تفاوت محافظ با ترانس اتوماتیک و یا استابلایزر چیست؟

تفاوت محافظ با ترانس ؟ وقتی صحبت از دستگاه‌هایی برای محافظت از وسایل برق پیش می‌آید نام دو دستگاه مطرح است: محافظ و استابلایزر(ترانس). در این مقاله قصد داریم به تفاوت محافظ و استابلایزر بپردازیم و ببینیم کدام یک از این دستگاه‌ها برای چه کاری مناسب هستند.

به طور کلی کاربرد هر کدام از این دستگاه‌ها از نام آن ها پیداست. محافظ برق برای محافظت از دستگاه‌های برقی استفاده می‌شود. استابلایزر که به اختصار به آن AVR نیز گفته می‌شود به معنای تثبیت کننده خودکار ولتاژ(Automatic Voltage Regulator) است و برای پایدارسازی ولتاژ و اصلاح آن در یک محدوده استاندارد استفاده می‌شود.

ويژگی‌های دستگاه محافظ

دستگاه‌های محافظ، بر اساس ماهیت خود تنها به‌هنگام بالا و یا پائین بودن ولتاژ برق شهر از حدتعریف شده(معمولا پایین‌تر از ۱۸۰ و بالاتر از ۲۴۵ ولت) جریان برق را قطع می‌نمایند، اما در بازه مذکور ولتاژ و نوسان آن‌را بدون هیچ تغییری به مصرف کننده منتقل می‌کنند.

به طور مثال ولتاژ ۱۸۱ولت عینا ۱۸۱ولت و ولتاژ ۲۴۴ولت عینا ۲۴۴ولت به دستگاه مصرف کننده منتقل می‌شود.

علاوه بر این، دارای یک مدار تاخیر جهت وصل مجدد برق شهر با زمان معین هستند.

بیشتر بخوانید؛ بهترین برند استابلایزر و ضرورت خرید آن

 

ويژگی‌های دستگاه استابلایزر (ترانس اتوماتيک)

 ترانس‌های اتوماتیک و استابلایزرهای با توجه به سیستم طراحی خاص خود علاوه بر قطع و وصل جریان برق در خارج از دامنه پذیرش که عموما بین ۱۶۰ تا ۲۴۵ ولت است(دستگاه‌های مختلف بازه پذیرش متفاوتی دارند)، در بازه مذکور نیز ولتاژ و نوسانات آن را تا حدود زیادی برطرف می‌کند.

بطور مثال استابلایزر یا ترانس اتوماتیک ولتاژ ورودی ۱۶۱ ولت را به ۲۲۰±۱۳ ولت(بازه استاندارد)، تبدیل می‌کند.

البته دامنه ولتاژ ورودی و میزان تلورانس خروجی برای هریک از دستگاه‌ها متفاوت است.

برای اطلاعات بیشتر در مورد استابلایزر به مقاله استابلایزر چیست مراجعه کنید.

تفاوت تفاوت محافظ با ترانس (استابلایزر)

  1. استابلایزر قابلیت اصلاح ولتاژ ورودی را دارد اما محافظ نمی‌تواند بر روی ولتاژ تاثیری بگذارد. به همین دلیل محافظ با وجود این که تا حد زیادی می‌تواند از دستگاه برقی محافظت کند، اما همچنان دستگاه شما در مقایل نوسانات آسیب زای در محدوده مجاز آسیب پذیر است.
  2. زمان تاخیر در محافظ‌ها ثابت است و بسته به نوع کاربرد آن محافظ مقدار آن تغییر می‌کند(مثلا محافظ صوتی و تصویری داری تاخیر 1 دقیقه‌ای و محافظ یخچال دارای تاخیر 5 دقیقه‌ای است). اما در استابلایزرها این زمان تاخیر می‌تواند یا ثابت باشد یا توسط کاربر قابل تنظیم باشد.
  3. استابلایزر به دلیل پیچیده‌تر بودن سیستم آن و مواد اولیه به کار برده شده، به مراتب گران‌تر از محافظ است.

کجا از استابلایزر استفاده کنیم کجا از محافظ

حال که با تفاوت‌های این دو دستگاه آشنا شدیم سوال این است که در کجا استابلایزر استفاده کنیم و در کجا محافظ برق. پاسخ به این سوال به صورت کامل بستگی به نوع دستگاه‌های برقی شما و بودجه شما دارد. پیشنهاد ما خرید استابلایزر برای لوازم گران قیمت و خرید محافظ برق برای لوازم ارزان قیمت‌تر است. این به این دلیل است که معمولا قطعات لوازم برقی گران قیمت(مانند یخچال، ماشین لباسشویی و کولز گازی) نسبت به نوسان حساسیت بیشتری دارند و در صورت خرابی باید هزینه بالایی برای تعمیر و تعویض آن‌ها پرداخت کرد. اما به هر صورت اگر باز هم امکان خرید استابلایزر برای دستگاه‌های حساس خود را ندارید به هیچ‌وجه در خرید محافظ شک نکنید، زیرا متصل کردن لوازم گران قیمت به برق شهری بدون استفاده از استابلایزر(یا حداقل محافظ) ریسک بسیار بالایی دارد.

نکات خرید استابلایزر

استابلایزر کاملا با محافظ متفاوت است و برای خرید آن می‌توان نکات زیر را در نظر گرفت:
– استابلایزری که خریداری می‌کنید باید قابلیت تنظیم ولتاژ خروجی استاندارد را داشته باشد.
– باید ترانسی تهیه کنید که توان تحمل ولتاژ ورودی موردنظر در آن در نظر گرفته شده باشد.
– استابلایزر باید دارای صفحه نمایش (دیجیتال یا آنالوگ) باشد که ولتاژ ورودی و خروجی را روی آن نشان دهد.
– ترانس موردنظر را متناسب با نیاز خود در نوع رومیزی یا دیواری بخرید.
– به نوع ترانس توجه کنید. ترانس‌ها معمولا در انواع رله‌‌ای و سروو موتوری وجود دارند و هرکدام برای نیازهای خاصی کاربرد دارند.

