انتخاب نور مناسب اتاق و فضاهای خانه

این جمله در طراحی داخلی منزل ممکن است کلیشه ای به نظر برسد اما انتخاب نور مناسب اتاق و نورپردازی خوب همه چیز است. نورپردازی بر محیط و روحیه ی افراد در آن فضا تأثیر می گذارد. با اصلاح نورپردازی ظاهر دکوراسیون خانه ی شما بهتر می شود. نور مناسب باعث سهولت کار و تغییر روحیه در یک فضا می شود. بدون نور مناسب، نه تنها محیط شما بلکه فضاهای داخلی که طراحی کرده اید کسل کننده و ناخوشایند به نظر می رسند. کمبود نور بر فضای اتاق و هم چنین اندازه اتاق تأثیر می گذارد. بیشتر طراحان داخلی اهمیت نورپردازی را در طراحی داخلی منزل در نظر دارند.

همچنین قرار دادن نور و انواع چراغ ها نیز از جنبه های مهم طراحی داخلی است و آن ها همراه با انتخاب رنگ، اندازه اتاق، در دسترس بودن نور طبیعی و انتخاب مبلمان شروع به طراحی منزل شما می کنند. هنگامی که تمام این عناصر با نور مناسب در کنار هم قرار می گیرند، خانه شما به ترکیبی از عملکرد و سبک تبدیل می شود. در این مقاله می خواهیم راجع به میزان نور مناسب در هر قسمت از خانه صحبت کنیم.

انتخاب نور مناسب اتاق و فضاهای خانه – انتخاب نور مناسب خانه

انتخاب نور مناسب اتاق پذیرایی

در حالی که بیشتر اتاق های ما با در نظر گرفتن وظایف خاصی طراحی شده اند مانند آشپزی، ناهار خوری، حمام کردن و خواب؛ اتاق نشیمن میزبان طیف گسترده ای از فعالیت ها است که روزانه در این مکان انجام می شود. . اتاق نشیمن می تواند جایی باشد که با  دوستان و خانواده وقت بگذرانیم و یا حتی مطالعه کنیم و فیلم ببینیم، پس نورپردازی این فضا و استفاده از لامپ باکیفیت مهم است. این فضای چند منظوره برای زندگی روزمره به روشنایی با برنامه ریزی دقیق احتیاج دارد. از نورافکن کردن عکس های خانوادگی و کارهای هنری روی دیوارها گرفته تا تأمین نور کافی هنگام انجام کارهای روزمره و … .

نورپردازی بایاس راهی هوشمندانه برای جلوگیری از نور خیرکننده ی صفحه تلویزیون و کاهش خستگی چشم ناشی از قرار گرفتن طولانی مدت در مقابل صفحه تلویزیون در اتاق های تاریک است. روشنایی بایاس شامل قرار دادن نور در پشت تلویزیون به منظور افزایش دید در اطراف صفحه بدون تابش نور بیشتر به طور مستقیم به چشمان بیننده است. این کار را می توان به راحتی با یک نوار LED RGBW ساده انجام داد.

نورپردازی مونوریل می تواند جایگزین های شیک و عملی برای نورپردازی قسمت های فرورفته ی اتاق نشیمن باشد، به ویژه اتاق هایی با سقف بلند و یا جایی که هیچگونه بازسازی برای آن در نظر گرفته نشده است. انعطاف پذیری و کاربردی بودن مونوریل باعث شده در دو حالت قابل تنظیم و آویزهای بسیار تزئینی برای تامین نور مناسب اتاق و زینت بخشیدن به طراحی منزل استفاده شود.

خرید لامپ های تزئینی برای نورپردازی اتاق پذیرایی 

انتخاب نور مناسب اتاق خواب

در میان تمام اتاق های خانه ی شما، اتاق خواب شما احتمالاً مکانی است که بیشترین وقت خود را در آن سپری می کنید و محل آرامش شماست. بنابراین طراحی صحیح نورپردازی و انتخاب مناسب لامپ اتاق خواب برای تامین آرامش شما از اهمیت ویژه ای برخوردار است. نور مناسب محیط شامل نور طبیعی از طریق پنجره های بزرگ یا نورگیرها یا نور مصنوعی است. استفاده از لامپ و چراغ هایی در اطراق تخت به صورت ایستاده و یا آویز می تواند هم تامین کننده ی نور باشد و هم جزئی از دکور اتاق به شمار برود.

استفاده از لامپ دیواری در دو طرف تابلوها یا سایر نورهای جهت دار که بالای آن قرار گرفته اند را در نظر بگیرید. به طور کلی لامپ های روشنایی در یک اتاق خواب باید با اندازه متوسط سه تا پنج فوت از هم فاصله داشته باشند. چهار تا هشت چراغ معمولاً برای استفاده در اتاق خواب متوسط یا بزرگ کافی است. چراغ ها باید در اطراف محیط اتاق قرار بگیرند. در یک اتاق بسیار بزرگ، احتمالاً به یک ردیف اضافی نیاز خواهید داشت.

