هر آنچه باید در مورد باتری های یو پی اس بدانید

در این مقاله ضمن توضیحات کلی در خصوص باتری ها به طور کامل به معرفی، کاربرد و انواع باتری یو پی اس می پردازیم.

باتری چیست؟

باتری یو پی اس اصلی ترین منبع تولید انرژی برای آن است. اما در ابتدا می‌خواهیم در مورد خود باتری ها توضیحاتی ارائه دهیم. باتری مجموعه ای از یک یا چند سلول هستند که واکنش های شیمیایی در آنها رخ می دهد، و این واکنش ها جریان الکتریسیته ای را در یک مدار ایجاد می کند. تمام باتری ها از سه بخش اصلی تشکیل شده اند: یک آند (قسمت منفی)، یک کاتد (قسمت مثبت) و نوعی الکترولیت که با کاتد و آند واکنش نشان می دهد.در یک باتری، آند و کاتد هر دو به یک مدار متصل می شوند، بعد از برقراری اتصال بین آند و کاتد به مدار، بین آند و کاتد یک واکنش شیمیایی رخ می دهد.واکنش انجام شده بین آند و الکترولیت باعث بازگردانده شدن الکترون ها به داخل کاتدی که در آن نیز واکنش شیمیایی وجود دارد، می شود. هنگامی که مواد موجود در کاتد یا آندمصرف شده باشند و دیگر منجر به واکنش نشوند، باتری دیگر قادر به تولید برق نیست و به اصطلاح در این مرحله باتری شما مرده است.مهندسین در حیطه های مختلف باتری ها را به عنوان مکانی برای ذخیره انرژی به شمار می آورند.

بیشتر بخوانید؛ تاریخچه اختراع باتری

باتری های خودرو

باتری خودرو یک نوع باتری قابل شارژ است که انرژی الکتریکی را برای خودرو تامین می کند.باتری های خودرو معمولا برای این استفاده می شوند که انرزی لازم موتور استارت، چراغ ها و سیستم جرقه زنی موتور وسیله نقلیه را تامین کنند. باتری های یو پی اس، یک نوع باتری خودرو

انواع رایج باتری های خودرو

باتری های غیر سیلد و باتری های سیلد دو نوع از رایج ترین انواع باتری خودرو هستند که هر کدام از آنها در شرایط مخصوص خود استفاده می شوند.

باتری های یو پی اس

یو پی است مخفف عبارتی است که ترجمه فارسی آن منبع تغذیه بدون وقفه می شود.باتری های یو پی اس نوعی از یک منبع تغذیه الکترونیکی هستند که وظیفه اصلی آنها تامین بدون وقفه جریان الکتریکی است.باتری های یو پی اس بیشتر در کامپیوترها و برای تهیه منبع تغذیه پشتیبان به کار می روند و از قطعات مهم سخت افزار کامپیوتر ها به شمار می روند.در بیشتر موارد این قطعات سخت افزاری شامل فضای اصلی رایانه و مانیتور هستند، اما بسته به اندازه باتری های یو پی اس، بخش هایمختلف می توانند به آن وصل شوند.

