود که در هر ثانیه چندین بار طرف مثبت و منفی را جابجا می‌کند. مثلا برق شهری دارای ولتاژ متناوب است و در هر ثانیه 50 بار، بار مثبت و منفی اش عوض می‌شود.

ولتاژ مستقیم یا  DC

ولتاژ مستقیم به ولتاژی گفته می‌شود که همیشه طرف مثبت و منفی آن ثابت بوده و مانند جریان متناوب جابجا نمی‌شود. برق باتری‌های قلمی‌یا باتری ماشین دارای ولتاژ مستقیم است.

بیشتر بخوانید؛ تفاوت جریان متناوب (AC) و مستقیم (DC) 

ولتاژ پیک  VP

به حداکثر ولتاژ متناوب در یک نیم سیکل، ولتاژ پیک می‌گویند.

کاپاسیتانس

میزان توانایی و قدرت یک مدار برای ذخیره انرژی الکتریکی را کاپاسیتانس می‌گویند که با حرف  Cمشخص می‌شود. واحد اندازه گیری کاپاسیتانس فاراد F است و مانند یک خازن ذخیره ای در طول جریان عمل می‌کند.

خازن

خازن وسیله ای برای ذخیره انرژی الکتریکی است که بر حسب قوانین خاص در شکل‌ها و اندازه‌های مختلف ساخته شده و در بین جریان قرار می‌گیرد. این وسیله معمولا از دو صفحه رسانای موازی تشکیل می‌شود که در بین یک عایق از جنس‌های مختلف قرار داده می‌شود.

راکتانس سلفی

راکتانس سلفی یا القایی مانند مقاومت عمل می‌کند و به همین دلیل واحد اندازه گیری آن نیز اهم می‌باشد. از راکتانس سلفی برای جلوگیری از تغییر جریان المان استفاده می‌شود و نماد آن XL می‌باشد.

بیشتر بخوانید؛ راکتانس الکتریکی چیست؟

راکتانس خازنی

راکتانس خازنی همان عملکرد راکتانس سلفی را برای خازن انجام می‌دهد. یعنی از تغییرات ولتاژ المان در خازن جلوگیری می‌کند، بنابراین باز هم واحد آن اهم می‌باشد اما با نماد Xc مشخص می‌شود.

Ct :ct وسیله ای است که در بین جریان قرار گرفته و به طور غیر مستقیم میزان جریان را اندازه گیری می‌کند. این دستگاه به طور سری بسته می‌شود و بیشتر برای ایزوله کردن شبکه‌های فشار قوی کاربرد دارد.

Cvt :این دستگاه نیز یک دستگاه محافظت کننده برای ولتاژهای قوی و سیستم مخابراتی است که برای تغییرات زیاد فرکانس‌ها کاربرد دارد. تفاوت این دستگاه با ct این است که علاوه بر محافظت و اندازه گیری میزان ولتاژ بصورت رندم و نمونه گیری، در برابر فرکانش‌های 50 هرتز به بالا مقاومت ایجاد می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، از سرویس reCAPTCHA Google حریم خصوصی و شرایط استفاده استفاده کنید.

با این شرایط موافق هستید.