بهتر است از رنگ های گرم برای نورپردازی اتاق خواب استفاده شود. رنگ شیری (2700 – 3000K) مورد پسند اتاق خواب است. نور سفید و گرم LED فضای آرامش بخشی را ایجاد می کند که به شما کمک می کند پس از یک روز طولانی و سخت ذهن خود را برای خواب آماده کنید.

لامپ آفتابی یا مهتابی، کدام را انتخاب کنیم؟

انتخاب نور مناسب اتاق خواب کودک

با وجود یک کودک جدید اولین چیزی که برای اتاق خوابش باید در نظر بگیرید پرهیز از نورپردازی شدید است. لامپ نورانی می تواند چشم های حساس و در حال رشد کودک شما را بیش از حد تحریک کند یا احتمالاً به آن ها آسیب برساند. نور ملایم،کنتراست نور و تاریکی را به حداقل می رساند و اجازه می دهد چشمان کودک شما استراحت کند. بنابراین از لامپ های روشنایی و هالوژن ها به شدت بپرهیزید و به دنبال لامپ هایی باشید که نور مناسب اتاق را تامین می کنند نه این که اتاق را چراغانی کنند.

با توجه به سایز اتاق کودکتان داشتن چندین چراغ روشنایی (حداقل سه عدد)، مانند چراغ سقفی، چراغ ایستاده و چراغ رومیزی هر کجای اتاق که نیاز داشته باشید میزان نور مناسب را به شما می دهد. با استفاده از آباژورهای سرگرم کننده یا لوسترهای زیبا از خلاقیت در نورپردازی نترسید. برای اتاق کودکان از نوزادی تا خردسالی حتما به رنگ نورپردازی دقت کنید، مخصوصا اگر کودک بیشتر وقت خود را در اتاقش می گذراند باید حساسیت بیشتری نیز به خرج دهید. برای انتخاب رنگ نور و لامپ به دکوراسیون منزل و یا اتاق اهمیت ندهید. چیزی را انتخاب کنید که برای سلامتی شما ضرر نداشته باشد. نور قرمز بهترین رنگ برای استفاده در اتاق خواب مخصوصا اتاق کودک است، زیرا طول موج کمتری دارد و نسبت به رنگ لامپ های دیگر، این نور آرامش را برای اتاق به ارمغان می آورد.

هر چند استفاده از چراغ های LED باید محدود شود زیرا می تواند به بینایی کودکان آسیب برساند. به والدین هشدار داده شده است كه كودكان خردسال را از مناطقی كه با لامپ دیود نور (LED) به سبک جدید نورپردازی شده اند دور نگه دارند و از اسباب بازی هایی كه از لامپ ها استفاده می كنند خودداری كنند.

خرید لامپ های ال ای دی مناسب اتاق خواب

انتخاب نور مناسب اتاق ناهار خوری

گفته می شود که آشپزخانه قلب خانه است اما برای کسانی که عاشق طولانی غذا خوردن با دوستان و خانواده هستند، اتاق ناهار خوری را قلب خانه به حساب می آورند. جایی که دور هم جمع می شوند، از غذا لذت می برند و آرامش دارند. برخلاف آشپزخانه که باید از نور و هوای مطبوعی برخوردار باشد، یک اتاق ناهار خوری می تواند دست شما را در نورپردازی بازتر بگذارد.

بیشتر اوقات اتاق ناهار خوری فضایی است که زمان کمتری را نسبت به اتاق نشمین و اتاق خواب در آن سپری می کنید، بنابراین یک چراغ روشنایی می تواند یک ویژگی اصلی این اتاق باشد. برای رمانتیک شدن فضا می توانید از شمع برای روشنایی میز ناهار خوری استفاده کنید و یا از لامپ های تزئینی دیوارکوب نیز در طراحی و تنظیم نور مناسب اتاق بهره بگیرید.

استفاده از لوسترهایی به تعداد لامپ نه چندان زیاد دقیقا بالای میز ناهارخوری می تواند ایده ی خوبی باشد. همه روشنایی ها با استفاده از دیمر بهتر خواهد بود اما بسیار مهم است که اتاق ناهارخوری خود را در زیر نور قرار دهید. مواقعی پیش می آید که شما به نور بیشتری برای برداشتن خورشت احتیاج دارید و مواقعی نیز می خواهید جو را صمیمی تر کنید. آن گاه اقدام به کم کردن نور می کنید. استفاده از دیمر باعث می شود به راحتی شدت نور را کم و زیاد کنید.

انتخاب نور مناسب حمام و سرویس بهداشتی

حمام مدرن یک فضای چند منظوره است که امروزه جدا از کارکرد اصلی خود تبدیل به مکانی برای استراحت و ریلکس کردن شده است، اما نورپردازی حمام اغلب نادیده گرفته می شود و مردم اغلب به استفاده از یک لامپ و نور معمولی بسنده می کنند. چراغ های سقفی در حمام برای نور محیط کافی هستند اما برای کاربرد زیبایی و نظافت ایده آل نیستند. در حقیقت، نورپردازی از بالا می تواند سایه ها، لکه ها و خطوطی را هنگام اصلاح، آرایش استفاده از نخ دندان و غیره روی صورت شما ایجاد کند. نورپردازی با استفاده از لامپ هایی در دو طرف آینه می تواند بهترین حالت باشد.