باتری های یو پی اس هنگام خاموش شدن برق در رایانه به عنوان پشتیبان عمل می کنند، زیرا اگر رایانه جریان مستقیمی از برق دریافت نکند ممکن است آسیب ببیند و در این شرایط غالبا خراب می شود. البته باتری یو پی اس یک قطعه مورد نیاز از سیستم یک کامپیوتر کامل نیست، ولی از جمله قسمت های مهم رایانه به شمار می رود و استفاده از باتری های یو پی اس در کامپیوتر ها معمولا برای جلوگیری از در معرض خطرات جدی قرار گرفتن و خراب شدن رایانه است. باتری های یو پی اس در اشکال و اندازه های بسیار متنوعی وجود دارند، اما باتری های یو پی اس معمولا مستطیل شکل و مستقل هستند.یک یا چند باتری در داخل باتری های یو پی اس قرار دارد که در صورت عدم دسترسی به برق دستگاه مورد نظر از طریق پریز برق، برق این دستگاه را تامین می کند. باتری های یو پی اس از نوع باتری های قابل شارژ هستند و استفاده از این باتری ها باعث می شود در دراز مدت رایانه شما در هنگام استفاده های طولانی آسیب نبیند. در قسمت پشتی باتری های یو پی اس یک یا چند پریز برق وجود دارد که پشتیبانی باتری را بر عهده دارند.باتری های یو پی اس دستگاه های پشتیبانی دارند که این دستگاه ها در برابر افزایش خروجی های اضافی به عنوان محافظ عمل می کنند و بعضی اوقات حتی از اتصالات شبکه و همچنین خطوط تلفن همراه و کابل محافظت می کنند. باتری های یو پی اس از بهترین انواع باتری های مورد استفاده هستند و به دلیل کارایی خود و عمر طولانی مدتی که دارند محبوبیت بسیار زیادی در بین کاربران حرفه ای پیدا کرده اند.

نصب باتری های یو پی اس

قبل از نصب باتری های یوپی اس باید محلی را انتخاب کنید که قابلیت تحمل باتری یو پی اس و همچنین فضای کافی را داشته باشد. باتری های یو پی ای به تنهایی نمی توانند نیاز ما در استفاده از برق را تامین کنن، پس برای نصب و استفاده از این باتری ها، باتری های یو پی اس باید به یک منبع توزیع برق وصل شوند. اکثر یو پی اس های کوچک تا متوسط دارای ورودی کابل در قسمت پایین برای کابل های ورودی و خروجی هستند. باتری های یو پی اس را باید در محلی نصب کنید که فضای کافی برای انجام سیم کشی ها و وصل آن به منبع توزیع برق وجود داشته باشد. در باتری های یو پی اس بزرگ، ورودی کابل ها معمولا در قسمت بالای باتری تعبیه شده اند. نصب برقی باتری های یو پی اس یک امر تخصصی است و فقط باید توسط افرادی که در این زمینه تخصص دارند انجام شود، تا خرابی هایی به بار نیاید.

تفاوت های باتری های خودرو و باتری های یو پی اس

مهم ترین تفاوت باتری های خودرو و باتری های یو پی اس در زمان فراهم کردن جریان برق مورد نیاز است. باتری های خودرو مقدار بسیار بالایی از انرژی را در مدت زمان کمی برای استارت خودرو و به کار انداختن خودرو تامین می کنند و این در حالی است که باتری های یو پی اس مقدار کمی از جریان برق را به طور پیوسته در مدار به جریان می اندازند. نکته مهمی که باید به آن توجه کنیم این است که وقتی یک باتری خودرو را با شارژر باتری های یو پی اس شارژ کنیم، باتری خودرو ممکن است بیش از اندازه داغ شود و در موادی هم این امر باعث منفجر شدن باتری خودرو می شود.

بیشتر بخوانید؛ آیا باتری یوپی‌اس و خودرو با یکدیگر متفاوت هستند؟

شباهت های باتری های خودرو و باتری های یو پی اس

باتری های خودرو و باتری های یو پی اس علی رغم تفاوت هایی که با یکدیگر دارند، یک شباهت مهم نیز با هم دارند. مهم ترین شباهت باتری های یو پی اس و باتری های خودرو در زمینه آمپراژ و ولتاژ آنها شکل می گیرد. باتری های خودرو و باتری های یو پی اس هردو از انواع باتری های 12 ولتی هستند.