نکات خرید محافظ

اگر در منطقه‌ای که زندگی می‌کنید که خیلی نوسان ولتاژ وجود ندارد می‌توانید از محافظ برق برای لوازم برقی خود استفاده کنید. قبل از خرید هم توجه به نکات زیر الزامی است:
– طول کابل یکی از مهمترین مولفه‌ها به هنگام خرید محافظ برق است. اگر محافظ برای چند وسیله استفاده می‌شود باید به هنگام اتصال به برق بدون کشیدگی به تمام وسیله‌ها برسد.
– محافظی که برای وسایل برقی به غیر از یخچال خریداری می‌کنید باید دکمه خاموش روشن داشته باشد. تا در مواردی که به آن نیاز ندارید بتوانید آن را خاموش کنید.
– همیشه محافظ بخرید که تعداد پریزهای آن یک عدد بیشتر از نیاز شما باشد.
– محافظ برقی خریداری کنید که بدنه باکیفیت و مستحکمی داشته باشد جنس‌هایی که از پلاستیک ABS ساخته شده‌اند و ضدحریق هستند باید اولویت خرید شما باشند.

امیدواریم در پایان این متن به پاسخ سوال خود که تفاوت محافظ با ترانس چیست؟ رسیده باشید. در صورت داشتن هرگونه سوال یا نیاز به مشورت می‌توانید با شماره تماس ۰۲۱۸۸۳۰۱۰۲۵ و ۰۹۳۷۳۱۷۸۹۸۲ تماس بگیرید یا به وب سایت دیجی‌خرید مراجعه کنید.

9 دیدگاه برای “تفاوت محافظ با ترانس اتوماتیک و یا استابلایزر چیست؟

  1. سعید گفته:

    سلام منطقه ای که ماهستیم برق خونه ضعیفه روزها ۲۰۰ ولت هست وشبها۱۹۰ولته وترانس افزاینده برق هست به ان استابلایزر میگن که برق ۱۱۰ ولت به ۲۲۰ ولت مرسونه وثابت نگه میداره میشه این ترانس به برق ورودی ساختمان وصل کرد؟میگم قیمت این دستگاها زیادنیست قیمت ۶۰۰هزارتومان وبالاترهم هست گرونه قیمت طوری باشه بشه ان راخریدوضع اقتصادی مردم خوب نیست قیمت ۲۰۰ یانهایتا ۳۰۰هزارتومان فکرمیکنم مناسب باشه

  2. محمد دهباشی گفته:

    1-اگه بعد از استایلایزر 600 وات فقط برای کامپیوتر، یک UPS آفلاین 10 دقیقه ای بگذارم اشکال داره یا نه؟
    دوتاش چقدر در میاد
    2-با 500 تومن میشه جفتش رو خرید یا نه؟؟؟
    3-کدوم استابلایزر ها برای محافضت از نوسانات در ارتباطات شبکه و مودم ها بیشتر بهینه شدند؟؟؟

    • دیجی خرید گفته:

      سلام
      1. یوپی‌اس‌های آفلاین معمولا خود دارای یک تثبیت کننده داخل خود هستند و نیازی نیست قبل یا بعد از آن از تثبیت کننده دیگری استفاده نمایید.
      2. در حال حاضر حدود قیمت ارزانترین یوپی‌اس‌ها از 800 هزار تومان است.
      3. استابلایزرهای سروو موتوری خروجی دقیق‌تری به شما می‌دهند اما ترانس‌های رله‌ای هم می‌توانند برای استفاده شما توصیه شوند.

  3. علی گفته:

    سلام…نقشه شماتیک مدار داخلی یکی از این نمونه ترانس دارها از کجا میشه تهیه کرد..ممنون

    • دیجی خرید گفته:

      سلام
      در این زمینه میتوانید با سازندگان یا طراحان دستگاه ها ارتباط بگیرید. این موارد در اختیار نمایندگان فروش نیست.

  4. محافظ برق گفته:

    ما در منزل یک یخچال فریزر، لوازم صوتی و تصویری و دو تا اسپلیت بیست و چهار و سیزده هزار داریم، چه استابیلایزری بزاریم خوب باشه؟چه برندی ارزش خرید داره؟ سپاسگزارم

    • دیجی خرید گفته:

      سلام
      اگر واحد آپارتمان هست و از بین دو کولر یکی فقط روشن می‌شود دستگاه 8000، اگر هردو همزمان روشن می‌شوند دستگاه 10000 و اگر واحد ویلایی است دستگاه 12000 پیشنهاد می‌گردد. در خصوص برندها با توجه به توان‌های مختلف توصیه می‌کنیم با بخش مشاوره ما با شماره 02188340148 تماس بگیرید

  5. عسگری گفته:

    سلام
    قیمت ترانس خانگی قابل نصب روی کنتور برای یک واحد آپارتمان که کولر گازی هم نداره،برای وسایلی مثل یخچال,تلویزیون،لباس شویی،ماکروویو و وسایل برقی خورده ریز چقدر هست و چه توانی مناسب هستش؟
    با تشکر

    • دیجی خرید گفته:

      سلام
      برای واحد آپارتمان‌های متوسط و کم مصرف و بدون کولرگازی معمولا دستگاه‌های 25 آمپر یا 6000 با مدیریت مصرف پاسخگو هستن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، از سرویس reCAPTCHA Google حریم خصوصی و شرایط استفاده استفاده کنید.

با این شرایط موافق هستید.