از لامپ هایی برای تامین نور استفاده کنید که رنگ ها را متناسب با فضای اتاق ارائه دهند. مثلا لامپ های رشته ای باید دارای رنگ “سفید” باشند (سفید گرم یا سفید سرد) یا دمای رنگ آن ها از 2700K  تا 3000K باشد. لامپ های کم مصرف فلورسنت نیز برخلاف تصور عموم به عنوان لامپ های CFL می توانند گزینه خوبی برای حمام ها باشند، به شرطی که شاخص رندر رنگ (CRI) آن ها 90 یا بالاتر باشد. این نشان می دهد که این رنگ ها به نور طبیعی نزدیک تر هستند. دمای مناسب رنگ برای CFL ها نیز بین 2700K و 3000K  است. لامپ های دیود ساطع کننده نور (LED) به گزینه های مناسب برای روشنایی حمام تبدیل شده اند. مانند سایرین،CRI 90  یا بالاتر و دمای رنگ 2700K  تا 3000K  توصیه می شود. به روشنایی LED ها که با لومن نشان داده شده است، توجه زیادی داشته باشید.

بیشتر بخوانید؛ لامپ‌های LED و CFL چه فرقی باهم دارند؟

انتخاب نور مناسب آشپزخانه

درست مثل یک صبحانه سالم، آشپزخانه ی شما نیاز به تعادل روشنایی مناسب دارد تا شما را در مسیر درست برای انجام کارهای روز قرار دهد. از تهیه لیست تا تهیه وعده های غذایی و پخت و پز همگی در آشپزخانه صورت می گیرد و ترکیب روشنایی مناسب با نصب LED های زیر کابینت، لوسترهایی با نور مناسب و چراغ های آویز بسیار مهم است.

چنانچه از نورپردازی خاصی در آشپزخانه استفاده می کنید، اما در مناطقی که کورتر هستند سایه ایجاد می کند، می توانید با کمک نورپردازی تسک به آن مناطق نیز روشنایی ببخشید. بنابراین می توانید با خیال راحت وعده های غذایی را تهیه کنید، دستور العمل ها را بخوانید و مواد را به راحتی در یک قفسه تشخیص دهید. گزینه های معمول نورپردازی تسک در آشپزخانه شامل چراغ های نواری است.

انتخاب نور مناسب اتاق مطالعه

 نکته ای در دوران کودکی همه وجود دارد که خواندن در نور خورشید به چشمان ما آسیب می رساند. با این وجود، بیشتر پزشکان اذعان می کنند که هیچ مدرک کافی وجود ندارد که بگوید داشتن نور کم هنگام مطالعه و مطالعه ممکن است بینایی شما را خراب کند و حتی بعضی معتقدند نور طبیعی بهترین نوع نور برای اتاق مطالعه ی شما است و هزینه ای نیز برای شما ندارد. نور طبیعی تأثیر مثبتی در روحیه و به خصوص چشم های شما دارد و به شما کمک می کند تا هنگام خواندن یا نوشتن فشار روی چشم خود را به حداقل برسانید.

امروزه آنچه همه ی دانشمندان در آن اتفاق نظر دارند این است كه داشتن نور مناسب و كافی ممكن است اثرات كوتاه مدت خواندن مانند خستگی چشم و سردرد را كاهش دهد و باعث راحتی و رضایت خاطر مطالعه شما خواهد شد. محیط مطالعه ی شما یکی از عوامل مهم برای موفقیت در حفظ و یادگیری اطلاعات است. کشف بهترین نور برای منطقه مورد مطالعه خود همیشه آسان نیست. اگر عاشق خواندن مجله و کتاب هستید، یک چراغ دیواری برای شما عالی است. مخصوصاً اگر اتاق کوچکی دارید که بخشی از آن با میز مطالعه پر شده است، چراغ های سقفی برای افزودن نور به اتاق به کار می روند. این چراغ ها برای نورپردازی بهتر در محیط طراحی شده اند. نور این چراغ ها را می توان با کنترل تنظیم کرد.

متاسفانه در چند سال اخیر آخرین چیزی که در طراحی منزل توسط صاحب خانه ها به آن اهمیت داده می شد نورپردازی کافی و نور مناسب اتاق بود، اما امروزه نورپردازی تبدیل به یکی از ارکان مهم زیبایی و تاثیرگذاری دکوراسیون منزل شده است. هرچقدر بیشتر به نورپردازی ها توجه شود جذابیت اتاق ها و زیبایی آن ها دوچندان می شود. در این مقاله سعی شده تا در حد امکان راجع به نور مناسب هر یک از اتاق های خانه صحبت شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، از سرویس reCAPTCHA Google حریم خصوصی و شرایط استفاده استفاده کنید.

با این شرایط موافق هستید.