انواع مختلف باتری های یو پی اس

باتری های یو پی اس سه نوع اصلی دارند: نیکل-کادمیوم، سرب-اسید و لیتیوم-یون. در ادامه مطلب به بررسی این سه نوع باتری می پردازیم:

  • باتری های یو پی اس اسید-سرب

اگر در هنگام استفاده از سیستم باتری های یو پی اس به دنبال مدلی از آن هستید که دارای سابقه اثبات شده ای باشد باید از باتری های سرب-اسید استفاده کنید که از قابل اطمینان ترین انواع باتری های یو پی اس به شمار می روند. باتری های یو پی اس سرب-اسید در برنامه های کاربردی که نیازمند قدرت بیشتری هستند و نیز در پروژه هایی که وزن بالامهم نیست و ایجاد نگرانی نمی کند، بهترین گزینه محسوب می شوند. باتری های یو پی اس سرب-اسید به دلیل خصوصیات عملکردی خود مانند مقاومت داخلی و تحمل فشار بالا محبوبیت بسیار بالایی دارند. همچنین این باتری ها به دلیل قیمت مناسب خود از سایر گزینه ها مقرون به صرفه تر به شمار می روند.  

  • باتری های یو پی اس نیکل-کادمیوم

باتری های یو پی اس نیکل-کادمیوم برای نصب و راه اندازی ارتباطات از راه دور گزینه محبوبی هستند. همچنین در برنامه هایی که در مکان های با دمای محیط بسیار بالا، باتری های یو پی اس مورد استفاده قرار می گیرند از این مدل استفاده می شود. به همین جهت این باتری ها در خاور میانه بیشتر مورد استفاده هستند. باتری های یو پی اس نیکل-کادمیوم مانند باتری های دیگر از آند و کاتد ساخته شده اند. جنس الکترودهای صفحه مثبت باتری نیکل-کادمیوم از هیدروکسید نیکل و جنس صفحه های منفی از هیدروکسید کادمیوم هستند.

  • باتری های یو پی اس لیتیوم-یون

باتری های لیتیوم-یون نسبت به باتری های یو پی اس دیگر دوام نسبتا بیشتری دارند. این باتری ها در مدت زمان کم به سرعت شارژ می شوند که این موضوع موجب صرفه جویی در وقت است. باتری های یو پی اس لیتیوم-یون به جهت دوام بیشتر و طول چرخه عمرشان باعث کاهش مصرف باتری های یو پی اس شده و از این راه به محیط زیست خدمت می کنند.باتری های یو پی اس؛ یک نوع باتری لیتیوم-یون باتری های یو پی اس لیتیوم-یون با توجه به کارآیی هایی که دارند از انواع باتری های باثبات و مطمئن برای هر پروژه ای محسوب می شوند. این باتری ها از لحاظ قیمت  به مراتب گران‌تر از انواع باتری های دیگر هستند. شما می توانید زیرساخت ها برق خود را با اطمینان کافی توسط باتری های یو پی اس لیتیوم-یون تامین کنید.  

ویژگی باتری های یو پی اس با کیفیت

توانایی یک باتری برای یو پی اس در ذخیره سازی انرژی و ارائه کردن بلافاصله آن در هنگام خرابی سیستم، برای امنیت مرکز داده ها بسیار مهم و حیاتی است.باتری های یو پی اس به سرعت می توانند باعث راه اندازی ژنراتور ها و سوئیچ بارها شوند. باتری های یو پی اس مرغوب در زمان کمتر و با سرعت بیشتریشارژ می شوند و این قابلیت باتری های یو پی اس به شما این امکان را می دهد تا بتوانید در هنگام قطع برق بیشتر پشتیبانی کنید. ویژگی یک باتری یو پی اس مرغوب این است که بتواند در مدت زمان کمتری انرژی لازم را از باتری برای سطح مشخصی از بار فراهم کند. باتری های یو پی اس با کیفیت دارای راندمان انرژی بالا با مقاومت داخلی کم هستند.

______________________________  انتخاب باتری برای یو پی اس  ______________________________

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، از سرویس reCAPTCHA Google حریم خصوصی و شرایط استفاده استفاده کنید.

با این شرایط موافق هستید.